کشتیرانی در دریای سرخ طی یک ماه به حداقل خود رسیده است ولی پس از جنگ آمریکا و انگلیس علیه یمن کاهش چندان دیگری تجربه نکرده است.

کشتیرانی

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: تعداد کشتی‌های تجاری که از مسیر دریای سرخ-کانال سوئز عبور کرده‌اند، طی ماه گذشته به دلیل افزایش تنش‌ها در یمن، از نصف کمتر شده است، اما بیش از ۱۰۰ کشتی از جمله تانکرهای نفتی به‌رغم توصیه‌ روز جمعه نیروی دریایی آمریکا و انگلیس برای دور ماندن از آبراهه دریای سرخ، همچنان از این مسیر استفاده کرده‌اند.

بلومبرگ آمریکا در گزارشی نوشت: در بحبوحه تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و حملات پنج‌شنبه شب گذشته ایالات متحده و بریتانیا به اهداف حوثی‌ها در یمن، بزرگترین گروه‌های صنعت کشتیرانی و نفتکش دنیا یک روز بعد (در روز جمعه) به اعضای خود توصیه کردند تا از تنگه باب‌المندب دوری کنند.

انجمن بین‌المللی مالکان نفتکش‌های مستقل (اینترتانکو) که تقریباً ۷۰ درصد از کل تانکرهای نفت، مواد شیمیایی و گاز بین‌المللی را نمایندگی می‌کند، در توصیه‌ای به اعضای خود گفت که نفت‌کش‌ها باید از باب المندب «خیلی دور بمانند» و از شمال یمن برای حرکت به سمت جنوب در مسیر کانال سوئز استفاده نکنند.

براساس داده‌های ردیابی کشتی‌های رصد شده از سوی بلومبرگ، در مجموع ۱۱۴ کشتی تجاری -از جمله تانکرهای نفت، کشتی‌های فله‌بر و کشتی‌های کانتینری- در مسیر دریای سرخ حدفاصل تنگه باب‌المندب تا کانال سوئز به‌صورت رفت و برگشت در حال حرکت بوده‌اند و توقفی در کار خود از این مسیر ایجاد نکرده‌اند.

بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت در طول یک هفته اخیر تنها ۱۳درصد کشتی‌های تجاری به هشدارهای آمریکا و انگلیس توجه کردند و مسیر خود را تغییر دادند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، این رقم در مقایسه با قبل، کمتر از ۱۳۱ فروند کشتی عبوری در همان روزهای هفته قبل و کمتر از نصف تعداد ۲۷۲ کشتی عبوری از این مسیر در یک ماه قبل است.

در بخش‌های دیگری از این گزارش نیز آمده است: یکشنبه هفته قبل پس از آنکه یک موشک کروز ضدکشتی از سوی شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران به سمت ناو یواس‌اس لابون آمریکا در جنوب دریای سرخ شلیک شد، تنش‌ها در این منطقه افزایش یافت. فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که این موشک در نزدیکی سواحل حدیده توسط هواپیماهای جنگنده آمریکایی سرنگون شد و هیچ‌گونه تفات یا خسارتی گزارش نشد.

روز دوشنبه هفته گذشته هم حوثی‌ها موشکی شلیک کردند که به یک کشتی تجاری متعلق به ایالات متحده اصابت کرد. این کشتی کانتینری با نام عقاب جبل‌الطارق با پرچم جزایر مارشال در حال تردد در دریای سرخ بود. فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد این کشتی هیچ تلفات یا خسارت قابل توجهی گزارش نداده است و به سفر خود ادامه می‌دهد.

کد خبر 825069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha