تحلیل روندها در غرب‌آسیا از شکل‌گیری خاورمیانه‌ای جدید حکایت دارد، اما نه آن‌گونه که تصمیم‌سازان آمریکایی سال‌ها پیش برای تحقق آن برنامه‌ریزی و اقدام کرده بودند، بلکه خاورمیانه جدید با نقش‌آفرینی مثلث ایران، ترکیه و عربستان شکل خواهد گرفت.

خاورمیانه جدید

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: این روزها درپی تحولات منطقه‌ای، از غزه گرفته تا دریای‌سرخ، صحت تحلیل‌ها درباره افول قدرت هژمونیک آمریکا در خاورمیانه بیش‌از پیش رنگ واقعیت به خود گرفته‌ است و تحلیلگران و اندیشکده‌های غربی نیز به آن اذعان دارند. درچنین شرایطی، نقش قدرت‌های منطقه برای شکل‌دهی به نظم جدید بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته‌است و ناظران معتقدند ایران، ترکیه و عربستان مثلث جدید قدرت در غرب‌آسیا خواهند بود؛ موضوعی که با رقابت آنها برای کسب جایگاه برتر همراه خواهد شد.

درچنین شرایطی است که پایگاه تحلیلی «فیر آبزرور» (Fair Observer)، به‌عنوان یک سازمان رسانه‌ای مستقل و غیرانتفاعی، در تازه‌ترین گزارش خود پیرامون تحولات منطقه، معتقد است که «خاورمیانه شاهد جنگ سرد جدیدی بین ایران، عربستان سعودی و ترکیه، آن‌هم با هدف «مبارزه مثلثی برای هژمونی» است».

خاورمیانه جدید؛ مبارزه مثلثی برای هژمونی

در گزارش «فیر آبزرور» با اشاره به اینکه «هر سه قدرت نظامی خود را جانشینان مشروع امپراتوری‌های تاریخی می‌دانند که زمانی بر منطقه حکومت می‌کردند و اکنون درحال رقابت برای تعیین شکل خاورمیانه جدید هستند»، عنوان شده‌است: «جابه‌جایی لرزه‌ای در قلب خاورمیانه درحال وقوع است و منطقه درحال‌حاضر با رقابت بین سه قدرت بزرگ عربستان، ایران و ترکیه تعریف می‌شود».

این گزارش معتقد است که «این وضعیت نوعی جنگ سرد با سه قدرت است که درگیر مبارزه برای نفوذ در سراسر خاورمیانه هستند. این جنگ سرد منطقه‌ای به‌صورت پیچیده‌ای با ادعاهای تاریخی هژمونی این کشورها گره خورده‌است. هر ملتی با میراثی به‌عنوان مرکز اسلام و تاریخ امپراتوری‌های بزرگ، مشروعیت خود را برای شکل دادن و حکومت بر منطقه ابراز می‌کند».

ایران؛ ستون پایدار هژمونی در خاورمیانه

در گزارش «فیر آبزرور» با اشاره به نقش تاریخی ایران در خاورمیانه، تاکید شده‌است: «ادعای مشروعیت ایران عمیقاً ریشه در تاریخی دارد که هزاران سال را دربر می‌گیرد. سرزمینی که امروزه به نام ایران شناخته می‌شود، خانه متوالی تمدن‌ها و امپراتوری‌های تأثیرگذار بوده که هریک اثر خود را در ساختار فرهنگی و فکری کشور برجا می‌گذارند. از ایلامی‌ها که با سومری‌ها به‌عنوان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های تاریخ جهان رقابت می‌کنند، گرفته تا هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و صفویان، تاریخ غنی ایران حس عمیقی از غرور و هویت را در مردمش پرورش می‌دهد. ایران اغلب مقر قدرت امپراتوری هایی بوده که در سراسر آسیای‌مرکزی گسترده شده‌اند؛ میراثی که به‌عنوان پایه‌ای برای ادعای رهبری ایران مطرح است».

در ادامه این گزارش آمده‌است: «علاوه‌براین، ایران از مشروعیت مذهبی خود به‌عنوان کانون شاخه شیعه اسلام قدرت می‌گیرد. انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ رژیم سلطنتی طرفدار غرب را سرنگون کرد و یک جمهوری تئوکراتیک تأسیس کرد. این انقلاب به ایران اقتدار دینی را به‌عنوان مرکز اسلام شیعه داد که در کشورهایی مانند عراق، لبنان، بحرین و یمن طرفداران زیادی دارد».

قدرت معنوی و نظامی ایران

در ادامه گزارش «فیر آبزرور» تاکید شده‌است که «با آغاز انقلاب‌اسلامی، ایران ایدئولوژی انقلابی خود را به جوامع شیعه صادر کرد و شبکه‌ای از بازیگران نظامی غیردولتی متحد مانند حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن و گروه‌های مختلف در عراق و فلسطین ایجاد کرده و به طور استراتژیک نفوذ خود را گسترش داده‌است. نیروی قدس سپاه نقش محوری در هماهنگی این گروه‌ها ایفا می‌کند و این نیرو جای پای ایدئولوژیک ایران را فراتر از مرزهایش محکم کرده‌است».

این گزارش می‌افزاید: «ایران همچنین به تنهایی یک قدرت نظامی قابل توجه است. جمهوری‌اسلامی حدود ۶۱۰ هزار پرسنل فعال، ۳۵۰ هزار پرسنل ذخیره و ۱۵۰ هزار پرسنل شبه‌نظامی دارد. ساختار نظامی ایران از دو شاخه اصلی تشکیل شده‌است: ارتش و سپاه‌پاسداران. سپاه دارای یگان‌های زمینی، دریایی و هوافضا، نیروی قدس و بسیج است».

ارزیابی وضعیت نظامی ایران

در ادامه گزارش به وضعیت تسلیحات ایران، به‌عنوان یکی دیگر از مولفه‌های قدرت جمهوری‌اسلامی اشاره شده‌است: «زرادخانه نظامی ایران شامل طیفی از موشک‌های بالستیک و کروز است که برد برخی از آنها تا ۱۲۰۰ مایل می‌رسد و ازسوی دیگر پهپادها، زیردریایی‌ها و قابلیت‌های جنگ سایبری، توانایی‌های نظامی ایران را بیشتر می‌کنند».

«فیر آبزرور» می‌افزاید: «ایران رویکردی استراتژیک با تکیه بر تاکتیک‌های جنگی نامتقارن برای مقابله با برتری متعارف دشمنان اتخاذ می‌کند. برای نشان دادن این استراتژی، ایران اخیراً از حملات موشکی و پهپادی در عراق و سوریه استفاده کرده‌است».

عربستان سعودی؛ قدرت محافظه‌کار

این گزارش در ادامه موقعیت منطقه‌ای عربستان را نیز، به‌عنوان یکی از رقبای ایران مورد بررسی قرار داده‌است. «فیر آبزرور» معتقد است: «اگر ایران نیروی انقلابی در خاورمیانه است، عربستان محافظه‌کار است. عربستان مهد اسلام است و به همین دلیل، پادشاه سعودی خود را «خادم حرمین شریفین» می‌داند. این پیوند تاریخی و مذهبی به عربستان مشروعیت اخلاقی عمیقی برای اعمال نفوذ بر خاورمیانه می‌دهد. عربستان سعودی با میزبانی سالانه میلیون‌ها زائر، نفوذ مذهبی خود را برای پیشبرد اهداف سیاسی و تبلیغ موضع ایدئولوژیک خود به‌طور استراتژیک به کار می‌گیرد».

در ادامه این گزارش آمده‌است: «عربستان همچنین از حمایت یک قدرت بزرگ غیراسلامی، یعنی ایالات‌متحده برخوردار است. آمریکا به‌عنوان شریک اصلی سعودی ظاهر شده و پشتیبانی نظامی قوی ارائه می‌کند. طی سال‌ها، این مشارکت استراتژیک عمیق‌تر شده‌است».

«فیر آبزرور» با اشاره به اینکه آمریکا در درگیری‌های مختلف مانند جنگ ایران و عراق، جنگ خلیج‌فارس و جنگ داخلی یمن و همچنین در مقابله با تهدیدهای القاعده و داعش، از عربستان حمایت کرده‌است، عنوان می‌کند: «ایالات‌متحده به‌عنوان تامین‌کننده اصلی تسلیحات عربستان، به این کشور آموزش‌های نظامی، اطلاعاتی و پشتیبانی لجستیکی ارائه می دهد. براساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، ایالات‌متحده از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ حدود ۷۹ درصد از کل واردات تسلیحات توسط عربستان را به خود اختصاص داده‌است. این اتحاد، عربستان سعودی را به عنوان متحد اصلی آمریکا و موازنه‌ای برای نفوذ ایران در خاورمیانه قرار می‌دهد».

ترکیه و میراث عثمانی

موقعیت منطقه‌ای ترکیه، به‌عنوان ضلع سوم مثلت قدرت در خاورمیانه ازسوی «فیر آبزرور» مورد بررسی قرار گرفته‌است. دراین گزارش با اشاره به اینکه سیاست‌خارجی ترکیه در خاورمیانه در میراث عثمانی آن لنگر انداخته، معتقد است: «میراث تاریخی ترکیه نه تنها به مردم این کشور احساس غرور و هویت می‌بخشد، بلکه سبب می‌شود حق رهبری و نفوذ در خاورمیانه را طلب کنند».

براساس این گزارش، ترکیه خود را دارای مسئولیت و نقش ویژه در منطقه می‌داند، چراکه این کشور نیز مانند ایران یک قدرت نظامی قابل توجه با جمعیت زیاد است؛ «ترکیه دارای حدود ۵۱۰ هزار نیروی نظامی فعال است که با ۳۸۰ هزار پرسنل ذخیره و ۱۵۰ هزار پرسنل شبه‌نظامی دیگر تکمیل می‌شود. ترکیه همچنین یکی از اعضای ناتو است که به این کشور امکان دسترسی به سازوکارهای دفاعی و امنیتی جمعی غرب را می‌دهد».

کد خبر 826658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 49
  • تورج IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    برنج موشکی و مرغ اتمی کیلو چنده الان؟
    • روناک IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      نه اینکه درترکیه واروپا برنج ومرغ خیلی ارزونه ؟؟؟تورن ارائه ۸۰ درصدها باوجود آنکه هیج تحریمی هم نداره اینقدر ایران عزیزم ت راتحقیرنکتید هیچ کشوری درخاورمیانه قدرا وعلم وفناوری وصنعت ایران رانداره
    • US ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      51 12
      روناک ازکی ماباترکیه برابرشدیم که مشکلات اون هاروبامشکلات مایکی می دونی،ایران تاریخچه ای داره که حتی وجوداثاری نشان شروع تاریخ بشریت واولین انسان هاازخودایران هستش ،ایران یکی ازبزرگ ترین منابع نفت وگازجهان وجزچندکشورمهم ازلحاظ معادن طلاوفلزات گران بهاوکمیاب درجهان هست ویکی ازبرترین دارندگان منابع انرژی های مختلف هستش که ازطرفی بهترین افرادعلمی ونبوغ رودرخودش داشته ،اون وقت چرابایدمشکلات ایران روبامشکلات ترکیه مقایسه کنی ،مابااین همه توانایی چرابایدمشکل داشته باشیم
    • IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      33 5
      آ ه همه جا گرونه ولی مطمئنن مثل ایران به صکرت نجومی گرون نیست
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    76 93
    این نشریه اشتباه کرده
    • توبی IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      44 5
      اتفاقا تو اروپا مواد غذایی ارزونه؛ فقط سوخت گرون تره که اونم نسبت به درآمد رقمی نیست آلمان رو مثال میزنم حقوق یه کارگر ساده کارگر صفر تو آلمان که آلمانی باشه یعنی از کشور دیگه ای نیومده باشه دو هزار یورو هس؛ و با صد یورو میشه مایحتاج ده روز یک نفر رو خرید شرکت هایی مثل بنز و بی ام دبلیو و آئودی و صنعت قدرتمند آلمان که از صفر تا صد همه چیزرو تولید میکنه هم میلیون ها فرصت شغلی ایجاد کرده که مردم از سراسر جهان به اونجا مهاجرت میکنن و مردم ایرانم در سطح گسترده به آلمان مهاجرت میکنن
  • پرویزی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    62 12
    ازاین سروصداهافقط غرب بهره مندمیشود. هیچ سلاح برنده تراززبان دیپلماتیک نیست.امروزبایدباپنبه سیاست سردشمنان راازتن جداکردکاری که انگلیس و آمریکابرسرکشورهای دنیامی آورند.امیدسیاست بازان وسیاستمداران کشوربتوانندبااتخاذراهکارهای سیاسی کشورراازباتلاق فقرطلاق دهند
  • حسین محمدی IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    45 11
    این یک سیاست غربی است برای بهم زدن منطقه
    • اکبر IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      34 32
      اگه قدرت نداشته باشی دیپلماسی کیلو چنده؟ اصلا کی به حسابت میاره؟
    • US ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      30 8
      اکبرخان قدرت نیمی ازسیاست است توان سیاست دوبرابرقدرت است وقتی سیاست داشته باشی قدرت هم بدست می یاداماسیاست نباشدهمون قدرت هم کم کم نزول پیدامی کنه ،همون هایی که قدرت دارندبناروباسیاست شروع می کنن وهرروزدرکنارقدرت سیاست هم خرج می کنن ،سیاست مانندذهنی است که دیده نمی شوداماتوان انجام مسائل روداره
  • احمد IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    54 10
    مثل زمان عثمانی و صفویه الان هم این درگیری ها فقط کشت وکشتار و ویرانی و مصیبت برای مردم ایران و ترکیه حاصلی نخواهد داشت
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    82 19
    ملاک پیشرفت یک کشور سطح رفاه و رضایت عمومی از حکومت است نه چیز دیگر
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      13 61
      باشه تو راست میگی شماره آتش نشانی ۱۲۵ است جهت اطلاع
    • مسعود IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      30 1
      عزیزم آتش نشانی را تو لازم داری ک انقد سریع جوش آوردی
  • محمد IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    38 10
    خیلی تخیلیه
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    33 4
    البته باید در تمام ابعاد و سطوح نظامی و اقتصادی و معیشتی و سلامت روح روان ملت و سلامت شفاف سازی مملکت داری پیشرفته باشد
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    25 57
    ابدا این طور نیست ترکیه حد قواره یک کودک است در مقابل ایران اصلا درک سیاسی نداره هرجایی که درآمد مشروع یا نامشروع باشد ترکیه متمایل به آنجاست ترکیه سیاست مستقلی ندارد در همین موضوع غزه در خفا با صهیونیست ها داد وستد در حد ۶۰ میلیارد دلار دارند ولی در آشکار مثلا خودشان را بی طرف یا یک مقدار کمی طرفدار غزه معرفی می کنند که باید اردوغان...خودتی دولت و مردم سوریه تا موقعی که اردوغان بر سر کاره با ترکیه ارتباط بر قرار نمی کنند اصلا در ترکیه جریانی که سیاست را بفهمد و سیاست درستی اتخاذ کند وجود نداره عربستان هم که اظهر من الشمس می ماند ایران که ملت های غرب آسیاست فقط بعضی دولت ها مثل عربستان،امارات و ترک ها با ایران ناسازگارند بعضی از افراد ذهنیت‌های منفی و غلط نسبت ایران دارند که از روی جهالت و تعصب است
  • علی اصغر IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    32 7
    سلام از قدرت های وابسته و قدرت مستقل حرفی به میان نیامده ،ساه هم ژاندارم منطقه بود ولی با پخی در رفت چون وابسته بود ،هر کشور وابسته همین وضع را دارد
  • علی IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    16 31
    انشاالله کشورهای اسلامی عداوت رو به دور و به اتحاد اسلام و دستور قران پایبند باشند
  • امیرحسین IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    14 23
    اینکه این نشریه در مورد نقش موثر ایران در آینده منطقه جنوب غرب آسیا گفته درسته، اما لازمه و اساس قدرت منطقه ای بودن، داشتن پایه های اقتصادی و اجتماعی مستحکم داخلی است. نظام باید شکاف طبقاتی و اقتصادی ایجاد شده در اجتماع ایران رو مرتفع کنه و از این داستان جداسازی و طبقه بندی اجتماعی ملت بر اساس عقاید و ظواهر مردم دست بکشه و اولویت اول خود را ملت خود قرار دهد و نه اهداف خود. این یعنی جمهوریت. مجلس شورای اسلامی ایران باید در جایگاه خود قدرتمند و تصمیم گیرنده و تصمیم ساز باشد. نمی شود جمهوری باشیم اما در جایگاهی مجلسی با حق وتو باشد که همسو با خواست ملت نباشد. جمهوریت کشور ایران باید پررنگ باشد
    • قاسم IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      0 1
      آفرین این درسته
  • ابراهیم IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    45 4
    جالبه که غربی ها آلمان و انگلیس و فرانسه رو به عنوان یک بلوک قدرت تعریف می کنند ولی وقتی نوبت خاورمیانه میشه سه کشور اسلامی رو سه رقیب درگیر قدرت معرفی می کنند و هر کدوم رو هم با ریشه ای معرفی می کنند که خوانندگان کشور دیگر احساس رقابت و خطر بهشون دست بده. چرا اینطور مطرح نمیشه که سه کشور قدرتمند خاورمیانه با ریشه اسلامی مشترک می تونند یک بلوک قدرت جدید در خاورمیانه شکل بدن که نظم و آرامش و امنیت رو در خاورمیانه تضمین کنه
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    44 2
    مهمترین عامل پیشرفته بودن یک کشور وضعیت اقتصادی است که باعث قدرت حهانی و تاثیر گذاری ان در دنیا می شود. شوروی سابق یزرگترین قدرت اتمی و نظامی جهان بود که بخاطر اقتصادش از درون از هم پاشید و به جندین کشور تقسیم شد. نمونه دیگر امروز جهان مقایسه قدرت و اعتبار کره شنالی و جنوبی در دتیاست. مردم کره شنالی از گرسنگی علف می خوردن و قدرت موشکی و اتمیش نمی تواند کاری برای مردمش انجام دهد
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    41 3
    فعلاکه بی پولی پدرمردم ضعیفوسوزنده
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    20 22
    مقاله فیر آبزرور دردوسه جا عمدا یا سهوا مطالبی خلاف عنوان کرده حاییکه ایالات متحده را حامی عربستان در مقابله با القاعده وداعش برشمرده درحالیکه همه دنیا می‌دانند القاعده طالبان و داعش زاییده اتاقهای فکر صهیونیست اعم از آمریکا واروپا وتامین مالی عربستان امارات وقطر هست بقول معروف چاقو دسته خودش را نمی برد
  • مشکی فام IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    21 27
    رهبران ترکیه در ظاهر و برای عوام طرف مردم فلسطین را می‌گیرد ولی در باطن مراوده و رابطه خودش رو با اسرائیل حفظ می‌کند.چون منافع ملی ترکیه چنین اقتضا می‌کند برعکس ما
  • سامان صدری RU ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    15 5
    اگر مثلث قدرتمند ایران، عربستان و ترکیه شکل بگيرد و اطراف آن سایر کشورهای شرق آسیا هم باشند، هیچ نیازی به حضور آمریکا و اروپا و.....در منطقه نخواهد بود، کل منطقه در ید قدرتمند دولت های شرق آسیا به صلح و آرامش و امنیت خواهد رسید،
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      2 0
      احسنت دقیقا کاملادرسته قدرت ایران وترکیه وعربستان بااتحادویکپارچگی میتونه خاورمیانه رو به بالاترین پیشرفت برسونه ومردم منطقه روازاروپاوامریکا جلوترببره فقطباید مراقبباشیم تا اروپا وامریکاوروسیه میان ایران وترکیه وعربستان تفرقه نندازن ورقیب هم نکنن بلکه یه اتحادشکل بگیره بین این سه کشورمهم
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    20 1
    وقتی ادعای قدرت میکنی باید برای مردم آسایش و آرامش و امنیت وامکانات فراهم شود چون اصل قدرت مردم هستند
  • ناشناس IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    8 12
    تمدن عیلامی چه ربطی به شماها دارد شماها حتی بلدنیستید اسمشودرست بنویسید این تمدن متعلق به مردم خودش است که خودتون خوب می دونید هیچ ربطی به ایرانیان ندارد زمانی ما خود راباشما یکیه می دانیم که تفرقه وتبعیض ونژادپرستی راکناربگذارید ...
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    7 13
    فتنه جدید غرب است که این سه کشور با هم درگیر بشن. ولی به فضل الهی و تدابیر رهبر فرزانه خنثی خواهد شد
  • مهدی نیازی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    6 2
    بسم رب الشهدا وصدیقین باعرض سلام، ادب، احترام وآرزوی سلامتی و سربلندی برای تمامی عزیزانم بزارین دیگران مارا با هرکی که دوست دارن مقایسه کنند هرچند که این مقایسه ها غیر منطقی باشد وظیفه ی اصلی ما امروز این است که به یاری خدا و همدلی بتوانیم توانایی‌های خود را در سطح منطقه ای و فرا منطقه ای حفظ کرده و گسترش دهیم انشاءالله و این امر فقط با همدلی، همفکری، همکاری و داشتن عزمی راسخ امکان پذیر است پس بیایید به دنیا نشان بدهیم که ایران و ایرانی به معنای واقعی کلمه یعنی چی. بی ادبی بنده را به بزرگی خودتون ببخشید التماس دعا یاعلی(ع) مدد
  • نگار IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    5 0
    سس ماس