روز یکشنبه 27 مرداد ماه، ایران موشک جدیدی را با قابلیت حمل ماهواره به فضا پرتاب ‏کرد.

‏سیمای جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه تصاویری از پرتاب موشک را نشان داد و اعلام کرد، ماهوارۀ سوار بر موشک در مدار ‏پرتاب شده است.

 اما مقامات بعدا این خبر را تصحیح کرده و اعلام کردند که تنها موشک پرتاب شده است. مقامات ایرانی بر این باورند که موشک ارسالی توانایی حمل ماهواره مصنوعی به مدار زمین را دارد.

 سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن نمایش تصاویر قبل از پرتاب این موشک، ‏به نقل از رئیس سازمان فضانوردی ایران اعلام کرد: «ما راه را برای قرار دادن ماهواره در فضا در آینده باز کرده‌ایم.»

این یک راکت کاوشی است که از جمله مقدمات اولیه پرتاب ماهواره به مدار است و وظیفه شناسایی محیط پروازی ماهواره‌ها قبل از پرتاب را انجام می‌دهد. این موشک شامل بیش از 10 هزار نوع قطعه در اجزای مختلف اعم از موتور، بدنه، هدایت و کنترل است که کارشناسان رشته‌های مختلف دانشگاهی طی 10 سال گذشته ساخت تمامی اجزای آن را بومی کرده و اینک صنایع هوافضای جمهوری اسلامی قادر به ساخت کامل آن است.

کارشناسان غربی اذعان کرده‌اند که پرتاب این موشک نشان‌دهندۀ یک قدم چشمگیر، از تلاش‌های ایران ‏برای پیوستن به باشگاه فضایی بین‌المللی است.

مدت هاست که انجام یک برنامۀ فضایی، از جمله اهداف ایران است. جمهوری اسلامی ایران در سال 2005 ‏در طرحی مشترک با مسکو، اولین ماهوارۀ تجاری خود را به نام «سینا یک» سوار بر موشک روسیه به فضا فرستاد. گفته می‌شود ‏روسیه شریک اصلی ایران در انتقال فناوری فضایی به ایران است.اما سخنگوی صنایع موشکی-فضایی روسیه به خبرگزاری نووستی گفت: روسیه نه در حال حاضر و نه پیش از این، در توسعه فناوری‌های فضایی و طراحی، تولید و پرتاب اولین ماهواره ملی به ایران کمک نکرده است.

‏ایران اعلام کرده است که می‌خواهد به‌منظور کنترل بلایای طبیعی مانند زلزله و نیز پیشرفت ‏مخابرات، ماهوارۀ خود را وارد مدار کند.

‏محسن شمس- نایب رئیس سازمان فضانوردی ایران- پیش‌تر گفته بود ماهواره‌ای در مدار 650 ‏کیلومتری از سطح زمین قرار داده خواهد شد که هر 24 ساعت، 6 بار از فراز ایران عبور می‌کند.

ایران امیدوار است تا سال 2010 چهار ماهواره به فضا بفرستد. کارشناسان غربی این هدف ایران را بلندپروازانه و دستیابی به آن را دشوار عنوان می‌کنند.‏

انتشار خبر پرتاب موشک ماهواره ‌بر ایران به فضا، باعث بروز واکنش‌ در میان کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا شد. آمریکا آزمایش موشک ماهواره بر ایران را تهدیدی برای احتمال گسترش این فناوری به موشک‌های دوربرد و افزایش نگرانی درباره ایران دانست.

خبرگزاری فرانسه مدعی شد: پرتاب این ماهواره، می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها بین ایران و غرب درباره برنامه اتمی ایران شود.

این خبرگزاری افزوده است: دولت‌های غربی که در حال حاضر هم نگران تمایلات اتمی ایران هستند، هشدار داده‌اند که فناوری مورد استفاده در برنامه فضایی ایران می‌تواند مورد استفاده نظامی نیز قرار بگیرد؛ ادعایی که تهران آن را به شدت تکذیب می‌کند.

خبرگزاری فرانسه مدعی شد: ایران در ماه فوریه گذشته، با اعلام ارسال ماهواره‌ای همراه با یک موشک به فضا و همچنین خبر بازگشایی اولین مرکز فضایی این کشور، باعث بروز نگرانی‌های زیادی در غرب شده بود و نوشت: ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان که با خطر دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد روبه‌روست، اصرار دارد که برنامه‌های اتمی این کشور کاملا متمرکز بر فعالیت‌های صلح‌آمیز است.

روزنامه دیلی تلگراف هم در شماره 19 آگوست نوشت: احتمالاً پرتاب موشک سفیر باعث تشدید تنش‌ها با غرب بر سر مقاصد هسته‌ای ایران خواهد ‏شد. واشنگتن و متحدانش ادعا می‌کنند اقدام این کشور در خدمت جاه‌طلبی‌های هسته‌ای است. ‏

گوردون چاندرو، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: پیشرفت ایران و آزمایش موشک مشکل‌ساز است و پرسش‌های دیگری را در مورد مقاصد آنها ایجاد می‌کند. این اقدام و احتمال استفاده دو منظوره از برنامه موشک‌های دوربرد، در راستای تعهدات ایران در برابر شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

کاخ سفید با ابراز نگرانی از آزمایش‌های موشکی ایران معتقد است، ایران می‌تواند از چنین فناوری  در ساخت موشک‌های بالستیک نیز استفاده کند.

چارلز و یک کارشناس فناوری موشک‌های ایران در گروه تحقیقاتی امنیت ‏جهانی در ایالت ویرجینیای آمریکا، پرتاب آزمایشی موشک ایران را «مقدمه‌ای برای پرتاب ماهواره» ‏خوانده است. او گفت: پرتاب ماهواره بارها به تعویق افتاده است و این احتمال وجود دارد که ظرف چند هفته یا چند ماه ‏آینده اتفاق بیفتد.‏

چارلز ویک در مصاحبه‌ای با اعلام اینکه ایرانیان به خاطر نقص‌های طراحی و سخت‌افزاری بارها تأخیر را تجربه ‏کرده‌اند، خاطر نشان کرد: این پرتاب آزمایشی چند ماه دیرتر از زمان پیش‌بینی شده در ماه ژوئن انجام گرفته است. ‏ویک افزود: با این وجود، این پرتاب در مقام نظر، نمایانگر گام چشمگیر ایران است، چرا که به‌نظر می‌رسد اولین ‏پرتاب موشک ایران، که سفیر امید نام گرفته است، در بیش از یک مرحله باشد.

رسانه‌های غربی گفته‌اند که ‏ ایران در فوریه(بهمن ماه) گذشته نیز با آزمایش موشک (کاوشگر 1) طراحی شده برای حمل ماهواره به فضا، موجب نگرانی جامعه ‏جهانی شده بود. ‏

آمریکا پرتاب موشک در فوریه گذشته را به‌عنوان «یک پیشرفت دردسرآفرین دیگر» محکوم کرده بود و اعلام ‏کرد که این اقدام مایه نگرانی درباره ادامه برنامه توسعه موشک‌های میان‌برد و دوربرد ایران است.

اما موضع مقامات رژیم صهیونیستی با مقامات کشورهای غربی درمورد پرتاب موشک ایرانی متفاوت بود. درهمین رابطه، یک مقام رژیم صهیونیستی اعلام کرد: نگران آزمایش موشکی و ماهواره‌ای ایران نیستیم!

به گزارش «خلیج‌تایمز»، یکی از مقامات ارشد آژانس فضایی اسرائیل گفت: جای هیچ نگرانی درباره آزمایش‌های موشکی و ماهواره‌ای ایران نیست.
وی با بیان این مطلب تأکید کرد: آنچه به‌عنوان عامل تهدیدکننده درباره ایران به شمار می‌رود، برنامه هسته‌ای تهران است.

ییتزهاک بن اسرائیلی در ادامه ادعا کرد: ایران هنوز راه زیادی تا دسترسی به ماهواره‌های فضایی دارد و این بزرگنمایی تعمدی تهران در موفقیت‌های فضایی خود، تنها برای منصرف کردن اسرائیل و یا آمریکا از حمله به مناطق هسته‌ای ایران است.

وی که هم‌اکنون عضو مجلس شورا و فرمانده حزب «کادیما»ست، در ادامه گفت: این مطلب کاملا روشن است که ایران پس از سال‌ها، تنها به موشک‌های شهاب 3، دسترسی پیدا کرده و این تنها بخشی از یافته‌های ارتش اسرائیل است. تهدید واقعی از طرف ایران، تنها از برنامه‌های هسته‌ای تهران ناشی می‌شود، نه از ماهواره‌ها و موشک‌های بالستیک ارسالی آن به فضا!

بی‌شک تلاش ایران برای پرتاب ماهواره به فضا، کشورمان را درکنار معدود قدرت‌هایی قرار
می دهد که از فناوری ساخت و پرتاب این موشک‌ها برای استقرار ماهواره درفضا برخوردارند. برخورد غرب با دستیابی ایران به این فناوری آنچنان است که با فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای. چنان که مشخص است غرب و آمریکا مشکلشان با ایران پیشرفت علمی کشور است و نه چیز دیگر.

کد خبر 61271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز