مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

هادی حیدر زاده : 3عنصر آب، هوا و خاک که 3عنصر اصلی حیات محسوب می‌شوند در شهر تهران بنا به دلایل مختلف آلوده شده‌اند

ما در پایتخت با این 3 عنصر مشکلات جدی داریم که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، رشد بی‌رویه جمعیت است. در طول تاریخ این مسئله وجود داشته و دلیل عمده آن توزیع ناعادلانه ثروت و قدرت بوده است.البته تهران همیشه جاذبه خاصی برای مهاجران داشته است، با این حال و با این مختصات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این شهر فاقد برنامه جامع مدیریت در حوزه محیط‌زیست است. شهر به‌علت اینکه حریم نداشته لجام‌گسیخته بزرگ شده است.

جمعیت زیادی به شهر وارد شده و شهر تهران به نوعی از جمعیت اشباع شده است. این مسئله در طول چندین دهه باعث شده اکوسیستم شهر تهران آسیب‌های جدی ببیند و مشکلات زیادی برای آب، خاک و هوای تهران به‌وجود‌آید که همگی امروز شاهد آن هستیم.

شروع این اتفاق مربوط به زمانی است که اساسا تهران به‌عنوان پایتخت انتخاب شد و در این انتخاب فقدان دید توسعه پایدار به وضوح دیده می‌شود.

یکی از پارامترهای توسعه پایدار امنیت است. در کشورهای توسعه یافته توزیع قدرت و ثروت صورت گرفته و با نگاهی مبتنی بر توسعه پایدار از بروز چنین ناامنی‌هایی جلوگیری می‌شود. با این حال زمانی می‌توان توسعه پایدار را برای یک زیست بوم ترسیم کرد که امنیت در آنجا تضمین شده باشد.

این راهکار نه تنها زیست‌محیطی است بلکه به‌لحاظ امنیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این حال تغییر پایتخت برای حل این مشکلات تنها راه حل نیست و ما می‌توانیم وضعیت موجود را مدیریت کنیم و به توسعه پایدار برگردانیم.

مشاور محیط زیست شهردار تهران

کد خبر 82408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز