دانشمندان می‌گویند که دلیل درخشش دایره‌های ارواح را که سیگنال‌هایی مرموز از اعماق فضا ارسال می‌کنند، فهمیده‌اند.

دایره های ارواح

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، اخترشناسان برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ با دایره‌های ارواح که امواج رادیویی به زمین می‌فرستادند، مواجه شدند.
حلقه‌های ارواح که به دایره‌های رادیویی فرد یا ORC معروف هستند، آن‌قدر عظیم هستند که کل کهکشان‌ها در مرکز آن‌ها زندگی می‌کنند. قطر یک ORC بیش از ۵۰ هزار برابر قطر کهکشان راه شیری است. آن‌ها صدها هزار سال نوری وسعت دارند و از طریق طول موج‌های رادیویی شناسایی می‌شوند.

مطالعه جدیدی که در مجله نیچر منتشر شده، نظریه‌ای را برای علت ایجاد حلقه‌های شبح ارائه کرده است. آن‌ها ممکن است نتیجه بادهای کهکشانی قدرتمندی باشند که در اثر شکل‌گیری سریع و مرگ ستارگان عظیم در یک کهکشان ایجاد می‌شوند.

آلیسون کویل اخترفیزیکدان از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، توضیح می‌دهد: «هنگام برخورد دو کهکشان بزرگ، انرژی حاصل از ادغام، تمام گازها را به یک منطقه بسیار کوچک می‌راند

این کهکشان‌ها واقعا جالب هستند. آن‌ها هنگام برخورد دو کهکشان بزرگ رخ می‌دهند. ادغام تمام گازها را به یک منطقه بسیار کوچک می راند که باعث انفجار شدید هنگام شکل‌گیری ستاره می‌شود. ستارگان پرجرم به سرعت می‌سوزند و هنگامی که می‌میرند، گاز خود را به صورت بادهای جاری دفع می‌کنند.»

طبق مطالعه اخیر، این گاز ممکن است در بادهای کهکشانی که یک جریان خروجی کروی ایجاد می‌کنند، گیر کند و بعد خود را به صورت شوک‌های عظیم، یا پوسته‌هایی نشان می‌دهد که روشن نیست برای چه مدت باقی می‌ماند.

کویل می‌گوید: «به نظر می‌رسد کهکشان‌هایی که ما مطالعه کرده‌ایم، این نرخ‌های خروج جرم بالا را دارند. آن‌ها نادر هستند، اما وجود دارند. من واقعا فکر می‌کنم ORC ها از نوعی بادهای کهکشانی خارج‌شده سرچشمه می‌گیرند.»

محققان تاکنون نظریه‌های زیادی برای تعیین علت ORC ارائه کرده‌اند و این دلیل اخیر در نوع خود جالب توجه است.

کد خبر 823447
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha