با وجود ادعاهای آمریکا، اما ارتش و پایگاه‌‎های نظامی این کشور در منطقه هر روز با حملات مختلف زیر ضربه می‌روند.

عین‌ الاسد

همشهری آنلاین: این روزها که خاورمیانه درگیر زد و خورد نیروهای منطقه‌ای در برابر نیروهای آمریکایی و غربی است، یک سوال مهم آن است که براستی تاکنون چند بار به نیروهای آمریکایی در منطقه حمله شده است؟ حملات علیه آمریکایی ها از دی ماه ۱۳۹۸ یعنی به طور دقیق ۴ سال پیش همزمان با علمیات تروریستی آمریکا علیه سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد شدت گرفت و از آن زمان تا کنون شدت و حجم حملات ضد آمریکایی در منطقه به طرز معنا داری افزایش پیدا کرده است.

دوباره ضربه مغربی!

در ادامه حملات علیه پایگاه‌های نظامی واشنگتن در منطقه، روز گذشته ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، حمله موشکی و راکتی مقاومت عراق به پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق را تائید کرد و افزود که بر اثر این حملات شماری از نظامیان آمریکایی دچار آسیب مغزی شده‌اند. منابع خبری عراقی هم اعلام کردند که در این حمله ۴۰ راکت و موشک به سمت پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق شلیک شده است. پیشتر در حمله زمستان ۱۳۹۸ به عین الاسد نیز یک مقام آمریکایی در گفتگو با سی.ان.ان اعلام کرده بود که بیش از ۱۰۰ نظامی این کشور آسیب مغزی دیدند و اکنون برای دومین بار است که نظامیان آمریکایی‌ در عین الاسد ضربه مغزی می شوند. تقریبا ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق حضور دارند و پس از این حمله نخست‌ وزیر عراق از نیروهای آمریکایی خواست «سریعاً» از کشورش خارج شوند. «شیاع السوادنی» همچنین اعلام کرد مانع از ورود نیروهای جدید آمریکا به خاک عراق خواهد شد.

اولین حمله به پایگاه آمریکا بعد از «پرل هاربر»

حمله اخیر به عین الاسد در بحبوحه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه باعث شد تا باردیگر حملات دامنه دار به عین الاسد زیر ذره بین قرار گیرد. عین الاسد، از پایگاه‌های نظامی مهم عراق است که پیشینه ساخت آن به دوران صدام می رسد و از زمان سقوط صدام نیز این پایگاه در اختیار نیروهای آمریکایی قرار گرفته است. براساس گزارش نیوعرب، بیشترین و مجهزترین تجهیزات نظامی آمریکا در عین الاسد مستقر هستند و حفظ این پایگاه برای آمریکایی‌‎ها از نظر حیثت و اعتبار بسیار دارای اهمیت است. ۴ سال پیش که سوله‌ها و ساختمان‌های ارتش آمریکا در عین الاسد با موشک‌‎های بالستیک ایران ویران شد، همزمان اعتبار نظامی آمریکا نیز زیر سوال رفت، چون حمله دی ماه ۱۳۹۸ به عین الاسد، اولین حمله به پایگاه نظامی آمریکا پس از حادثه پرل هارپر در بحبوبه جنگ جهانی دوم بود و از جنگ جهانی دوم تا زمان حمله به عین الاسد در زمستان ۱۳۹۸، آمریکا هیچگاه چنین ضربه نظامی را تجربه نکرده بود.


بیشتر بخوانید:

وقتی یانکی‌ها کیسه بوکس می شوند!

تصاویر بازدید کمیته‌ وزارت دفاع عراق از پایگاه هوایی عین الاسد


شدت گرفتن حملات ضد آمریکایی بعد از طوفان الاقصی

در عین حال از زمان انجام طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطینی در جنوب مناطق اشغالی که حدود سه ماه پیش انجام شد، عملیات‌های ضدآمریکایی در منطقه روند شتابانی به خود گرفته است به گونه‌ای که تقریبا طی سه ماه گذشته نیروهای آمریکایی در عراق و یا سوریه هیچ روزی را بدون حمله سپری نکرده‌اند. نیویورک تایمز به نقل از پنتاگون اعلام کرده است که در کمتر از ۹۵ روز گذشته، نیروهای آمریکایی با ۱۴۱ حمله موشکی در عراق و سوریه روبرو بوده‌اند. براساس گزارش ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا در غرب آسیا(سنتکام) ۵۸ مورد از این حملات در عراق و ۸۳ حمله نیز در سوریه علیه نیروهای آمریکایی انجام شده است. گزارش رسمی وزارت دفاع آمریکا تصریح می کند که حملات منطقه‌ای ضد آمریکایی تاکنون منجر به جراحات نظامیان از آسیب‌های مغزی تا زخم‌های کاری مانند پاره شدن پردهٔ گوش شده است و این حملات اگرچه تا کنون بدون تلفات بوده‌اند، اما بخشی از نظامیان آمریکایی را ناکار کرده است.

حملات ضدآمریکایی در یمن

مسئله مهم دیگر آن است که حملاتی که طی سه ماه گذشته علیه نیروهای آمریکایی در منطقه تشدید شده، تنها به مرزهای عراق و سوریه محدود نیست، بلکه واشنگتن این روزها در دریای سرخ نیز به شدت درگیر حملات و راکت‌های نیروهای یمنی است. یمنی‌ها حملات خود علیه آمریکا را پس از بمباران شبانه مناطقی از یمن از سوی ائتلاف لندن-واشنگتن در ماه گذشته شدت بخشیدند و به اعتراف بایدن، بمباران یمن توسط جنگنده‌های آمریکایی نتوانسته نیروهای یمنی را متوقف کند. یمنی‌ها حتی هفته گذشته یک کشتی فله‌بر آمریکایی را در خلیج عدن مورد حمله قرار دادند و آن گونه که سنتکام گفته است، کشتی هدف قرار گرفته با پرچم جزایر مارشال پس از اصابت موشک یمنی‌ها، دچار خساراتی شده است. آمریکا هنوز آمار دقیقی از تعداد حملات موشکی نیروهای یمنی علیه منافع صرفا آمریکایی را اعلام نکرده، اما سنتکام گفته است که یمنی‌ها تا کنون ۳۲ حمله به کشتی‌ها انجام داده‌اند و یمنی‌ها نیز تائید کرده‌اند که همه حملات صورت گرفته در دریای سرخ متوجه اهداف و منابع مرتبط با اسرائیل یا آمریکا بوده است.

کدام پایگاه‌های آمریکا هدف قرار گرفته‌اند؟

گزارش منابع آمریکایی نشان می‌دهد که تا کنون حداقل ۶ پایگاه نظامی آمریکایی در عراق و سوریه هدف پرتاب موشک و راکت نیروهای مقاومت قرار گرفته‌اند. علاوه بر پایگاه هوایی عین الاسد، همچنین پایگاه‌های نظامی دیگر آمریکا شامل پایگاه هوایی الحریر در شمال عراق نیز هدف نیروهای مقاومت قرار گرفته‌اند. همچنین پادگان التنف، میدان نفتی العمر در استان دیرالزور سوریه و الشدادی، پایگاه هیموس در استان حسکه سوریه از دیگر مقرهای آمریکایی هستند که هدف نیروهای مقاومت قرار گرفته‌اند.

شیر بی‌یال و دم!

مخلص کلام اینکه آمریکا از ۴ سال پیش به این سو، همچون شیر بی یال و دمی شده است که از هر جهت تحت ضربات ترکیبی محور مقاومت قرار دارد. هنوز فراموش نکرده ایم که یانکی‌ها پیش از متلاشی شدن پایگاه عین الاسد، رجز می خوانند و ادعا می‌کردند که هر حمله ایران را با حملات شدیدتر پاسخ می‌دهیم! از اعزام ۳ هزار سرباز به خاورمیانه، تهدید ترامپ به حمله به ۵۲ نقطه ایران تا بلوف لیندزی گراهام برای هدف قرار دادن مراکز نفتی ایران. اما آنچه نصیب آنها شد، ساقط شدن پهپاد گلوبال هاوک بود و این خط امتداد یافت تا به امروز که عراقی‌ها به آمریکا رسما اعلام کردند باید فوراً از این کشور خارج شوند. از آن بلوف تا فلک زدگی این روزهای آمریکا، زمان زیادی نگذشته است و ثابت شد که راهبرد اخراج تروریستهای آمریکایی از منطقه در پاسخ به جنایت فرودگاه بغداد در حال تحقق است.

کد خبر 826768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha