پایگاه نشریه اینترنتی اکونومیست در گزارشی به محدودیت‌های آمریکا در هرگونه تشدید تنش‌های منطقه خاورمیانه پرداخته است و در عین حال با اشاره به بروز اتفاقات غیرمنتظره استنباط کرده که هر لحظه تعادل تنش‌های کنترل شده به هم بخورد.

عین الاسد

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پایگاه نشریه اینترنتی اکونومیست در گزارشی به محدودیت‌های آمریکا در هرگونه تشدید تنش‌های منطقه خاورمیانه پرداخته است و در عین حال با اشاره به بروز اتفاقات غیرمنتظره استنباط کرده که هر لحظه تعادل تنش‌های کنترل شده به هم بخورد.

در بخش‌هایی از گزارش اکونومیست آمده است:

در ۱۰۰روز از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷اکتبر، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال کمک به اسرائیل برای پیروزی در جنگ غزه و جلوگیری از تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای با ایران و نیروهای نیابتی آن بوده است. این در حالی است که «محور مقاومت» ایران و اسرائیل و آمریکا درگیر حملات خطرناک‌تری مثل ترور می‌شوند.

متحدان ایران در عراق و سوریه از آغاز جنگ غزه تاکنون حدود ۱۴۰حمله موشکی و پهپادی علیه نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند. به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا، شاید شدیدترین آنها در ۲۰ژانویه با شلیک رگبار موشک‌های بالستیک و راکت‌های متعدد به پایگاه الاسد در غرب عراق رخ داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آتشبارهای پدافند هوایی پاتریوت اکثر آنها را رهگیری کردند، اما برخی از آنها به پایگاه اصابت کردند و تعداد نامشخصی از آمریکایی‌ها و عراقی‌ها را ضربه مغزی یا مجروح کردند.

آمریکا تاکنون از گروه‌های نیابتی انتقام گرفته است ولی بایدن با فشار فزاینده‌ای برای انجام اقدامات قوی‌تر علیه ایران مواجه خواهد شد. این یک دوراهی است: آمریکا هیچ کاری انجام ندهد و ضعیف به نظر برسد یا اینکه انتقام بگیرد و جو بایدن ریسک یک جنگ جدید در سال انتخابات را بپذیرد.

آمریکا و ایران در حال اجرای یک اقدام متعادل کننده خطرناک هستند. ایران به متحدان خود در «محور مقاومت» کمک کرده است تا حملاتی را با هدف تضعیف اسرائیل، جابجایی آمریکا و بی‌اعتبار کردن کشورهای عربی که با اسرائیل صلح کرده‌اند (یا به دنبال آن هستند) ترتیب دهند. آمریکا هم به نوبه خود دست به اقدامات تلافی جویانه محدودی زده است. هر دو از درگیری مستقیم اجتناب کرده‌اند. اما ممکن است تعادل برقرار نماند.

بایدن محتاط بوده است. او نمی‌خواهد در زمانی که آمریکا با حمایت از اوکراین در جنگ علیه روسیه تحت فشار است و تلاش می‌کند از جنگی دیگر علیه چین بر سر تایوان جلوگیری کند، به جنگی در خاورمیانه کشیده شود. علاوه بر این، بایدن به دنبال انتخاب مجدد در سال جاری است.

در عراق و سوریه، نیروهای آمریکایی بسیار کمتر از حمله به آنها پاسخ می دهند. به طور مشابه در یمن، آمریکا قبل از سرنگونی موشک‌ها و پهپادهایی که اسرائیل را تهدید می‌کردند یا کشتی‌های عبوری را محدود می‌کردند، به حوثی‌ها هشدارهایی صادر کرد و قطعنامه حمایتی شورای امنیت سازمان ملل را هم گرفت.

بهترین امید بایدن این است که اسرائیل به زودی پیروز شود، یا حداقل جنگ در غزه پایان یابد و به این ترتیب از خشم در سراسر منطقه بکاهد، اما اسرائیل نه حماس را سرکوب کرده و نه گروگان‌هایش را بازگردانده است و نشانه کمی از آمادگی برای توقف نشان می‌دهد. تعداد کشته شدگان فلسطینی از ۲۵هزار نفر گذشت. برخی اسرائیل را به نسل‌کشی متهم می‌کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به صراحت درخواست بایدن برای تشکیل کشور آینده فلسطین را رد می‌کند.

در حالی که بایدن برای حفظ خاورمیانه تلاش می‌کند، منطقه ممکن است با جنگ به اندازه یک حمله تروریستی فاصله داشته باشند. اگر این روند ادامه پیدا کند و یکی از حملات منجر به کشته شدن تعداد قابل توجهی از آمریکایی‌ها شود، دولت چاره‌ای جز حمله به سپاه پاسداران نخواهد داشت.

کد خبر 826449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    1 5
    آمریکا نمیخواد به ایران حمله کند به مقاومت عراق حمله کنه انوقت ببینه چند مرد حلاجه