آلودگی هوا و وزش گرد و خاک که از دوشنبه (۱۸ دی) در شهر مرزی سرخس آغاز شده است امشب فروکش می‌کند.

زابل همچنان بر مدار گرد و خاک

به گزارش همشهری آنلاین حسن نوری‌زاده، فرماندار سرخس با اعلام این خبر به همشهری گفت: «در حالی که سرخس ۴ کانون ریزگرد دارد، ایجاد این آلودگی هوا و ریزگردها از دشت قره قوم است و شهر سرخس در استان خراسان رضوی را تحت تاثیر قرار داده است.»
صحرای قره‌قوم (به معنای شن سیاه) از بزرگ‌ترین کویرهای شنی جهان است که حدود ۷۰ درصد از مساحت کشور ترکمنستان (۳۵۰ هزار کیلومتر مربع) را پوشانده ‌است. وزش باد از سوی قره‌قوم به سمت سرخس، باعث کاهش کیفیت هوا و برپایی ریزگرد می‌شود.
فرماندار سرخس گفت: «بر اساس هشدار هواشناسی بایستی طوفان گرد و خاک از امشب روند کاهشی خواهد داشت.»
تمامی مراکز درمانی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های لقمان و بیمارستان غدیر صنعت نفت شهرستان برای خدمت‌رسانی به موقع به مراجعه کنندگان آماده‌باش هستند و پایگاه‌های اورژانس در گنبدلی، شورلق و مزداوند آماده خدمت‌رسانی هستند.
نوری‌زاده ادامه داد: «دستورالعمل بهداشتی برای این شرایط این است که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند و در صورت لزوم حتما ماسک بزنند.»
فرماندار سرخس در پایان یادآور شد: «امیدواریم برای مقابله با ریزگردها در سرخس که دروازه اقتصادی ایران به سمت ترکمنستان است، فکر اساسی شود. زیرا برپایی گرد و خاک باعث تعطیلی مدام مدارس و ادارات می‌شود.»

کد خبر 823108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha