در شرایطی که این روزها غرب‌آسیا آبستن تحولات بسیاری است و جنگ در غزه بر مناسبات این حوزه تاثیر ویژه‌ای داشته، پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «ثریا» ازسوی ایران، توجه بسیاری از محافل سیاسی و البته تکنولوژیک جهان را به خود جلب کرده‌است.

ثریا

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: براین اساس هم بود که پایگاه تخصصی «آی. اس. پی تودی» (ISP Today) که به‌صورت ویژه تحلیل دستاوردها و تکنولوژی‌های روز دنیا را در دستورکار دارد، در گزارشی پیرامون پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «ثریا» ازسوی ایران، این اقدام را نقطه عطف مهمی در برنامه فضایی جمهوری‌اسلامی ارزیابی کرد.

این گزارش همچنین با اشاره به تنش‌های جاری رو به گسترش در خاورمیانه و اینکه ایران در میانه تنش‌های منطقه‌ای ماهواره به فضا پرتاب کرده‌است، این اقدام را دارای «پیامدهای استراتژیک» ارزیابی کرد.

یک نقطه عطف مهم

آی. اس. پی تودی در گزارش خود با اشاره به اینکه ایران روز شنبه با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا به بالاترین مدار خود، به نقطه عطف مهمی در برنامه فضایی‌اش دست یافته‌است، نوشت: «این ماهواره با کمک موشک قائم ۱۰۰ در ارتفاع تقریبی ۷۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت و درحالی‌که هدف مشخصی از این ماهواره فوراً فاش نشده‌است، محموله‌ای به وزن ۵۰ کیلوگرم را حمل کرد».

دراین گزارش با اشاره به اینکه با توجه به ادامه درگیری‌ها در نوارغزه و حملات هوایی اخیر بین ایران و پاکستان، منطقه همچنان بی‌ثبات است، عنوان شده‌است: «علاوه براین، ایالات‌متحده حملات جدیدی را به حوثی‌های یمن انجام داده‌است. این تحولات به نگرانی‌ها درباره برنامه فضایی ایران افزوده‌است، چراکه به‌عنوان بهبود بالقوه قدرت موشک‌های بالستیک تهران ارزیابی می‌شود».

آی. اس. پی تودی همچنین با اشاره به اینکه این پرتاب در مرکز برنامه فضایی سپاه‌پاسداران واقع در نزدیکی شهر شاهرود انجام شده، افزوده‌است: «این سایت محل سه پرتاب موفق اخیر ماهواره ایران بوده‌است».

تغییر رویکردها در دولت رئیسی

در بخش دیگری از این گزارش، روند فعالیت‌ برنامه فضایی ایران طی سال‌های اخیر نیز مورد بررسی قرار گرفته است؛ «برنامه فضایی ایران در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، شاهد تغییرات مهمی بوده‌است».

در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه دولت حسن روحانی، رویکرد منفعلانه‌ای را دراین حوزه دنبال می‌کرد، عنوان شده‌است: «رئیسی تسریع برنامه فضایی ایران را انتخاب کرده‌است. این تصمیم نگرانی‌هایی را درمیان کشورهای غربی ایجاد کرده، چراکه توسعه وسایل پرتاب ماهواره‌ای می‌تواند به‌طور بالقوه منجر به پیشرفت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما شود».

آی. اس. پی تودی تصریح کرده‌است: «ایالات‌متحده بارها مخالفت خود را با پرتاب ماهواره‌های ایران اعلام کرده و این‌گونه اقدام‌ها را نقض قطعنامه شورای‌امنیت سازمان ملل می‌داند. دراین قطعنامه از ایران خواسته شده از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای خودداری کند. اگرچه تحریم‌های سازمان‌ملل مربوط به برنامه موشک‌های بالستیک ایران سال‌گذشته منقضی شد، اما جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده تاکید کرده برنامه فضایی ایران پتانسیل کوتاه‌تر کردن جدول زمانی توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را دارد».

تاکید ایران و نگرانی غربی‌ها

این گزارش با اشاره به اینکه ایران همواره تاکید کرده برنامه فضایی‌اش صرفاً مقاصد غیرنظامی دارد و هرگونه تمایل به سلاح هسته‌ای مردود است، ادامه می‌دهد: «با این‌حال گزارش‌های اطلاعاتی گذشته و دخالت سپاه پاسداران دراین برنامه، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده‌است. با این وجود، ایران همچنان متعهد به ارتقای توانمندی‌های خود در فضا بوده و آماده است تا در سال‌های آینده پیشرفت بیشتری داشته باشد».

آی. اس. پی تودی در پایان اضافه کرده‌است: «با وجود تداوم تنش‌ها در منطقه، پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ازسوی ایران، لایه دیگری از پیچیدگی را به پویایی‌های ژئوپلیتیک فعلی اضافه می‌کند».

کد خبر 826341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha