وزیر امور خارجه ایتالیا در تلاش برای تسریع روند ماموریت دریایی اتحادیه اروپا اعلام کرد: ایتالیا مایل است تصمیم سیاسی برای ایجاد یک ماموریت امنیتی دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ تا هفته آینده اتخاذ شود تا در اسرع وقت عملیاتی شود.

درياي سرخ-ناو

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری رویترز نوشت: آنتونیو تاجانی وزیر امور خارجه ایتالیا به خبرنگاران گفت: تدبیر [کشورهای عضو اتحادیه اروپا] این است که یک ماموریت اروپایی داشته باشیم که بتواند در اسرع وقت عملیاتی شود.

وی ادامه داد: بنابراین، تصمیماتی قاطع باید اتخاذ شود اما تصمیم سیاسی برای ما باید تا دوشنبه آینده گرفته شود.

بر اساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز گذشته (سه‌شنبه) حمایت اولیه خود از ماموریت «حفاظت از کشتی‌ها برابر حملات شبه‌نظامیان حوثی در یمن» در دریای سرخ با ابراز نگرانی از اینکه اختلال در یکی از شریان‌های تجاری برتر جهان، می‌تواند به اقتصاد جهانی ضربه بزند را اعلام کردند.

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که هدف اصلی ایجاد چنین ماموریتی حداقل تا ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن ماه) این است که بلافاصله پس از عملیاتی شدن با دیگر شرکای مرتبط در منطقه به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای توقف اختلال‌ در این مسیر مهم تجاری عمل کند.

دو دیپلمات اروپایی اعلام کردند که ابتدا فرانسه و ایتالیا که در حال حاضر کشتی‌های جنگی در منطقه دارند، به همراه آلمان که قصد ارسال ناوچه «هسن» (Hessen) را دارد، به ماموریت اتحادیه اروپا کمک می‌کنند.

روزنامه «ولت آم زونتاگ» پیشتر گزارش داده بود که ناوچه آلمانی «هسن» در تاریخ یکم فوریه (۱۲ بهمن) عازم دریای سرخ خواهد شد.

به گزارش ایرنا، درحالی رویترز به نقل از این دیپلمات‌ها از ایجاد چنین ناوگان دریایی در دریای سرخ خبر می‌دهد که پیشتر، آمریکا مدعی شده بود که یک ائتلاف دریایی برای مقابله با عملیات ارتش ملی یمن در دریایی سرخ ایجاد کرده است اما فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با تایید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی ایالات متحده خودداری کرده‌اند و تنها کشور عربی هم که حاضر به عضویت در آن شد، بحرین بود.

آمریکا و انگلیس با همراهی هشت کشور دیگر بامداد جمعه ۲۲ دی ماه در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

این حملات پس از آن انجام شد که ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد.

کد خبر 825437
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 36
  • عباس IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    30 42
    هربار به یمن حمله کنند.دراصل حمله دیگران رابخود مشروع میکنندچون جهانیان آمریکارا جنایتکار جنگی مییدانند ونفرینشون میکنند
  • بی نام US ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    29 41
    آمریکا اعتبارش درمنطقه ازبین رفته درمنجلاب نابودی قرارگرفته وحالاهم می‌خواهد دیگرکشورهارادراین منجلاب شریک خودکند اروپائیهابایدخیلی هوشیارباشند که خودشان رادراین باتلاق گرفتارنکنند
  • سید صابر IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    خوب خلیج فارس را هم باید بست .
  • وطن پرست IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    آغاز جنگ جهانی سوم
  • عادل IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    این حرکت اروپایی ها باعث میسود اسراییل زود تر محو شود
  • ایرانی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 1
    اتحادیه اروپا به جای اینکه با یمن در بیافتد جنگ غزه را تمام کنند تا درگیری‌ها کاهش یابد ماموت ایران به موقع پشت یمن و درکنار یمن با کافران می‌جنگیم پیروزی از آن خداوند است نه با کافران بی دین و هم جنس باز
  • حسین رومنجانی IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 1
    خوبه، خدا رو شکر داره جرقه های حذف استکبار جهانی از دنیا میخوره. اینا نشانه های ظهور عج....
  • رضا IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 1
    این اروپایی‌ها پول به جونشون وصله کمی که یمن طول بده حسابی توی خرج می افتند.
  • حمید IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 1
    شیرمردان یمن دست علی به همراهتان.ایران وقتشه اتمی بشی انشاالله.مرگ برآمریکاواسرائیل