وزیر نیرو درباره طرح های آبرسانی درکشور مطالبی را بیان کرد و گفت: تلاش می‌شود کوچک‌ترین تنشی در تامین آب شرب کشور رخ ندهد.

محرابیان، وزیر نیرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی‌اکبر محرابیان در شصت و دومین نشست مدیران ارشد بخش آب کشور درباره طرح‌های آبرسانی با بیان اینکه تلاش می‌شود کوچک‌ترین تنشی در تامین آب شرب کشور رخ ندهد، افزود: بر همین اساس فهرست پروژه‌ها مشخص و اعتبارات این مهم به‌صورت ۱۰۰ درصد پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: شرایط بارشی کشور به شکلی است که تا امروز با کاهش بارندگی مواجه هستیم.

محرابیان خاطرنشان‌کرد: پیشبرد پروژه‌ها طبق جدول زمان‌بندی روزبه‌روز پیگیری و نظارت می‌شود. در عین‌ حال آگاه‌سازی و همراه‌کردن مردم لازم و ضروری است و باید به‌گونه‌ای مدیریت کرد که مصارف مازاد حذف و در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در برخی از مناطق و شهرها از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، گفت: در برنامه هفتم حکم بسیار مهمی در این باره آمده است و بر اساس آن مدیران عامل باید در عمل به قانون، جلوی این‌گونه بدمصرفی‌ها را بگیرند.

وی ۲ شیوه مدیریت آب را مورد اشاره قرار داد و بیان‌ کرد: بخش نخست مدیریت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازه‌ای شامل طرح‌های اولویت‌دار و بخش دیگر مدیریت بر منابع آب از نوع نرم‌افزاری است.

وزیر نیرو موضوع آب را یک مساله و امر جدی دانست و افزود: مدیریت آب امروز یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و باید مدیریت آب را به طور علمی، حساب شده و طبق برنامه، با رعایت قانون، عدالت و شفافیت مدنظر داشته باشیم.

محرابیان با بیان اینکه مدیریت همزمان آب و برق همان تجلی قانون‌گرایی، عدالت و شفافیت است، خاطرنشان‌کرد: به‌عنوان‌ مثال پروانه‌ای برای کشاورز صادر شده و در یک آبخوان مشترک، کشاورزان و مصرف‌کنندگان متعدد وجود دارد که باید با رعایت قانون و عدالت و شفافیت آب برداشت شود؛ اما بر اساس سنجش‌ها و راستی‌آزمایی در عمل مشاهده کردیم که عده‌ای کمتر از حقشان استفاده کرده بودند و عده‌ای به حقوق دیگران به‌شدت تجاوز کرده‌اند.

وی ادامه‌داد: کشاورزان قشری شریف، متدین و پایبند به شرع و اصول هستند که می‌توان به‌راحتی این قشر را در ارتباط با برداشت‌های نامتعارف اقناع کرد. سرمایه کشاورز علاوه بر زمین، آب و آبخوان است که در صورت اقناع‌سازی، خود حفاظت از سرمایه خود را از ما مطالبه خواهد کرد.

وزیر نیرو اضافه‌کرد: اگر در اثر بی‌توجهی، منابع آبی از دست برود، به‌سادگی قابل‌بازگشت نخواهد بود.

محرابیان با بیان اینکه با افزایش تقاضا و شرایط آبی و اقلیمی خاص، راهکارهای متعدد در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: براین‌اساس برنامه‌ای مدون در دستور کار وزارت نیرو است، به‌طوری‌که یک روز و یک ساعت در بخش آب و فاضلاب و برق خارج از برنامه قرار ندارد و بسیاری از این برنامه‌ها نیاز به قانون و یا برنامه ۵ساله و یا اعتبار، مصوبه و بخشنامه داشته‌اند که تهیه شده و گام‌به‌گام طبق برنامه در حال پیشرفت است.

وی به فعالیت ده‌ها هزار نفر نیرویی که به‌طور مستقیم در سطح کشور با وزارت نیرو همکاری می‌کنند، اشاره و خاطرنشان‌کرد: اقدام‌های پیمانکاران، مشاوران، کارشناسان و مشترکان آب و برق که با ما همکاری می‌کنند، یک حرکت ملی است و اگر این برنامه‌ها دقیق و با اقناع عمومی دنبال نشود، در اجرا با مشکل مواجه می‌شود.

وزیر نیرو، همچنین تامین آب بخش صنعت و اجرای بند (ع) تبصره ۸ قانون بودجه را برشمرد و گفت: با اجرای این بند می‌توان در نقاطی که با کمبود آب مواجهیم، بدون تعرض به آب شرب و کشاورزی، آب قابل‌توجهی را برای صنایع تامین کنیم.

محرابیان به پیشبرد طرح‌های اولویت‌دار اشاره و ادامه داد: ۳۳ درصد پروژه‌ها طبق جدول زمان‌بندی در حال اجراست و اجرایی‌کردن این پروژه‌ها در زمان‌های تعریف شده یکی از مطالبات وزارت نیرو از مناطق استانی است که دراین‌رابطه جلسات متعدد به‌صورت پیوسته در حال برگزاری است.

محرابیان افزود: منابع مالی متناسب با اجرا و پیشبرد پروژه‌ها تزریق خواهد شد.

وی به اقدام‌های انجام شده در چارچوب اطلاع‌رسانی صنعت آب پرداخت و ادامه داد: در بخش اطلاع‌رسانی باید واقعیات به مردم گفته شود و گزارش‌دهی درست از جمله وظایف مدیران این صنعت است.

کد خبر 825287
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha