سیدهادی سیدافقهی پژوهشگر مطالعات منطقه گفت: در ۱۰۰ روز اخیر قریب به ۱۱۰ بار مواضع آمریکایی‌ها در منطقه مورد هدف جبهه مقاومت قرار گرفته است. این را باید اثر تابوشکنی جمهوری اسلامی دانست که در طول این سال‌ها هیمنه و اقتدار آمریکا در خاورمیانه را شکست.

ایران و آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، هیمنه و اقتدار یانکی‌ها خیلی وقت است که در منطقه خاورمیانه شکسته شده و نیروهای مقاومت با اعتماد به نفس بالاتری در این روزها مواضع این اشغالگران را مورد هدف قرار می‌دهند. برای بررسی بهتر و دقیق‌تر این موضوع با سیدهادی سیدافقهی پژوهشگر مطالعات منطقه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

انقلاب اسلامی و ایجاد جبهه مقاومت

سیدافقهی درابتدا گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و شکل‌گیری تدریجی محور مقاومت به برکت تلاش‌ها و مجاهدت خستگی‌ناپذیر شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی، امروزه در منطقه انسجام و وحدتی به وجود آمده که از ایران تا لبنان و از یمن تا سوریه و عراق ادامه دارد.

وی افزود: همچنین امروزه درک و فهم مردم منطقه در راستای رویکرد و تفکر انقلاب اسلامی است که موجب گشته پیام انقلاب اسلامی به شکل فراگیرتر توسط مردم منطقه دریافت شود. در کنار موارد مذکور و با توجه به آن‌ها بازتوانی روسیه پس از فروپاشی شوروی و رشد اقتصادی چین، و همینطور اختلافات آمریکا با اتحادیه اروپا در زمان ترامپ سبب گشت که ستاره بخت آمریکا کم‌فروغ شود.

افول آمریکا چگونه است؟

او اشاره کرد: موضوع افول آمریکا بارها در گفتارهایی تحلیلی به همراه ذکر قرائن و شواهدِ بسیار توسط مقام معظم رهبری تبیین گشته است. البته این بدان معنا نیست که انتظار داشته باشیم، فردا آمریکا به عاقبت اتحاد جماهیر شوروی دچار شود و با یک فروپاشی، سرزمین‌هایش تجزیه شود. البته این موضوع امکان دارد به مرور زمان اتفاق بیفتد و تحقق تجزیه آمریکا به شکل بالقوه امر احتمالی است؛ اما در بیان مورد نظر ما اقتصاد و موضوعات امنیتی ـ نظامی این کشور که همواره به عنوان تکیه‌گاه عمل می‌کردند دچار خدشه و افول جدی شده است.

تابویی که شکسته شد

این تحلیلگر ادامه داد: امروزه دولت آمریکا بدهکارترین نهاد به بانک مرکزی خودش است و در یک اختلاف نقلی این بدهی چیزی بین ۲۸ تریلیون دلار تا ۳۲ تریلیئون است! البته آمریکا با چاپ دلار سعی کرد بازار جهانی خودش را حفظ کند اما در داخل با چالش‌های متعددی روبه‌رو است و پس از جنگ اوکراین و چالش انرژی که از سوی روسیه بر غرب وارد آمد این بحران اقتصادی افزایش قابل توجهی یافته است و دولت‌های غربی امروزه تأکید دارند برای موضوع بحران انرژی هم که شده آمریکا جنگ را در اوکراین خاتمه دهد.

سیدافقهی گفت: در حوزه امنیتی ـ نظامی هم آمریکایی‌ها دو ضربه مهم را در این سال‌ها دریافت کردند. ضربه اول مربوط به فرار و خروج ذلت‌بار آن‌ها از افغانستان بود که هزینه قابل توجهی برای آن‌ها به بار آورد. اما از این ضربه مهلک‌تر چیزی بود که در جنگ طوفان‌الاقصی رخ داد. منطقه می‌رفت که محور عبری ـ عربی ـ غربی را با سیاست عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و پیمان آبراهام شاهد باشد که این عملیات طوفان‌الاقصی تمام برنامه‌های آمریکایی‌ها را حداقل تا ۵۰ سال آینده نابود ساخت. با این اوصاف به نظر نمی‌رسد که دیگر آمریکا توانایی آن را داشته باشد که بتواند با هژمونی و هیمنه سابق خود در منطقه حاضر شود و در کشورهای خاورمیانه دخل و تصرف کند. کافی است دقت داشته باشیم که در این جنگ اخیر منطقه که بیش از ۱۰۰ روز به طول انجامید، مقاومت اسلامی علیه مواضع آمریکا در عراق و سوریه ۱۱۰ عملیات انجام داده است! گرچه آمریکایی‌ها هم ساکت ننشستند؛ اما موضوع مهم در این بین این است که موازنه در منطقه بهم خورده و جمهوری اسلامی ایران با هدف قرار دادن پادگان عین‌الاسد پس از شهادت سردار سلیمانی تابوی مقابله با آمریکا که بعد از جنگ‌جهانی‌دوم که کسی جرأت نداشت به آن چپ نگاه کند شکست. به عبارتی این جرأت برای مورد هدف قرار دادن مواضع آمریکایی‌ها در امتداد اقدامات جمهوری اسلامی است.

کد خبر 826424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • ناصر IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    5 0
    خب نتیجه؟