تایمز اسرائیل در گزارشی به طرح استدلال‌های خود در رد هرگونه نقش رژیم صهیونیستی در ترور ۱۳دی‌ماه کرمان و حمله به حاضران در مراسم سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس پرداخت.

حادثه تروریستی کرمان

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: تایمز اسرائیل در گزارشی به نقش داعش در ترور ۱۳دی‌ماه کرمان پرداخته است و در سلسله استدلال‌های خود دست اسرائیل را در این ترورها کوتاه می‌داند و آن را کار داعش خراسان می‌داند.

در بخش‌هایی از گزارش این رسانه اسرائیلی آمده است:

بمب گذاری ۳ژانویه (۱۳دی‌ماه) مورد اخیر جنگ داعش علیه مسلمانان شیعه است. بلافاصله پس از انفجار ۳ ژانویه، برخی مقامات سطح پایین ایران به احتمال دخالت اسرائیل در این ترور اشاره کردند از جمله نایب رئیس مجلس ایران مدعی شد که این حمله نشانه‌های حمله اسرائیل را در خود دارد - حتی با وجود اینکه ویژگی‌های کاملاً متفاوتی از عملیات ادعایی اسرائیل در خاک دشمن را نشان می‌دهد، که معمولاً شامل کشتار دقیق شخصیت‌های اصلی دشمن است.

روز بعد، گروه تروریستی دولت اسلامی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این حمله توسط دو «شهادت‌طلب» به نام‌های عمر الموحد و سیف‌الله المجاهد انجام شده است که کمربندهای انفجاری خود را به فاصله ۲۰دقیقه از هم در میان جمعیت منفجر کردند.

این حمله در چهارمین سالگرد شهادت سلیمانی صورت گرفت. این سازمان تروریستی بمب‌گذاری را با اتهام دست داشتن سلیمانی «در کشتار هزاران مسلمان (یعنی جنگجویان داعش) در عراق و سوریه توجیه کرد».

دولت اسلامی همچنین در بیانیه خود اشاره کرد که هدف از این بمب‌گذاری کشتن مسلمانان شیعه بوده است چراکه آنها را متهم به «اجرای مناسک شرک‌آمیز» یعنی زیارت قبور می‌دانند که تحت تفسیر سخت سنی داعش از اسلام به شدت ممنوع است.

بمب گذاری انتحاری کرمان آخرین مورد از یک سری عملیات داعش در خاک ایران بود. اولین حمله به ژوئن۲۰۱۷ برمی گردد، زمانی که داعش مسئولیت یک حمله دوگانه به مجلس ایران و مقبره آیت الله خمینی را بر عهده گرفت و ۱۶نفر از بین رفتند.

آخرین عملیات بزرگ در این کشور در اکتبر۲۰۲۲ و زمانی بود که افراد مسلح داعش به بازدیدکنندگان یک مکان مقدس شیعیان در شهر شیراز تیراندازی کردند و حداقل ۱۵ نفر را از بین بردند و ده‌ها نفر را زخمی کردند.

در حالی که داعش اشاره نکرد که کدام یک از شاخه‌های آن حمله هفته گذشته را انجام داده است، کارشناسان مختلف آن را به داعش خراسان نسبت می‌دهند.

داعش مرزهای دولتی مدرن را رد می کند و خراسان نام منطقه‌ای تاریخی در آسیای مرکزی است که بخش‌هایی از شمال شرق امروز ایران، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان را دربرمی‌گیرد.

فرض در میان کارشناسان این است که این حمله در خارج از ایران، در افغانستان یا پاکستان برنامه‌ریزی شده بود، جایی که خلاء قدرت به این گروه اجازه تکثیر می‌دهد.

تخمین زده می شود که داعش خراسان بین ۴هزار تا ۶هزار عضو داشته باشد که اکثریت قریب به اتفاق آنها در افغانستان مستقر هستند.

گروه داعش خراسان (ISIS-K) توسط اعضای ناراضی طالبان افغان و پاکستانی تأسیس شد. آنها از سوی گروه افراطی‌تر داعش با این وعده فریب داده شدند که در کنار هم جهان اسلام را متحد می‌کنند و علیه کفار جهاد می‌کنند.

در ژانویه ۲۰۱۵، این گروه با ابوبکر البغدادی، رهبر عراق، که در آن زمان در اوج گسترش داعش رهبری داعش را بر عهده داشت، بیعت کرد.

بنا به اعلام مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک، تروریست‌های داعش خراسان از ژانویه۲۰۱۷ تاکنون صدها حمله علیه نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در افغانستان و پاکستان به‌ویژه علیه مسلمانان اقلیت شیعه انجام داده‌اند و صدها نفر طی این مدت در حملات به مساجد شیعیان از بین رفته‌اند.

شیعیان تقریباً ۱۰درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند. بسیاری از آنها هزاره هستند، قومیتی که چندین دهه است در افغانستان تحت آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

کد خبر 823151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 34
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    با توجه به شهادت دوتن از سرداران سپاه اسلام در سوریه توسط رژیم وحشی و جنایتکار صهیونیستی از برادران معظم سپاه قدس درخواست می‌شود پاسخ درخور شأنی به این ددمنشی صهیونیست‌ها داده شود.
  • IQ ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    مرگ بر اسرائیل و مزدوران کثیف ش که داعش باشند
  • جلال DE ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    به نظر من اسرائیل خودش جرات چنین کاری رو نداشته . اما همیشه از این گروه های تروریست حمایت کرده
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 0
    داعش خراسان هم وابسته به آمریکا واسرائیل است
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    حمله تروریستی کرمان 100 درصد فقط کار داعش مورد حمایت اسرائیل، آمریکا و مزدورانشان بوده است