دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از اقدام مسئولان یک ایالت در آمریکا در اعدام یک مجرم با نیتروژن انتقاد کرد و گفت که این می تواند به منزله شکنجه و نقض تعهدات ایالات متحده تحت قوانین بین المللی باشد.

محکوم کردن حادثۀ تروریستیِ شاهچراغ توسط سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین، رویترز نوشت: دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از ایالت آلاباما خواست تا اولین اعدام یک زندانی با خفگی گاز نیتروژن در ماه جاری متوقف کند و گفت که این می تواند به منزله شکنجه و نقض تعهدات ایالات متحده تحت قوانین بین المللی باشد.

کنت اسمیت، محکوم به قتلی که در سال ۱۹۸۸ مرتکب شده بود، قرار است در ۲۵ ژانویه در آلاباما با استفاده از روشی اعدام شود که در آن مقامات اعدام ماسکی را به صورت او می‌بندند که به سیلندر نیتروژن وصل است.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت: ما نگرانی‌های جدی داریم که اعدام اسمیت در این شرایط می‌تواند ممنوعیت شکنجه یا سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز و همچنین حق او برای درمان مؤثر را نقض کند. اینها حقوقی هستند که در دو معاهده بین المللی حقوق بشر که ایالات متحده به آنها متعهد است، تصریح شده است.

او همچنین ابراز نگرانی کرد که پروتکل آلاباما هیچ ماده آرامبخشی را قبل از اعدام پیش بینی نکرده است – اقدامی که به گفته او توصیه رسمی انجمن پزشکی دامپزشکی آمریکا برای مرگ حیوانات بزرگ است.

گفتنی است برخی ایالات در آمریکا که هنوز قانون اعدام را انجام می‌دهند در سالهای اخیر به دلیل گرانی یا مشکلات واردات برخی سموم برای اعدام‌ها، به دنبال اعدام با روش‌های قدیمی یا استفاده از نیتروژن هستند.

کد خبر 825388
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha