یک رسانه بلژیکی با ادعای رویت پیش‌نویس یک سند غیررسمی اتحادیه اروپا درباره اجرایی کردن راهکار «دو دولت» و صلح فلسطین-رژیم صهیونیستی، به بیان برخی جزئیات کلیدی درباره آن پرداخت.

اتحادیه اروپا

به گزارش همشهری آنلاین،‌ سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا پیش‌نویس یک نقشه راه ۱۰ ماده‌ای را برای صلح فلسطین-رژیم صهیونیستی تهیه کرده است که در آن چشم‌انداز تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی و تضمین‌های امنیتی برای طرفین پیش‌بینی شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که پایگاه خبری یورواکتیو پیش‌نویس این سند را رویت کرده که در بخشی از آن آمده است: با توجه به وضعیت فعلی و برخلاف اختلافات آشکار و ابهامات، زمان آماده شدن برای صلح جامع اسراییلی-فلسطینی اکنون است.

در این سند غیررسمی برخی اقدامات در راستای تحقق «هم‌زیستی فلسطین و اسرائیل در کنار یکدیگر» و «عادی‌سازی کامل» روابط میان رژیم صهیونیستی و جهان عرب ترسیم شده است. اتحادیه اروپا می‌خواهد از مصر، اردن، عربستان سعودی و ائتلاف عربی برای کنفرانسی مقدماتی دعوت کند که آمریکا و سازمان ملل نیز از مشارکت‌کنندگان آن خواهند بود.

یورواکتیو اظهاراتی را از «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقل می‌کند که در یادداشتی به همراه این سند رویت کرده است و می‌نویسد: تنها یک راهکار سیاسی، پایدار و بلندمدت موجب به صلح رسیدن دو طرف و ایجاد ثبات در منطقه خواهد شد.

اتحادیه اروپا می‌خواهد به جای حماس - از گروه‌های مقاومت فلسطین که از سال ۲۰۰۷ بر غزه حکمرانی کرده است - تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین نماینده نوار غزه و کرانه باختری در این مذاکرات باشند.

در این سند غیررسمی اتحادیه اروپا آمده است: فلسطینی‌ها به یک جایگزین سیاسی احیاشده برای حماس نیاز دارند و در همین حال، اسراییلی‌ها نیز باید اراده سیاسی لازم را برای مشارکت در مذاکرات هدفمند در راستای راهکار «دو دولتی» پیدا کنند.

طبق متن پیش‌نویس، مذاکره‌کنندگان به عنوان بخشی از این برنامه «تضمین‌های امنیتی محکمی» را برای رژیم صهیونیستی و فلسطین تعیین خواهند کرد که مشروط بر به رسمیت شناختن دیپلماتیک تمام عیار «دو کشور» در منطقه خواهد بود.

«اسون کوپمانز»، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در خاورمیانه پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده مقامات اعضای اتحادیه اروپا در اسرع وقت برای بحث درباره این سند غیررسمی و رایزنی‌های آتی با کشورهای عربی ذی‌نفع را مطرح کرده است.

اما یورواکتیو پیشنهاد می‌کند که این برنامه خریداری در بروکسل نخواهد داشت، چراکه اتحادیه اروپا هنوز موضع یکپارچه‌ای درباره جنگ غزه ندارد که تاکنون، بیش از ۲۵ هزار نفر در آن بر اثر حملات رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند.

کد خبر 826102
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 4
    فلسطین باید آزاد شود خیلی نگران صهیونیست ها هستید یه استان تو کشور خودتون بهشون بدید صهیونیست کودک کش