رییس پلیس راهور فراجا اعلام کرد که با نظم و انضباط دادن به تردد وسایل نقلیه می توان تا 30 درصد مسائل و گره های ترافیکی را حل کرد.

اجرای طرح 10 پلیس راهور با هدف ساماندهی تردد موتورسواران در پایتخت

به گزارش همشهری آنلاین؛ عدم رعایت قوانین توسط موتورسواران یکی از اصلی ترین عومل ایجاد گره های ترافیکی در تهران است و به همین دلیل پلیس راهور طرح های انضباط بخشی به عبور و مرور این وسایل نقلیه را در معابر مهم و پرتردد شهر عملیاتی کرده است. سردار سید تیمور حسینی در راستای تایید این مطلب به اجرای طرح 10 اشاره کرد و گفت: «چند روزی است که از اجرای این طرح در 20 نقطه از خیابان ولیصعر می گذرد و پلیس راهور تهران بزرگ قصد دارد از طریق این طرح به تردد موتورسیکلت ها نظم دهد. چرا که پایه و اساس اجرای این طرح ریشه در برخورد با تخلفاتی دارد که نقش بسیار پر رنگی در ایجاد گره های ترافیکی دارند.» به گفته او مهم ترین تخلفاتی که می تواند گره های ترفیکی ایجاد کند همین تخلفات ساکن (توقف دوبل، توقف در ایستگاههای اتوبوس و تاکسی، توقف در محل پارک معلولان و توقف در پیاده روها) است.

گلایه شهروندان از تردد موتورسواران

یکی از تخلفاتی که به شدت مردم از آن گله مند هستند، تخلفات موتورسواران است. سردار حسینی با بیان این مطلب گفت: «متاسفانه موتورسواران به دلیل اینکه وسیله نقلیه آنها قدرت مانور بالایی دارد و می توانند از هر جا عبور کنند و به خود این اجازه می دهند که از خطوط ویژه ، پیاده رو ها و ... تردد کرده و به صورت بسیار خطرناکی از چراغ قرمز بگذرنند. توجه و تمرکز بر تخلفاتی که موتورسواران دارند و جان خودشان را تهدید می کند، نداشتن کلاه ایمنی است. این موضوع با جدیت توسط نیروهای پلیس راهور پیگیری و با متخلفان برخورد می شود.»

ترویج رفتار صحیح رانندگی

هدف ما این است که بتوانیم یک رفتار درست رانندگی را هم برای موتورسواران و هم برای خودرو سواران ایجاد کنیم. رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره و تاکید به این موضوع گفت: «تلاش ما این است که با اقدامات ایجابی مانند تبلیغات محیطی به هدف خود برسیم و بر آن تمرکز داشته باشیم و به همین منظور هشتکی با عنوان «همه با هم کلاه ایمنی» متمرکز شده ایم. در همین راستا اقدامات آموزشی خوبی صورت گرفته است و این کارها در کنار برنامه های سلبی خواهد بود. چرا که جزءمطالبات مردم است و مردم از ترافیک های سنگین گله مند هستند و باز شدن ترافیک مطالبه شهروندان از پلیس است.»

تجدید نظر در رفتارهای غلط

هدف ما این است که موتورسواران و سایر کاربران ترافیک در رفتارهای غلط خود تجدید نظر کرده و آنرا اصلاح کنند. سردار حسینی این موضوع را گفت و تاکید کرد: «اگر به این نکته برسیم که موتورسوار متخلف متوجه رفتار و عملکرد اشتباه اش شده است و آن را تکرار نخواهد کرد، موفق عمل کرده ایم. در طرح موتوریار ما به مدت یک ساعت وی را آموزش داده و در طرح توقیف ساعتی او را توجیه و آموزش می دهیم . اگر این فرد متوجه شد که این اقدامات برای فقط حفظ سلامتی اوست وی را به سلامت راهی می کنیم.» او همچنین عنوان کرد: «اگر هیچ مولفه ای در تهران تغییر نکند و ما فقط بتوانیم یک مولفه یعنی نظم و انضباط عبور و مرور را تغییر دهیم با این کار می توانیم امیدوار باشیم که ۳۰ درصد از گره های ترافیکی و معطلی های در رانندگی را از بین برده ایم . عاملی که می تواند تا ۳۰ درصد به ما کمک نماید مهم است و باید بر روی آن کار بیشتری انجام شود.»

دستگاههای مسئول ترددهای شهری

باید در تهران و سایر کلانشهر ها بتوانیم با ایجاد یک نظم منطقی به تردد های مردم آرامش ببخشیم و از تخلفات جلوگیری کنیم. چرا که وقتی تخلفی انجام نشود، تصادفی هم روی نمی دهند. سردار حسینی به این موضوع اشاره و عنوان کرد: «حدود ۲۶ دستگاه وزارت های راه و شهرسازی، کشور و ...) در حوزه ترددهای شهری و رفت و آمدهای جاده ای مسئولیت دارند. نباید گفت اگر دیگر دستگاه ها بیاند و کار خود را انجام دهند ما هم اقدامات خود را انجام می دهیم و حالا که کسی این اقدامات را انجام نمی دهد پس ما هم کاری نمی کنیم. این نگاه درستی نیست ولی مطالبه جدی ما از همه بخش هایی که در این حوزه به صورت مستقیم و غیر مستقیم مسئولیت دارند این است که پای کار بیایند و به مسئولیت و نقش خود عمل کنند.»

کاهش تقاضای سفر

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان این که اگر فقط صرفا سراغ اجرای مقررات برویم خیلی نمی توانیم به نتایج مطلوبی برسیم، عنوان کرد: «باید در مدیریت کلان شهر ها بر روی مدیریت تقاضای سفر کار کنیم و تقویت ناوگان عمومی اعم از اتوبوس و مترو و تاکسی، با جدیت پیگیری شود. از سوی دیگر مطالعات آمایشی و سرزمینی به دقت و به درستی باید انجام شود. ما در تهران شاهد تمرکز همه امکانات آموزشی ، فرهنگی ، تجاری و اداری و اقتصادی در یک بخش کوچکی از تهران هستیم و این موضوع قطعا زمینه ساز افزایش تردد و سفرهای درون شهری و ترافیک می شود.» او ادامه داد: «پس ما نیازمند یک بازنگری در آمایش سرزمینی ویک برنامه جدی برای مدیریت تقاضای سفر هستیم و اجرای قوانین و مقررات هم باید اثر بخش باشد. انتظار ما این است که هر چه سریع تر سامانه های هوشمند بتوانند نقش خود را ایفا کنند و همه رفتارهای رانندگی باید در تمام ساعات شبانه روز توسط سامانه های هوشمند تحت نظارت و کنترل باشد.»

کد خبر 825365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha