در شهر تهران، موزه‌های زیادی وجود دارد که هر یک به‌گونه‌ای با هنر عجین شده‌اند. اما برخی موزه‌ها علاوه بر رنگ و بوی هنر، متفاوتند و آثار هنری خاص در آن به نمایش درآمده‌اند. نمونه‌اش را می‌توان موزه‌های عروسک، فرش، آثار حجمی و... دانست.

موزه

همشهری -سعیده مرادی: در این مکان‌ها علاوه بر وجود آثاری از هنرمندان داخلی و خارجی، هر کدام داستانی را در دل خود نهفته دارند و روایتگر تاریخ، هنر و اصالت هستند. اگر به این سبک از آثار هنری علاقه دارید حتما به این موزه‌های پایتخت که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم سربزنید.

موزه عروسک‌های ملل

موزه عروسک‌های ملل سال ۱۳۹۳در ۲طبقه افتتاح شد. در این مکان بیش از ۲۵۰۰قطعه عروسک از کشورهای افغانستان، چین، عرب، تاجیک و اتریش وجود دارد؛ عروسک‌هایی که نماد این کشورها هستند و بازدید و دیدن آنها خالی از لطف نیست.

آشنایی کودکان با عروسک‌ها
بخش اول این موزه با نام موزه عروسک‌های ملل شناخته می‌شود که در آن بیش از ۲هزار عروسک‌ از ۸۰کشور جهان جمع‌آوری شده‌ و به تفکیک قاره به نمایش گذاشته شده‌اند. بخش دوم، نام عروسک و فرهنگ ایران دارد و اقوام، لباس‌ها، قصه‌ها و افسانه‌های کشورمان به نمایش درآمده است. در زیرزمین مجموعه هم بازدیدکنندگان علاوه بر آشنایی با اسباب‌بازی‌های گوناگون با تاریخچه ساخت آنها آشنا می‌شوند.

آشنایی با آداب و رسوم کشورها

در موزه عروسک‌های ملل مخاطب می‌تواند با آیین، آداب و رسوم، هنر، پوشاک، موسیقی، صنایع‌دستی، زندگی، قصه‌ها و افسانه‌ها و دیگر عناصر فرهنگی کشورهای ایران و جهان آشنا شود. موزه عروسک‌های ملل سال ۱۳۹۴ جایزه موزه‌داران برتر از سازمان میراث فرهنگی و از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ جایزه موزه برتر را از ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) دریافت کرد.
نام مقصد: موزه عروسک‌های ملل
نشانی: دروازه‌دولت، ابتدای خیابان سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک ۲
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: دروازه‌دولت
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: دروازه‌دولت در خطوط اتوبوس‌های تندرو
روز و ساعت بازدید: پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۱تا ۱۸
بهای بلیت: ۵هزار تومان
زمینه فعالیت: هنر تجسمی(عروسک‌سازی)
امکانات رفاهی: فروشگاه و کارگاه‌های عروسک‌سازی‌
امکان عکاسی: دارد
پارکینگ: ندارد

موزه‌گردی میان عروسک‌ها و شیرسنگی

موزه فرش

این موزه سال ۱۳۵۶ توسط فرح پهلوی افتتاح و از ۲تالار تشکیل شده است. انواع فرش و گلیم‌های نفیس دستباف جمع‌آوری شده از دوره‌های مختلف در موزه فرش تهران به چشم می‌خورد.
ساختمانی با معماری زیبا و جذاب

تزئینات نمای بیرونی موزه به توری شباهت دارد. فضای درونی ساختمان هم به شکلی طراحی شده که روح و خصلت ایرانی در آن دیده می‌شود. این ساختمان با وسعت ۳هزار و ۴۰۰ مترمربعی از بخش‌ها و سالن‌های مختلف تشکیل شده و ۲تالار دارد. تالار همکف موزه دائمی فرش و گلیم است و تالار فوقانی برای نمایشگاه موقت گلیم و فرش استفاده می‌شود.
نمایش فرش‌های نفیس و ارزشمند

در موزه فرش ایران انواع فرش‌ها و گلیم‌های دستباف با توجه به نقش، رنگ، طرح، بافت و تنوع مناطق قالی‌بافی نگهداری می‌شود. ۱۵۰ تخته فرش ارزشمند، نفیس و تاریخی از قرن نهم هجری تا دوره معاصر در آن قرار داده شده‌اند. یکی از آثار نفیس معاصر موزه، قالیچه میرزا کوچک‌خان در ابعاد ۱۳۰ در ۲۲۰ سانتی‌متر است ‌که میرزا را در لباس نظامی، مسلح به تفنگ و اسلحه کمری با قطار فشنگ نشان می‌دهد.
نشانی: کارگر شمالی (تقاطع دکتر فاطمی)، ضلع شمال غربی بوستان لاله
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: انقلاب
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: فاطمی
روز و ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹تا ۱۸
بهای بلیت: ۵هزار تومان
زمینه فعالیت: هنرهای تجسمی(فرش)
امکانات رفاهی: کتابخانه، سالن نمایش، غرفه‌های فروش محصولات فرهنگی
امکان عکاسی: دارد
پارکینگ: دارد

موزه‌گردی میان عروسک‌ها و شیرسنگی

موزه وزیری

موزه وزیری، نخستین غارموزه‌خصوصی در ایران است که مرحوم ناصر هوشمند وزیری آن را راه‌اندازی کرد. این غارموزه ۸ دالان تودرتو دارد و در آن مجسمه‌ها و آثار قابل توجهی که اغلب از مواد بازیافتی درست شده‌اند به نمایش درآمده‌اند.

اولین غارموزه خصوصی ایران

مرحوم هوشمند، ابتدا با تیشه و چکش، حفرکردن کوه را شروع کرد و در ادامه با مته برقی و کمپرسور دالان‌هایی را در دل کوه به‌وجود آورد. غار هشت دالان دارد که فضای داخلی آن با بتن پوشیده شده است. ورودی این دالان‌ها سر یک شیر است که بازدیدکنندگان باید از دهان بازشده‌ آن بگذرند. در این غار مجسمه‌های مختلفی که با تکنیک‌های متفاوت از تراش سنگ تا پراپ و کلاژ درست شده‌اند، به نمایش درآمده‌اند.

آثار عجیب در موزه

آثار هنری و نتیجه ۵۰ سال تلاش وزیری در معرض نمایش گذاشته و تلاش شده تا فرهنگ اصیل ایرانی را نشان دهد. آثار از مواد قابل بازیافت است و در آن مجموعه‌ای کم‌نظیر از شطرنج‌های تاریخی، مجموعه‌ای از ۶۰۰نوع مختلف آفتابه، مجسمه‌هایی عجیب و... دیده می‌شود. نمایشگاه، کارگاه، صنایع‌دستی، آموزشی، نگارخانه و سالن اجتماعات نیز از بخش‌های دیگر این موزه است.
نشانی: لواسان، بلوار امام‌خمینی، جاده کندعلیا و سفلی، دوراهی بوجان، غار موزه وزیری
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ایستگاه متروی قائم
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ترمینال اتوبوس پارک وی
روز و ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹تا ۱۸
بهای بلیت: ۲۰هزار تومان
زمینه فعالیت: هنرهای تجسمی(مجسمه‌سازی)
امکانات رفاهی: استراحتگاه، سرویس بهداشتی و کافی‌شاپ
امکان عکاسی: دارد
پارکینگ: دارد

موزه‌گردی میان عروسک‌ها و شیرسنگی

موزه برادران امیدوار

این موزه از ۴بخش مختلف تالارهای موزه، آثار موزه‌ای و کلکسیون، گالری فیلم و عکس و بخش نمایشگاه‌ها و برنامه‌ها تشکیل شده است.

کالسکه‌خانه، موزه شد

موزه برادران امیدوار در مجموعه تاریخی سعدآباد قرار دارد و بنای آن در گذشته‌های دور کالسکه‌خانه و استراحتگاه سورچی‌ها بود. تا اینکه سال ۱۳۸۱مرمت و سال ۱۳۸۲به نخستین موزه انسان‌شناسی ایران تبدیل شد. این مجموعه ۳ نگارخانه دارد که در ۲نگارخانه آن آثار اهدایی برادران امیدوار و جهانگردان ایرانی به معرض نمایش گذاشته شده‌ است. این اشیا از قاره‌های آفریقا، آسیا، آمریکا و استرالیا جمع‌آوری شده‌اند. نگارخانه سوم اتاق نمایش فیلم است که در آن فیلم سفر و اسلاید گرفته‌شده توسط این دو برادر به نمایش درمی‌آید.

نمایش دستاوردهای سفر

هزاران عکس، تصویر، فیلم، صنایع‌دستی کشورهای مختلف و بسیاری از تحقیقات، خاطرات و آثار دیگر ماحصل سفر ۲برادر امیدوار بوده که این روزها به نمایش درآمده است. در تالارهای این موزه همچنین می‌توان نقشه مسیر سفرهای برادران امیدوار و تصاویری که این دو برادر از ۹۹کشور مختلف گردآوری کرده‌اند را مشاهده کرد.
نشانی: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: تجریش
روز و ساعت بازدید: همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹تا ۱۹
بهای بلیت: ۴هزار تومان
زمینه فعالیت: عکس، فیلم، صنایع‌دستی
امکانات رفاهی: رستوران، بوفه، خرید آثار هنری
امکان عکاسی: دارد
پارکینگ: دارد

موزه‌گردی میان عروسک‌ها و شیرسنگی

موزه استادصنعتی

این موزه نخستین موزه مردم‌شناسی ایران است که در سال‌۱۳۲۵ به همت پسر استاد علی‌اکبر صنعتی پایه‌گذاری شد. بنای تاریخی این موزه با قدمتی حدود صدسال، امروزه میزبان آثار زیادی از علی‌اکبر صنعتی نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی است.

فعالیت‌های بشردوستانه در موزه

موزه صنعتی را با نام‌های دیگری مانند ۱۳ آبان و هلال‌احمر هم می‌شناسند. بنای موزه استاد صنعتی‌زاده از قدیمی‌ترین ساختمان‌های میدان توپخانه است که تاریخچه آن به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی می‌رسد و بنای موزه نماد آغاز فعالیت‌های بشردوستانه هلال احمر محسوب می‌شود. در سال ۱۳۲۵ این ساختمان به علی‌اکبر صنعتی که تازه از کرمان به تهران بازگشته بود واگذار شد و در حال حاضر نزدیک به ۶ هزار تابلو و بیش از هزار پیکره و تندیس گچی، سنگی و برنزی از این هنرمند معاصر کشور در این موزه نگهداری می‌شود.

تندیس‌هایی از چهره‌ای خاص

مجسمه‌های ارزشمند اشخاص صاحب‌نام توسط دست علی‌اکبر صنعتی در موزه دیده می‌شوند. یکی از جالب‌ترین تندیس‌ها، مجسمه گروهی از زندانیان سیاسی دوره قاجار است. این تندیس در مرکز موزه قرار دارد. تندیس‌های فردوسی، سعدی، دهخدا، کمال‌الملک، کریم‌خان‌زند، جواهر لعل نهرو، مهاتما گاندی، لویی پاستور، ملک‌الشعرای بهار، شاه‌عباس و نادرشاه افشار از دیگر آثار خاص این مجموعه هستند که تنها قسمتی از مجسمه‌های موزه صنعتی تهران را در بر می‌گیرد. علی‌اکبر صنعتی آثار حجمی دیگری نیز از روی مردم عامه ایران ساخته که یکی از مشهورترین آنها مجسمه گروهی زندانیان سیاسی دوره قاجار است.

تماشای۲هزار تابلو

به‌طور کلی نقاشی‌های موزه صنعتی‌زاده به ۳دسته رنگ‌روغن، آبرنگ و نقاشی موزاییکی تقسیم می‌شود. او علاوه بر داشتن مهارت‌های ویژه در عرصه مجسمه‌سازی، آثار تحسین‌برانگیزی هم در حوزه نقاشی خلق کرده‌است. در واقع در طول عمر هنری خود، بیش از ۲۰۰۰ تابلوی نقاشی کشیده، نیمه‌دوم زندگی خود را صرف اعتباربخشیدن به نقاشی آبرنگ کرد تا اینکه رفته‌رفته سبک نقاشی‌های آبرنگ وی منزلتی در حد مکتب‌شدن پیدا کردند. مکتب جدید نقاشی‌های آبرنگ استاد علی‌اکبر صنعتی به شکلی بود که افراد زیادی پیرو راه او شدند.
نشانی: ضلع شمال غربی میدان توپخانه (میدان امام)، ابتدای خیابان فردوسی
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ایستگاه امام‌خمینی
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه اتوبوس توپخانه و فیاض‌بخش
روز و ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰
زمینه فعالیت: هنرهای تجسمی(نقاشی و مجسمه)
امکانات رفاهی: سالن تئاتر، شهرفرنگ و آسانسور
امکان عکاسی: دارد
پارکینگ: ندارد
زمان ثبت ملی: ۲۴ آبان ۱۳۸۵
شماره ثبت ملی: ۱۶۲۲۳

کد خبر 823951
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha