سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل برای بازیابی اعتبار از دست رفته و جبران شکست در غزه به اهرم ترور متوسل شده‌اند.

رژيم صهيونيستي

گروه دپیلماتیک - همشهری آنلاین: سال ۱۹۹۵ ـ یعنی ۷سال پس روز نکبت ـ بود که یشایاهو لیبوویتس فیلسوف یهودی، در نامه‌ای به بن‎گوریون نخست‌وزیر وقت رژیم ‎صهیونیستی به ترور فلسطینیان بی‌گناه توسط صهیونیست‌ها اعتراض کرد و گفت که موافق این رویه نیست. داوید بن‎گوریون در پاسخ به این نامه نوشته بود: «گرچه بودن صلح در اقصی نقاط جهان خوب است اما مهمتر آن است که ما (صهیونیست‌ها) در آن جهان وجود داشته باشیم.»

رژیم صهیونیستی سابقه‌ای طولانی در ترور مخالفان و منتقدان خود دارد و همواره از این ابزار برای حفظ بقای خود و جبران شکست در میدان جنگ استفاده می‌کند. در تازه‌ترین مورد، صهیونیست‌ها که پس از ۳ماه جنگ در نوار غزه و صرف هزینه‌های گزاف سیاسی و نظامی هنوز نتوانسته‌اند تا اهداف تعیین شده در این درگیری را محقق کنند، با حمله‌ای به منزل مسکونی در حوالی دمشق چند مستشار ایرانی و تعدادی از نیروهای سوریه را به شهادت رساندند.

تل‌آویو گرفتار در باتلاق غزه

پس از عملیات طوفان الاقصی و شکست ارتش رژیم صهیونیستی در میدان نبرد و عقب نشینی از شمال غزه، فشار افکار عمومی در سرزمین های اشغالی بر کابینه نتانیاهو افزایش یافته است. روزنامه عبری‌زبان هاآرتص شنبه با اشاره به دست برتر نیروهای مقاومت در جنگ غزه با اشاره به تشدید اختلافات داخلی در کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نوشته، کاملا روشن است که هر روز اسرائیل بیشتر در باتلاق غزه گرفتار می‌شود و کرانه باختری هم به نقطه انفجار رسیده است. در این گزارش با اشاره به ناتوانی تل‌آویو در آزادسازی اسرای صهیونیست و به نقطه جوش رسیدن نارضایتی خانواده‌های اسرائیلی آمده، همه راهبردهای مطرح شده از سوی نتانیاهو ناکارآمدی خود را اثبات کردند.

همچنین درست یک روز پیش از عملیات ترور در سوریه بود که رسانه‌های عبری‎زبان از برگزاری یکی از بزرگترین تظاهرات‌های اعتراضی در تل‌آویو بنیامین نتانیاهو خبر دادند و نوشتند که تشکیلات سیاسی در تل‌آویو و سازمان‌های اطلاعاتی در سرزمین‌های اشغالی به این نتیجه رسیده‌اند که نتانیاهو باید کناره‌گیری کند. به اعتقاد ناظران، با تشدید فشارهای چندجانبه بر تل‌آویو، صهیونیست‌ها با توسل به عملیات‌های ترور به‌دنبال کاهش این فشارها و جبران شکست‌های پی‎در پی خود در میادین دیگر هستند.


بیشتر بخوانید:

چرا اسرائیل دیوانه‌وار دست به ترور می‌زند؟

واکنش قالیباف به ترور مستشاران در دمشق | رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهیم کرد | ببینید

تروریسم، سنت قدیمی صهیونیست‌هاست | اسرائیل به دنبال قدرت‌نمایی کاذب است


پشت پرده عملیات های ترور

یوسی ملمان تحلیلگر و خبرنگار یهودی که چندین دهه است فعالیت‌های امنیتی سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را رصد می‌کند در گفت‌وگو با روزنامه گاردین ضمن بی‏اثر خواندن دستورکار سیاست ترور تل‌آویو می‌گوید: «بدنه اطلاعاتی ـ امنیتی اسرائیل همواره علاقه خاصی به سیاست ترور مخالفان و منتقدان داشته است. آن‌ها به خاطر عملیات هفتم اکتبر و تبعات پس از آن شرمنده و تحقیر شده‌اند و می‌خواهند هرطور شده خود را نجات دهند.»

البته این تنها دلیل فعال شدن کمپین ترور نیست. گاردین نوشته که یکی دیگر از دلایل فعال شدن سیاست ترور در تل‌آویو، تلاش سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن باور ساکنان سرزمین‌های اشغالی به توانایی این سرویس‌هاست که در پی عملیات طوفان الاقصی به شدت خدشه دار شده است. رویکردی که به نوشته گاردین یادآور سیاست‌های موساد در دهه ۱۹۷۰ و عملیات‌های ترور این سازمان برای بازگرداندن اعتبار از دست رفته اش پس از واقعه المپیک مونیخ است. گرچه برخی مورخان با زیر سوال بردن کمپین ترور موساد پس از واقعه المپیک مونیخ معتقدند برخی را که موساد در اروپا هدف قرار داد و اعلام کرد که در حمله به بازی‌های المپیک نقش داشتند هیچ ارتباطی با آن واقعه نداشتند.

سید محمد مرندیچرا اسرائیل دست به ترور می زند ؟

استاد دانشگاه و تحلیلگر ایرانی

اسرائیل در میدان جنگ غزه شکست خورده است. نسل‌کشی غزه شکست تحقیرآمیز رژیم را جبران نمی‌کند. این فقط ماهیت شیطانی خود را بیشتر آشکار می‌کند. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، برای فرار از شکست به دنبال تشدید تنش هستند. اما شهادت اعضای سپاه در ایران کمکی به رژیم صهیونیستی نمی‌کند.

نجاح محمد علیچرا اسرائیل دست به ترور می زند ؟

کارشناس و خبرنگار عراقی

رژیم صهیونیستی با ادامه ترورها در کشورهای سوریه و لبنان، عاجزانه تلاش می‌کند تا ایران و محور مقاومت را به جنگ منطقه‌ای بکشاند تا بتواند از مخمصه خود در جنگ غزه فرار کند، جایی که بدون اینکه به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود دست یابد، متحمل خسارات هنگفتی می‌شود.

سید رضی عمادیچرا اسرائیل دست به ترور می زند ؟

کارشناس مسائل غرب آسیا

رژیم صهیونیستی در جنگ غزه دو هدف اصلی نظامی داشت که عبارت بود از: آزادی اسرای صهیونیست و از بین بردن حماس. پس از ۳ماه بمباران پرشدت هوایی و جنگ زمینی، هیچ‌کدام از این دو هدف محقق نشد و کابینه نتانیاهو در داخل اراضی اشغالی تحت‌فشار قرار گرفت. لذا هم اسرائیل و هم شخص نتانیاهو به دستاوردی نیاز دارند پس متوسل به ترور می شوند.

سایمون دیگینزچرا اسرائیل دست به ترور می زند ؟

تحلیلگر شبکه اسکای نیوز

حملات تل‎آویو به مواضعی در سوریه و پیش از این نیز لبنان، خطر شعله‌ور شدن جنگ در منطقه را تشدید می‌کند به‌ویژه اگر چنین حملاتی عمدا یا سهوا یک منطقه دیپلماتیک در دمشق را هدف قرار دهد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و تبعات غیرقابل پیش‌بینی برای تل‌آویو در پی داشته باشد. خطر واقعی اینجاست که در شرایط متشنج فعلی درصد خطا در حملات می‌تواند بسیار بالا برود.

کد خبر 826218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha