سازمان هواشناسی با صدور ۲ هشدار نارنجی و زرد از تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با کاهش شدید دما و بارش برف و باران شدید و نیز وقوع طوفان در ۲ استان ساحلی خبر داد.

بارش برف

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور در خصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش باران، رعد و برق، در مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقت، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن و کاهش محسوس دما هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار، استان‌های زیر در زمان اعلام‌شده دچار مخاطره جوی خواهند شد:

امروز (سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۳): گیلان، غرب مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال و نوار غربی آذربایجان غربی، زنجان، شمال قزوین، چهارمحال و بختیاری، جنوب لرستان، ارتفاعات در استان‌های تهران و البرز.

فردا (چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۴): آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، غرب مازندران، ارتفاعات در استان‌های قزوین، البرز، تهران، شمال و نوار غربی آذربایجان غربی، غرب کردستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات شمال شرق خوزستان.

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌ها در مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر پیش‌بینی شده است.

سازمان فوق موارد زیر را توصیه کرد:

پرهیز از سفرهای غیر ضروری به ویژه در گردنه‌های برفگیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

طوفان در ۲ استان ساحلی

همچنین، سازمان هواشناسی درخصوص افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۲ نات و افزایش ارتفاع موج بیش از ۱ متر با تاکید بر فراساحل تنگه هرمز هشدار زردرنگ صادر کرد.

بر اساس این هشدار، فردا (چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۴) و پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۵ مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، تنگه هرمز و دریای عمان با احتمال اختلال در تردد شناورهای سبک و نیمه‌سبک و نیز احتمال آسیب دیدن تورها و قفس‌های صیادی مواجه خواهند بود.

سازمان فوق موارد زیر را توصیه کرد:

منع شنا و غواصی، منع فعالیت‌های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی و همچنین اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی ها به بنادر.

کد خبر 827042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha