خورشید و توله‌هایش در منطقه حفاظت شده توران در خطرند. تلخاب یا همان خورشید، ماده یوزی که مادر سه نسل از یوزپلنگ‌ های باقی‌مانده در ایران است و از سال ۹۸ تاکنون تولد ۹ توله از او در طبیعت ثبت شده، این روزها در زیستگاهش با یکی از اصلی‌ترین مخاطرات یوزپلنگ یعنی دام و سگ‌های گله روبرو شده است.

خورشید یوزپلنگ ماده در سال 1402

همشهری آنلاین - زهرا رفیعی: از مرداد ماه امسال مرتعی که محل ثبت تردد این مادر و توله‌هایش است، توسط سازمان حفاظت محیط زیست خریداری شده ولی مرتعدار امسال هم دامهایش را به این منطقه آورده است. دامداری که مرداد امسال دست‌کم ۳ میلیارد تومان گرفته بود تا از این زیستگاه خارج شود، به دلیل اینکه مرتع جایگزین به او داده نشده دوباره به ذخیره‌گاه زیست کره توران بازگشت.

عطیه تک تهرانی، مدیر پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی در این‌باره گفت: انجمن نمی‌تواند مستقلاً تعداد دقیق دام، وضعیت واکسن و سلامت دام، تعداد دقیق سگ گله و مبلغ دقیق توافق اداره کل سمنان با دامدار را تایید کند چون این اطلاعات به صورت شفاف و عمومی منتشر نمی‌شود و از دسترس خارج است. با این وجود در آخرین سفر چک دوربین‌های انجمن در آذر ماه، تیم ما با دو گله دام که به نظر می‌رسید مجموعا شامل هزار عدد دام سبک می‌شد، در مرتع حضور دارند. حضور این دام پس از توافق نهایی که تابستان امسال توسط سازمان محیط‌زیست اعلام شد از نگاه انجمن هیچگونه توجیهی ندارد چرا که یافتن مرتع جایگزین برای دامدار قانونا وظیفه اداره منابع طبیعی است و از حوزه اختیارات و صلاحیت سازمان محیط زیست خارج است. آیا بهتر نبود محیط زیست به جای دلسوزی برای دامداری که تمام مبالغ توافق را دریافت کرده، برای یوزپلنگ که متولی آن است دلسوزی کرده و مانع ورود دامدار به این مرتع شود؟ فارغ از مسئله نهایی شدن قرارداد و دریافت کامل پول توسط دامدار، در شرایطی که امسال تنها یک مادر و خانواده در داخل مرزهای توران شناسایی شده است، ماه‌های آتی برای بارداری و زایمان یوزپلنگ‌های ماده بسیار حائز اهمیت است. ‌ مطالبه تمامی دوستداران و دغدغه مندان حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، خروج این دامدار از منطقه حفاظت شده توران در اسرع وقت است.

بیشتر بخوانید:

خورشید خانم هر چهار توله‌ یوزپلنگش را سالم به پاییز رساند

شوق محیط بانان برای دیدن توله‌های خورشید!

جریمه شکار یوزپلنگ ایرانی چقدر است؟

ببینید | مشاهده یوزپلنگ ماده توران با چهار توله‌اش

گرسنگی دادن به یوز ها به یک دلیل عجیب !

کد خبر 824386
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میرسعید احمدی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    0 0
    تنها راه حفظ حیات وحش سه راه دارد اول افزایش نیروی محیط زیست دوم با پرداخت مقداری وجه ناچیز در دهات اطراف مناطق حفاظت شده به بعضی از افراد جهت گزارش خلاف کاران سوم انتخاب ماموران با وجدان چون دربعضی ازمناطق درسنوات قبل مامورین جهت خودشیرینی بزکوهی ویا کل شکار کرده به روسای محلی میدادن ویا برای شکار انها چشم پوشی میکردند الان هم نمیدانم هست یانه در کوه اهن باغات سیرجان دیدم که بعلت کمبود مامورین محیط زیست شکارچیان با بستن نورافکن روی خودرو جفت دیفرانسیل وبا نشستن روی باربند اهو وبز شکار کرده ودرکرمان وسیرجان می فروختند