سناتورهای آمریکایی از افزایش درآمدهای نفتی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها می‌گویند ناوگان ارواح بدون هیچ نام و نشانی نفت ایران را جابجا می‌کنند.

پاناما

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: به گزارش پایگاه خبری دریانوردی تجاری انگلیس، گروهی متشکل از ۲۲سناتور آمریکایی در حال اعمال فشار بر سازمان دریانوردی پاناما (AMP) برای بررسی کشتی‌های حامل نفت این سازمان از ایران هستند.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است:

باب کیسی و مارکو روبیو، سناتورهای آمریکایی، به نمایندگی از ۲۰سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات دیگر، نامه‌ای در ۱۱ژانویه به بخش قطعنامه‌ها و تحقیقات سازمان دریانوردی پاناما ارسال کرده‌اند و از این سازمان درباره هویت ۱۸۹کشتی با پرچم پاناما سوال پرسیده‌اند. کشتی‌های مورد بحث حدود ۵۰درصد از ۳۸۳کشتی «ناوگان ارواح» را نشان می‌دهند که توسط سازمان غیرانتفاعی اتحاد علیه ایران هسته‌ای (UANI) شناسایی شده‌اند. این کشتی‌ها با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران و صنعت نفت آن به انتقال نفت از ایران اختصاص داده شده‌اند.

سناتورها می‌گویند که هیچ پرچم دیگری بیش از ۵ درصد کشتی‌های ناوگان ارواح را تشکیل نمی‌دهد و سازمان دریانوردی پاناما تنها ۲۸ کشتی از ۲۱۷ کشتی مورد نگرانی را حذف کرده است.

«ما نگران هستیم که سازمان دریانوردی پاناما دقت لازم را برای پرچم‌گذاری این کشتی‌ها انجام ندهد... همچنین نگران این هستیم که اقدامات مورد استفاده برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه نفت روسیه نیز به کار رود که به‌علت جنایات نفرت‌انگیز این کشور در اوکراین و جاهای دیگر وضع شده‌اند.»

مورد استفاده قرار گیرد. در این نامه آمده است: نفت روسیه، به جنایات نفرت انگیز این کشور در اوکراین و جاهای دیگر کمک می کند.

این سناتورها مدعی شدند: «ایالات متحده در پاسخ به نقض جدی حقوق بشر و حمایت دولتی از تروریسم توسط ایران، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه رژیم ایران وضع کرده است. از حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس، حمایت از رژیم وحشی سوریه، تسریع برنامه‌های هسته‌ای، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک تا کشتن صدها نفر و دستگیری هزاران نفر از مردم خود در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات داخلی... ایران پیوسته در مخالفت با صلح، ثبات، دموکراسی و ارزش‌ها و منافع مشترک آمریکا در سراسر خاورمیانه کار می‌کند.»

«در سال‌های اخیر، ایران و خریداران آن از کشتی‌های «ناوگان ارواح» استفاده می‌کنند که راهکارهای خلاقانه‌ای برای پنهان کردن منشأ نفت دارند و به ایران اجازه می‌دهند درآمدهای نفتی خودش را بهبود دهد. این مکانیسم‌ها شامل انتقال نفت بین نفتکش‌ها در دریا، خاموش کردن ردیاب‌های جی‌پی‌اس قبل از پهلوگیری در ایران، رنگ‌آمیزی مجدد کشتی‌ها در اواسط سفر، «تغییر پرچم» به رجیستری‌های ملی مختلف و برچسب‌گذاری نفت به انواع مختلف سوخت است.»

سناتورها گفتند که ناوگان ارواح در سال های اخیر امکان صادرات صدها میلیون بشکه نفت ایران را فراهم کرده‌اند، «بنابراین ما از شما درخواست می کنیم که با ایالات متحده همکاری کنید و در مورد تعداد قابل توجهی از کشتی‌های ثبت شده در پاناما که ادعا می‌شود تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا را نقض می‌کنند، تحقیقات کنید.»

در ژانویه ۲۰۲۳، سازمان دریانوردی پاناما بیانیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، ۶۷۸ کشتی را مطابق با کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق دریاها (Unclos) و در راستای تلاش‌های پاناما برای مبارزه با تامین مالی تروریسم و ماهیگیری غیرقانونی، بی‌ضابطه و گزارش نشده از رجیستری خود خارج کرده است.

این بیانیه در پاسخ به اظهارات مشابه دیگری توسط جف بوش جمهوری خواه بود.

کد خبر 824658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    8 8
    مرگ بر آمریکا
  • Amin IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    9 6
    امریکا هم مث دزدان کارائیب نفت سوریه رو می دزده و مث داعش بچه های غزه رو می کشه