شهردار تهران در جمع اعضای شورای شهر به چرایی اجرای پروژه‌های امید و افتخار در دوره ششم مدیریت شهری پرداخت و گفت: این پویش تلاش می‌کند آنچه که دشمن به دنبالش است را از طریق تزریق امید به مردم و ناظر بر عملکردمان خنثی کند. بنا شد که شکاف بی عدالتی کاهش پیدا کند.

زاكاني شهردار تهران

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی شهردار تهران در جلسه علنی شورای شهر حاضر شد و در ابتدای صحبت‌هایش گفت: جنایاتی نابخشودنی در غزه و منطقه علیه جهان اسلام و بشریت در حال انجام است، امروز صدمین روز تجاوز به غزه مظلوم است، بنابراین جنایت بزرگ و حمله به یمن را محکوم می‌کنیم.

او با اشاره به پروژه‌های امید و افتخار و تقدیم لایحه بودجه به شورای شهر، افزود: از همکاران خودم به دلیل ارائه این لایحه زودتر از موعد تشکر می‌کنم. ۲ نکته‌ای که دشمن هدفگذاری کرد و در سال گذشته به دنبال بهره‌برداری از آن بود، مربوط به ایجاد شرایطی است که امید و ایمان مردم دستخوش تغییر قرار بگیرد. بنابراین با یک دقت از پیش طراحی شده، هدف این بود تا خواسته‌ای که در حوزه جنگ سخت و نرم به نتیجه نرسیده بودند، از طریق صدمه به ایمان مردم، انسجام ملی کشور و از طریق تهاجم به بنیه‌های مردمی و انقلابی به دست بیاورند.

به گفته زاکانی«ما از ابتدای سال گذشته طرح جدیدی را در دستور کار گذاشتیم، آن هم این بود که روزهایی را در هفته را برای افتتاح پروژه‌های ناتمام گذشته، در دست اقدام و شروع شده دوره ششم را مشخص کنیم و با یک برنامه دقیق بتوانیم، با عنوان پویش امید و افتخار در این مسیر قدم برداریم. این پویش تلاش می‌کند آنچه که دشمن به دنبالش است را از طریق تزریق امید به مردم و ناظر بر عملکردمان خنثی کند. بنا شد که شکاف بی عدالتی کاهش پیدا کند، عقب افتادگی مزمن گذشته با اجرایی شدن پروژه‌ها، شیرینی به کام مردم بنشاند.»

کاهش زمان پروژه‌ها و شفافیت آنها

شهردار تهران توضیح داد: یک نهضت عمومی خدمت برای مردم صورت گرفت تا آنچه که مردم می‌خواهند در دسترس آنها قرار گیرد که منشا امید و کمک ما باشد که افتخار ماست. بنابراین تلاش شد که پروژه‌های گذشته در دستور کار قرار گیرد.

او افزود: امروز رقابتی بین مناطق ما صورت گرفته و مردم با ما همدل شدند و مشارکت با آنها صورت گرفت. زمان پروژه‌ها را کم کردیم و شفاف آنها را پیش بردیم تا نگاه به شورا و مدیریت شهری نگاه از منظر خدمت صادقانه، پیگیرانه و عالمانه باشد که رهبری انقلاب به آن تاکید داشتند.

۳۲۸ هزار میلیارد تومان ارزش پروژه‌های شهرداری

شهردار تهران ادامه داد: یکی از نکات مهم موضوع برنامه‌ریزی دقیق و فکورانه برای استمرار موضوع بود، برای هر کدام پروژه‌ها چه خون دلها که خورده نشده. امروز ۹۰ رویداد را پشت سر گذاشتیم و فقط دو هفته پروژه‌های ما به برنامه نرسید که حدود سه درصد می‌شود. این دقت یک افتخار است. کل پروژه ها به همراه مسکن که در حال اجراست، ۳۲۸ هزار میلیارد تومان است. ارزش پروژه‌ها ۷۷ هزار و ۲۲ میلیارد تومان غیر از مسکن است. در مسکن ۲۵۱ هزار میلیارد تومان کلنگ زنی کردیم و شروع شده است.

زاکانی گفت: حرکت در ۸۲۰ نقطه تهران انجام شد که افتخاری شد برای ما به سبب خدمت مردم و امید به آنها و حرکتی که براساس آن بخش هایی از چهره تهران تغییر کرد و بیش از این در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد.

میراث‌دار یک گذشته تلخ و شیرین هستیم

شهردار تهران در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران توضیح داد: ما میراث دار یک گذشته شیرین و تلخ هستیم. برای شناخت این گذشته و حرکت در مسیر اصلاح، مسئولیت‌های بسیار خطیر و بزرگی داریم. ما به عنوان منتخب مردم و رکن چهارم قانون اساسی در شوراها و مدیریت شهر یک تلاش جدی و نگاه ویژه به جایگاه خودمان داریم. تلاش می‌کنیم تا این جایگاه در مسیر خدمت گذاری احیاء شود.

زاکانی افزود: ما با آن جایگاهی که اصل ۱۰۰ قانون اساسی برای ما در نظر گرفته است، فاصله داریم. اجرای قانون اساسی و عمل به مسئولیت‌ها سبب خواهد شد که با مشارکت مردم و سرمایه‌های مادی و معنوی کشور، نظام اسلامی را کامل کنیم و بتوانیم یک الگو ارائه بدهیم. نقطه آغاز ما کلانشهر تهران است و نوع نگاه به این کلانشهر در نگاه رهبر فرزانه بسیار اهمیت دارد، ایشان فرمودند که اهمیت تهران فراتر از یک کلانشهر و پایتخت، الگو و خط دهنده به شهرهای سراسر کشور است. پس مسئولیت ما بسیاری سنگین‌تر شد.

درخواست دوباره از صدا و سیما

او با اشاره به جایگاه تهران در کشور، گفت: یکی از گله‌هایی که چند روز قبل از صدا و سیما کردم، از این منظر بود. بسیاری از مسئولان کشور نسبت به این موضوع غفلت دارند. همت دولت خدمتگزار در جهت توسعه و آبادانی در سراسر کشور است اما آنچه در تهران رقم می‌خورد به سرعت می‌تواند در کشور الگوسازی شود. از همین جا از همه مسئولان و عزیزان صدا و سیما می‌خواهم که توانمندی‌ها را در شهر نشان دهند، مردم امیدوار می‌شوند و سایرین هم الگو می‌گیرند.

به گفته زاکانی «همه جای ایران سرای من است اما تهران خاصیت ویژه‌ای دارد و باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. حضرت آقا در دیدارهای متعددی که با شهرداران و شوراهای شهرها داشتند یک مطالبه جدی مطرح کردند و گفتند که بر ساخت، هویت و معماری شهر را بر مبنای معماری ایرانی و اسلامی قرار دهید. این معماری را به ۲ شکل می‌توان تعریف کرد، یک جور این است که ظاهر شهر را بر اساس معماری دلنواز بسازیم و یک نگاه هم این است که برساخت و زیرساخت شهر را تغییر دهیم. اگر در تهران بتوانیم دست به این اقدام بزنیم، در سایر شهرها نیز می‌توانیم چرا که تهران با توجه به تعداد جمعیتش، سخت‌ترین موقعیت را دارد. بنابراین اساس این شد که بتوانیم هویت را تغییر دهیم.»

علت موفقیت سید حسن نصرالله در لبنان

زاکانی با بیان اینکه تاکید رهبری مبارزه با فساد اقتصادی و پالایش سیستم شهرداری از آن بود، گفت: ایشان گفت با هم همدل باشید چون کار در دعوا در نمی‌آید. بنابراین ما ۱۲ ویژگی را سرلوحه فکر و ذهن و عملمان قرار دادیم و توسط برنامه چهارم در قالب چهار تحول دنبال کردیم.

شهردار تهران گفت: ما رفتیم لبنان و نماینده مهریز یزد از سید حسن پرسید چرا موفقید گفت چون ولایتمدارم. در سخت ترین نقطه اداره کشور در لبنان بدون اینکه چیزی دستشان باشد پایه‌ای را گذاشتند که در جهان معتبر است و می گفت کاری را می کنیم که دل رهبری خوشحال شود چون ایشان جز خیر مردم را نمی خواهد.

او با بیان اینکه شهر ما یک واقعیت های شیرین و تلخ دارد، توضیح داد: تهران ۲۳۸ سال پایتخت است و ۹ میلیون جمعیت داریم و به ۱۳ میلیون جمعیت در روز خدمت می کنیم. یک تاریخ چند هزار ساله داریم. پایتخت جمهوری اسلامی است که سرمایه بزرگی است. یک خشت اینجا ممکن است در عالم پیدا نشود، مزیت های بیشماری در آن که وجود دارد از جمله حضور قوا و رهبری انقلاب که مزیت‌های قطعی تهران است.

چرا تهران برای مسکن ۹ و نیم میلیون نفر مشکل دارد؟

شهردار تهران اضافه کرد: همه این خوبی ها و بزرگی ها یک طرف، در طرفی با مشکلاتی مواجهیم که قابل زدودن است و مربوط به ۲۳۸ سال است که تهران بی قواره بزرگ شده است، بدون هیچ الگویی از قبل و گرته برداری از غرب. الگوی دقیقی که مبتنی بر معارف و تمدن ما شکل نگرفته و بنابراین می بینید در طرح جامع آمده که برای ۱۰ و نیم میلیون نفر سکنی ایجاد کند در حالی که الان برای مسکن ۹ و نیم میلیون نفر به مشکل برخورده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه در تهران‌ آسیب های ویژه‌ای را می بینید، توضیح داد: اولی آلودگی هواست که مردم را آزار می دهد که از قبل بوده، مهم این است که چه اقدامی برای آن کردیم. موضوع بعد ترافیک است که اعصاب مردم را خرد کرده است. موضوع بعد سستی و ناایمنی شهر است که۱۷ درصد شهر ما ناایمن است و باید برای اتفاق شومی که در کمین مردم است فکری کنیم.

بخشی از شهر نماد فقر و بخشی نماد فخرفروشی است

زاکانی به موضوع بد مسکنی در تهران پرداخت و گفت: ۵۱ درصد مردم اجاره نشینند که ۶۱ درصد حقوقشان را برای آن می دهند. عدم توزیع نامناسب خدمات نکته دیگری است. ۹۰۰ متر اختلاف ارتفاع بین شمال و جنوب شهر است اما برخی بخش‌های شهر ما نماد فخرفروشی شده و برخی جاها نماد فقر است.

شهردار تهران با بیان اینکه تهران برای زنان و سالمندان، معلولان، جانبازان و کودکان مناسب سازی نشده است و زندگی برای آنها سخت است، گفت: در شهر ما زیستگاه نامناسب وجود دارد و این آفت بزرگ شهر ماست و غلبه زندگی غربی درشهر ما نمایان است و اینها ما را در مختصاتی قرار داده که جز تحول به چیزی نیندشیم.

او گفت: یکی از مسئولان پیشین گفت که اداره شهر کاری ندارد، ما دو سال و نیم رهایش کردیم و پیش رفت اما این شهر امانت است دست ما و باید برای آن فکری کنیم.

رئیسی بزرگترین حامی ما است

زاکانی در ادامه صحبت‌هاش اشاره به ارتباط شهرداری و دولت کرد و گفت: با صراحت می‌گویم که بزرگترین حامی ما آقای رئیسی است. دولت قبل تحمل نکرد که شهردار تهران که از جنس خودشان بود، به جلسه دولت برود. این همدلی بین ما و شما(شورای شهر) بزرگترین نعمت است، بله اختلاف نظر داریم اما مهم این است که سر مسائل ملی خودمان را فدای مردم کنیم و دعوا نداشته باشیم.

عدم مشارکت با دیگران برای ساختن تهران موضوع دیگری بود که زاکانی به آن اشاره کرد و گفت: کارگری که زحمت می‌کشد، در واقع عبادت می‌کند، سرمایه گذاری هم که در شهر دست به کاری می‌زند، همین جایگاه را دارد، مهم زحمت و کار است. به اعتقاد من ظرفیت های تهران، شهرداری و شورای شهر توسط، عناصر قبلی شناخته نشد، ما به فرصت‌های مردمی توجه ویژه داریم و با مسئولان همدل هستیم. هر چه خواستند بگویند، من برخی از موارد را بیان می‌کنم تا مظلومیت شورا و مدیریت شهری عیان شود.

او افزود: یک نفر نزد دستفروش‌ها رفت و مشخص شد که یکی از نیروها تخلف میکند این گزارش در صدا و سیما پخش شد، من گفتم این فرد را تشویق کنید، چرا که در مسیر اصلاح به ما کمک کرد.

زاکانی تأکید کرد: مزیت قطعی ما این بود که شهر را یکپارچه و روح و جسم شهر را یک زیست بوم واحد دیدم، همچنین اساس حرکتمان را بر تحول درون زا برای ارتقاء مدیریت شهری به مدیریت انقلابی و شهرداری تهران از سطح خدماتی صفر به سطح خدمت گذار اجتماعی در نظر گرفتیم.

شهردار تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه فناوری، توضیح داد: سطح دو تحول در حوزه فناوری بود که تهران را یک شهر هوشمند و شیشه‌ای کنیم. ارائه خدمات خودمان را از طریق ایجاد زیرساخت‌های فناورانه ممکن خواهیم کرد، در این مسیر از دانشگاه، حوزه و اهل علم برای ایجاد زیرساخت‌ها کمک می‌گیریم. پارک ولایت در همین راستا مجوز پارک علم و فناوری را گرفت، شهرداری تهران بعد از ستاد کل نیروهای مسلح و به جز دانشگاه‌ها، اولین سازمانی بود که این مجوز را گرفت.

او به تحول سوم که در کالبد شهر است اشاره کرد و گفت: اصرار داریم که خطوط مترویی که تا ۱۴۲۰ باید کامل می‌شد را تا ۱۴۱۰ کامل کنیم تا ستون فقراتی بسازیم و بتوانیم محلات الگویی -که یکی در منطقه ۱۹ در حال ساخت است- با الگوی اسلامی، ایرانی و با سرانه‌های تأمین شده، بسازیم و به سمت نوسازی برویم.

به گفته زاکانی آخرین تحول مربوط به سبک زندگی است. او در این رابطه گفت: ما باید به حرف‌هایی که می‌زنیم مقید باشیم، شورای شهر هم نشان داد که در این مسیر موفق است. مهم این بود که ما یک منطق درست داشته و مسئولیت‌پذیر باشیم و همین طور با فساد و...مبارزه کنیم.

«من شهردارم» گسترده‌ترین نوع مشارکت بود

شهردار تهران تأکید کرد: ما ۱۰ نوع مشارکت تعریف کردیم و گسترده‌ترین مشارکت در قالب من شهردارم شکل گرفت. از شورای شهر و کمیسیون برنامه و بودجه باید تشکر کنم که پایه این طرح را گذاشته بودند. شورای شهر همت کرد، یک طرح رصد را گذاشت و مبتنی بر فناوری یک مشارکت پذیری را ممکن کرد. سال گذشته «من شهردارم ۱» با مشارکت ۳۵۰ هزار نفر انجام و ۲ هزار و ۸۰ پروژه به انتخاب مردم گذاشته شد، مردم ۱ هزار و ۴۶۲ پروژه را انتخاب کردند که رقمی نزدیک ۴ همت بود.اجرای این پروژه‌ها در سطح بالایی است و تا پایان سال عمده این پروژه‌ها تمام می‌شود و مردم ناظر ما هستند. این پروژه‌ها محلی است و بنابراین رضایتمندی ایجاد می‌کنند و چون مردم ناظر هستند، کسی نمی‌تواند به پروژه‌ها آب ببندد.

۳۰۰ درصد رشد حضور مردم در «من شهردارم ۲»

زاکانی با اشاره به اجرای پروژه من شهردارم ۲ گفت: ما امسال به مردم گفتیم که خودشان ایده بدهند، ما ایده‌ها را پالایش کردیم و در معرض انتخاب قرار دادیم، ۱ میلیون و ۳۵۲ هزار نفر شرکت و پروژه ها را انتخاب کردند، رقمی نزدیک ۳۰۰ درصد رشد حضور مردم را تجربه کردیم. باید از بدنه عزیز شهرداری تشکر کنم چرا که تمام شرکت‌های ما تلاش کردند تا نظر مردم را جلب کنند و مشارکت افزایش پیدا کند.

۳۸ درصد پروژه‌های درخواستی مردم در مورد آلودگی هوا است

او افزود: نزدیک به ۶۰ درصد جامعه دانشگاهی ما در این پروژه شرکت کردند. آمار پروژه‌ها هم بسیار جالب است، ۳۸ درصد در مورد آلودگی هوا،‌ ۲۴ درصد ترافیک، ۱۳ درصد بافت فرسوده،‌۱۱ درصد مسائل فرهنگی،‌۹ درصد نگهداشت شهر و ۶درصد هوشمندسازی و مدیریت است. به طور کلی ۷ هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان، هزینه پروژه‌هایی بود که مردم درخواست کردند که این پایه اولیه بودجه شد.

شهردار تهران با بیان اینکه بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ پیشنهاد در طرح من شهردارم دریافت شد، گفت: سه هزار و ۶۷۵ پروژه در معرض دید عموم قرار گرفت و مردم دو هزار و ۹۸۷ پروژه را انتخاب کردند که هفت هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان به آن اختصاص یافت.

زاکانی با اعلام اینکه بودجه در ادوار گذشته رژیم خاصی داشت، توضیح داد بودجه سال ۱۳۹۰ رقم ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۱ رقم ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۲ رقم بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان، سال ۹۳ رقم ۱۵ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان، سال ۹۴ رقم ۱۷ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان، سال ۹۵ رقم ۱۷ هزار و ۸۸ میلیارد تومان، سال ۹۶ رقم ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۷ رقم ۱۷ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان، سال ۹۸ رقم ۲۴ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان، سال ۹۹ رقم ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ رقم ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

تحقق ۶۰ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان از بودجه امسال تا ۲۳ دی ماه

شهردار تهران با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ رقم ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان مصوب و ۶۹ هزار و ۸۳ میلیارد تومان محقق شد، گفت: دوره ششم مدیریت شهری بی نظیرترین تحقق را رقم زده است.

در سال ۱۴۰۲ رقم ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان بودجه مصوب است و تا ۲۳ دی ماه از مرز تحقق ۶۰ هزار و ۷۶۷ میلیارد تومان عبور کردیم و ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز در حال ثبت است که به بیش از ۷۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز کارسازی شده و تا پایان سال محقق می شود. ما در سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۵ درصدی بودجه مصوب و ۸۶ درصد رشد عملکردی نسبت به بودجه مصوب داشته ایم.

در اسفند دوباره متمم بودجه می دهیم

وی افزود: در بودجه متمم سال ۱۴۰۲ درخواست کردیم رقم به ۱۰۷ همت برسد و این غیر از تبصره ماست. رقم تبصره بودجه امسال ۱۹ همت بوده که به ۲۱ همت می رسد. لذا پایه کار ما ۱۲۸ همت است. امیدواریم در اسفندماه مجدداً متمم ارائه دهیم. علت این است که بر اساس برآوردها از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۱ در سه ماهه آخر به طور میانگین به میزان ۴۵ درصد بودجه محقق می شود و بر این اساس از ۱۰۷ همت عبور خواهیم کرد و ناچار به ارائه مجدد متمم خواهیم شد.

زاکانی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۳ را بر همین مبنا تقدیم می کنیم، گفت: پیشنهاد ما ۱۶۹ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است. این رقم قطعاً و یقیناً محقق خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه بودجه سال بعد به صدق عملکرد گذشته ارائه شده است، اظهار کرد: اگر ناظر به آینده باشد قطعا اعضا خواهند گفت که نشدنی است. اتفاقاتی که در شهر تهران روی می دهد این است که سال ۹۹ رقم ۲۷ همت، سال ۱۴۰۰ رقم ۳۷.۲ همت، سال ۱۴۰۱ رقم با وجود التهابات ۶۹ همت و امسال ۱۰۷ همت بودجه محقق شده و می شود. شهر در مسیر سازندگی است.

وی با اعلام اینکه با یکی از پیمانکاران در ابتدا پنج همت قرارداد داشتیم که به ۱۴۳ همت رسیده است، یادآور شد: ما قراردادهای بزرگی در شهر داریم و از صدا و سیما درخواست می کنیم که این اقدامات بزرگ را اطلاع رسانی کند.

زاکانی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد تحول در قدرالسهم هزینه ای به سرمایه ای و به مالی است، گفت: ۴۵ درصد اعتبارات هزینه ای و ۴۷ درصد تملک سرمایه ای و هشت درصد تملک دارایی و ۴۵ درصد به ۵۵ درصد بود. امروز ۳۹ درصد اعتبار هزینه ای و ۵۴ درصد تملک دارایی سرمایه ای و هفت درصد تملک دارایی مالی است.

بودجه شهرداری در کجا هزینه می شود؟

شهردار تهران با بیان اینکه پیشنهاد سال آینده ما در بخش هزینه ای ۳۵ درصد است که افتخاری در کشور به شمار می رود، اظهار کرد: در تملک سرمایه ای ۵۲ درصد و تملک دارایی مالی ۱۳ درصد است. علت آن این است که بخشی از اعتبارات خود را برای رفع دیون در نظر گرفته ایم که شامل ۱۳ درصد می شود. قدرالسهم مأموریتی نیز به صورتی است که بودجه اجتماعی و فرهنگی از ۱۰ به ۱۳ درصد، حمل و نقل و ترافیک به ۴۱ درصد و ۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بخش خدمات شهری ۱۴ درصد به میزان ۲۴ همت پیش بینی شده و در ایمنی و مدیریت بحران از پنج به ۸.۷ همت رسیده و در شهرسازی از سه درصد به دو درصد رسیده اما عدد آن از ۲ همت به ۳.۱ همت رسیده است.

در استخدام های شهرداری خساست به خرج دادیم

زاکانی با بیان اینکه در برخی ادوار ورودی و خروجی شهرداری به گونه ای بوده که روزانه ۸.۲ نفر جذب شده اند، تصریح کرد: امروز روزانه با احتساب تعطیلات ۱.۲ نفر جذب شهرداری شده و نسبت به اینکه چه کسی وارد شهرداری می شود خساست داشتیم. به طوری که از ابتدای سال هزار و ۸۸ نیرو وارد شده و چهار هزار و ۶۵۳ نفر به میزان ماهیانه ۱۶۰ نفر و روزانه ۶ نفر از شهرداری خارج شده اند که دلیل آن افزایش بهره وری نیروی انسانی بوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه بیش از ۵ هزار نفر نیروی ایثارگر تبدیل وضعیت شده اند، تصریح کرد: چند نفری که به شهرداری مراجعه کرده بودند کار غیرقانونی از ما خواسته بودند. آنها از یک شرکت می خواستند وارد شهرداری شوند که غیرقانونی است. ما مشکل آن شرکت را برطرف کردیم.

خبرهای خوش برای کارکنان شهرداری

او در ادامه خبر خوشی به کارکنان شهرداری تهران داد و افزود: ما میانگین کارانه را ۴۰۰ هزار تومان و حق مسکن را دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دادیم؛ آنچه برای کارکنان ما مهم است و دنبال کردیم این است که اطلاعات ما در حال ورود به سامانه پاکنا است و مسیر پایه حقوقی کارکنان رسمی طبق قوانین در شورای عالی دستمزد دنبال می شود و به زودی خبرهای خوشی را به کارکنانمان خواهیم داد.

آغاز ساخت ۷۹۱ واگن برای تهران از یک هفته آینده

زاکانی با بیان اینکه ۱۷.۵ همت برای مترو اختصاص یافته است، گفت: بهترین امکان حمل و نقل برای مردم، مترو است؛ البته با فقر ناوگان روبه رو هستیم و برای این موضوع به سرعت در کنار توسعه خطوط، سعی کردیم هم ناوگان موجود بازسازی اساسی شود و هم ناوگان جدید اضافه کنیم. یکی از بزرگترین توفیقات مدیریت شهری ششم عملیاتی شدن قرارداد ۷۹۱ واگن بود که ساخت آن یک هفته آینده آغاز خواهد شد.

شهردار تهران با اشاره به داخلی سازی ۵۵ درصدی تولید قطعات مترو، اضافه کرد: برای تأمین ۱۱۳ واگن با ۸۵ درصد داخلی سازی نیز قرارداد منعقد شده و در حال ساخت است. امسال ۲۸ کیلومتر خط مترو و هفت ایستگاه به بهره برداری رسیده و عملیات عمرانی خط ۱۰ نیز آغاز شده است. رقم این خط، پولی بود که احیا کردیم و پول نقد نبود.

وی با بیان اینکه خط ۱۰ برای منطقه ۲۲ پیش بینی شده و هیچ یک از سرانه های منطقه ۲۲ کامل نیست، تصریح کرد: ظرف سه سال، تعداد واگن های مترو دو برابر واگن های فعلی خواهد بود و عدد رویایی را شاهد خواهیم بود.

چینی ها در تهران خط مترو می سازند

زاکانی با اعلام اینکه یک شرکت ایرانی و چینی کار را برای ۱۲۰ کیلومتر خط مترو تا پنج درصد پیش می برند و برای اجرای مابقی آن تهاتر ملک صورت می گیرد، اظهار کرد: ۲۴۰ همت رقم این قرارداد است و از ما پول نمی خواهند. اتوبوس واجب تر است. با ما تفاهم نامه نوشته اند. تهران و ایران برای آنها ارزش دارد. توسعه خطوط ۴، ۶ و ۷ نیز در دستور کار ما قرار دارد و در آینده نزدیک تهران در روی زمین و زیر زمین به کارگاه تبدیل می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه عمده بودجه مصوب امسال هم به سمت حمل و نقل رفته، گفت: در برنامه چهارم توسعه حکم بالاتری اختصاص داده شد. میزان سرمایه گذاری ما ۲۵ همت بود که بر اساس حکم برنامه چهارم صورت گرفت. ما دو هزار و ۵۰۰ قرارداد اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی منعقد کرده ایم که ۵۰۰ اتوبوس برقی و مابقی دیزلی است.

او با بیان اینکه در چهار سال دوره قبل ۱۳۱ اتوبوس وارد شد و در این دوره تعداد ۷۴۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده است، تصریح کرد: چهار هزار و ۹۶۰ اتوبوس در سال ۸۹ در شهر وجود داشت که رکورد تعداد دستگاه ها را به خود اختصاص داده است. دوستان اصلاحات بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس تحویل گرفتند و هزار و ۸۰۰ اتوبوس به ما دادند که ۸۸۰ دستگاه از این اتوبوس ها در خطوط فعال بودند.

تبدیل ۱۵۰۰ اتوبوس دوکابین به اتوبوس برقی

زاکانی با اعلام اینکه بیش از سه هزار و ۱۰۰ اتوبوس فعال داریم که دو هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند، گفت: در حال انعقاد قرارداد با یک شرکت دانش بنیان هستیم که هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین که در حال اورهال هستند، برقی شوند. تبدیل هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین به اتوبوس برقی اتفاق بسیار بزرگی است.

شهردار تهران ادامه داد: در سفر چینی ها به ایران، تفاهمات اصلاح شد و وزیر صمت تأکید داشت که باید تمام دستگاه ها برقی باشند. بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد همکاری خوبی داشتند و دو هزار و ۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۵ هزار تاکسی برقی با رقم یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو نهایی شد که دولت پرداخت آن را پذیرفت تا در دوره تنفس ما مبالغ را بازگردانیم.

وی افزود: اصلاح ساختاری نیز در حال انجام است و به سمتی می رویم که سیستم موجود در تاکسیرانی نیز از طریق شرکت سهامی عام در بورس ارتقاء یابد و تاکسیرانان شریک شهرداری شوند.

۳.۵ همت اعتبار برای اصلاح تقاطع ها

زاکانی با اعلام اینکه ۱۴ همت برای توسعه حمل و نقل غیرریلی پیش بینی شده که غیر از قراردادهای چین است، گفت: ۶ همت برای تملک و اجرای طرح های بزرگراهی پیش بینی شده است. برای اصلاح تقاطع ها نیز ۳.۵ همت اعتبار در لایحه پیشنهادی لحاظ شده است.

توسعه فضای سبز امسال ۲.۵ برابر میانگین توسعه در گذشته

او افزود: میانگین توسعه فضای سبز ۸۰۰ هکتار بوده اما ما در سال جاری دو هزار هکتار توسعه فضای سبز را اجرا می کنیم. تعهد شهرداری به وزارت نیرو برای بازچرخانی آب به میزان ۱۴۵ میلیون متر مکعب در سال ۱۴۱۰ بوده اما امسال ۵۴ میلیون متر مکعب محقق می شود.
زاکانی با بیان اینکه ۹ همت برای معابر و چهار همت نیز برای هوشمندسازی پیش بینی شده است، گفت: قدرالسهم برنامه توسعه ای در سال آینده، ۸۸ همت است درحالیکه می توانستیم ۸۴ همت پیش بینی کنیم.

ممانعت شهرداری از غارت ۱۴ همت از اموال شهر

شهردار تهران با اعلام اینکه این ارقام با تلاش بیشتر، انضباط مالی، مولدسازی و بازگرداندن اموال شهر صورت می گیرد، اظهار کرد: هیچ امکانی در سطح شهر بدون مولدسازی به فروش نمی رسد. ۱۴ همت از اموال ما در حال غارت بود که جلوی آن را گرفتیم.

کاهش ۸۰ همتی بدهی شهرداری به بانک‌ها

او با بیان اینکه بدهی به بانک ملی، تجارت، صادرات، صنعت و معدن و شهر در حال شفاف سازی است، تصریح کرد: بدهی به بانک ها ۸۰ همت کاهش یافته است.همچنین ما طلب بسیار بزرگی مربوط به ادوار گذشته از دولت داریم که پیگیر دریافت آن هستیم،پرونده های باز ما معادل ۱۵۰ همت است که باید دریافت کنیم.

اگر سالیانه ۲۰ هزار پروانه صادر شود، نوسازی تهران ۵۰ سال طول می کشد

زاکانی ادامه داد: تهران ۹۳۰ هزار قطعه دارد که سال ۹۱ تعداد ۳۱ هزار فقره پروانه صادر شده و سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه ها به ۶ هزار و ۴۰۰ فقره رسید و این یعنی ۱۴۵ سال طول می کشد تهران یکبار نوسازی شود. شهر را بر سر مردم خراب کردند. باید به میانگین آن یعنی سالانه ۲۰ هزار پروانه برسیم تا شهر حداقل ۵۰ سال یکبار نوسازی شود. وزارت مسکن باید سیاست خود را نسبت به تهران تغییر دهد. تعاملات خوبی برقرار شده اما گرد و غبارهایی از گذشته روی تهران باقی مانده است.

شهر را قفل کرده بودند

شهردار تهران با بیان اینکه پایتخت بدقواره است و باید به دنبال افزایش سرانه ها و شهرک سازی الگو برویم، گفت: صدور پروانه در بافت فرسوده ۲۵۰ درصد رشد داشته است. ۸۲ درصد فیش عوارض در سطح شهر زیر یک میلیارد تومان است. ۸ هزار و ۸۰۰ پرونده آنالیز شده است.

او با بیان اینکه کمیسیون ماده ۵ افتخار شهر است؛ ما گزارش این کمیسیون را هفتگی ارائه می دهیم تا مردم ما را نقد کنند، گفت: ما قفل‌های دولت آقای روحانی که برای طرح تفصیلی شهر ایجاد کرده بود، باز می کنیم. چرا آقای روحانی و دوستانشان چنین سیاستی داشته اند؟ این افراد برخلاف قاعده مواردی را در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رساندند.

زاکانی با بیان اینکه احکامی برای محدود کردن صادر شد که تا زمان آقای حناچی اجرایی نشد، گفت: شهردار سابق نیز به صورت مکتوب اعلام کرد که بخشی از آن شدنی و بخشی دیگر نشدنی است. شهر را قفل کردند اما تلاش کردیم و مسیر در حال بازگشت است.

کد خبر 824169
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    6 3
    از وقتی آقای زاکانی شهردار شده بیشتر وقتشو صرف انتقاد از شهرداران قبلی میکنه!!
  • سبک سازی تهران :: IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    5 1
    دولت و مجلس باید شرکتها را سریعا مجبور به تخلیه ساختمانهای اضافی و فروش آنها نمایند . نتایج طلایی جمع آوری و فروش ساختمان اضافی شرکتها:‌ ------- - کاهش تورم ( قیمت) در بخش مسکن ::::::: - کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا ::::::: - کاهش کسری بودجه دولت ::::::: - افزایش نقدینگی در گردش شرکتها ::::::: - افزایش کنترل بر رفتار کارکنان ::::::: - افزایش بهره وری ملی ::::::: سبک سازی تهران :::::: سبک سازی تهران = راه نجات ایران و تهران !!