مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

خورشید، ستاره‌ای گرم و روشن که برای نگاه کردن به آن، کلاه از سرمان می‌افتد. این تنها ستاره‌ی زندگی‌ساز برای زمین، سال‌هاست مورد توجه ستاره‌شناسان قرار گرفته است.

خورشید

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: اما آن‌قدر داغ و سوزنده است که کسی جرئت نمی‌کند به آن نزدیک شود؛ اما حالا و در همین چند روز پیش (شنبه، ششم ژانویه)، هندی‌ها اولین رصدخانه‌ی فضایی را در مدار خورشید قرار دادند.

بیش‌تر بخوانید:

مأموریت رصدخانه هندی

«آدیتیا»، در زبان هندی، به معنی خورشید است و هندی‌ها، نام رصدخانه منحصر به فرد خود را «آدیتیا- ال ۱» (Aditya-L۱)، نهاده‌اند. این رصدخانه در مدار خورشید قرار گرفت تا در حدود پنج سال، چشم از خورشید بر ندارد و به بررسی خارجی‌ترین لایه‌های سطح خورشید، بررسی تاج و تأثیر آن بر آب‌و هوای فضایی بپردازد.

ویژگی‌ خاص رصدخانه فضایی هندی!

این کاوشگر، هفت دستگاه رصد خورشیدی همراه خود دارد و حالا در مدار خورشید، در فاصله‌ی ۵/۱ میلیون کیلومتری زمین قرار گرفته است. قبول! ناسا و آژانس فضایی اروپا هم تاکنون مدارگرهای خورشیدی را به فضا فرستاده‌اند؛ اما ویژگی شاخص این کاوشگر هندی، آن است که در نقطه ال یک «لاگرانژ»، به دور خورشید می‌چرخد.

لاگرانژ چه نقطه‌ای است؟

«جوزف لوییز لاگرانژ»، اولین ریاضیدانی است که در قرن هجدهم، بر روی نیروهای گرانشی دو جسم بزرگ تحقیق کرد. او با محاسبات خود، به پنج نقطه‌ی گرانشی میان دو جسم بزرگ رسید که بر روی آن نیروی گرانشی، تعادل وجود دارد. نقطه ال ۱، یکی از همان پنج نقطه‌ گرانشی میان زمین و خورشید است که رصدخانه هندی، بر روی آن قرار گرفته است. این جانمایی مناسب، باعث می‌شود این فضاپیما، سوخت کم‌تری را برای مأموریت طولانی خود مصرف کند.

رفاه بیش‌تر جهانی!

مقام‌های سازمان فضایی هند می‌گویند این مأموریت خورشیدی با حدود ۴۶ میلیون دلار هزینه، می‌تواند لحظه به لحظه و بدون کسوف، خورشید را رصد کند. آن‌ها معتقدند این تلاش علمی که به منظور درک بهتری از جهان هستی انجام شده، می‌تواند رفاه بیش‌تری را برای مردم سراسر جهان، فراهم کند.

کد خبر 823164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha