میقاتی در پاسخ به تهدیدات طرف‌هایی که خواستار عقب‌نشینی حزب‌الله از جنوب به سمت شمال لیتانی هستند گفت حزب‌الله برای محافظت از منافع لبنان تلاش می‌کند و در وهله نخست اسرائیل باید کاملا از مناطق اشغال شده لبنان عقب‌نشینی و تجاوزاتش را متوقف کند.

نجیب میقاتی

به گزارش همشهری‌آنلاین، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان در سخنانی درباره تحولات جنوب و پاسخ‌های مقاومت به تجاوزات رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ما درحال کار بر روی یک راهکار دیپلماتیک برای وضعیت جنوب لبنان هستیم و شاید اجرای این راهکار مرتبط با توقف تجاوزات ضد غزه باشد.

راهکار حل وضعیت جنوب لبنان مرتبط به توقف تجاوزات علیه غزه است

میقاتی در گفت‌وگو با شبکه الحره اظهار داشت، آنچه لازم است، احیای توافق آتش‌بس و بازگشت وضعیت جنوب لبنان به قبل از سال ۱۹۶۷ می‌باشد؛ به طوری که همه زمین‌های اشغال شده لبنان از جمله مزارع شبعا که متعلق به لبنان است مجددا آزاد شوند و تحت حاکمیت کشور ما قرار بگیرند. «عاموس هوکشتاین» فرستاده ویژه آمریکایی قرار است این هفته به بیروت بیاید و با او درباره همه این مسائل صحبت خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت، ما از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (روز اول نبرد طوفان الاقصی) تاکید کرده‌ایم که به دنبال ثبات دائمی و پایدار هستیم. اما در مقابل برخی نمایندگان بین‌المللی درباره آغاز جنگ و ویرانی علیه لبنان به ما هشدار دادند و بارها این موضع خود را تکرار کردند. سوال ما از آنها این است که آیا شما از تخریب و ویرانی در لبنان حمایت می‌کنید؟ آیا آنچه امروز در غزه رخ می‌دهد قابل قبول است؟

این مقام لبنانی افزود، ما آمادگی خود را برای ورود به مذاکرات برای دستیابی به یک روند ثبات بلندمدت در جنوب لبنان و پایبندی به قطعنامه‌های بین المللی، توافقنامه آتش بس و قطعنامه ۱۷۰۱ اعلام کرده‌ایم. اما مسئله ضروری اکنون بازگرداندن وضعیت جنوب لبنان به قبل از سال ۱۹۶۷ و آزادسازی مناطق اشغال شده کشور ماست. همانطور که گفته شد ما درحال کار روی یک راه حل دیپلماتیک برای وضعیت جنوب هستیم و شاید اجرای این راه حل مرتبط با توقف تجاوزات علیه غزه باشد.

اسرائیل باید از همه مناطق اشغال شده لبنان بیرون برود

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در ادامه اظهار داشت، اخیرا تهدیداتی علیه لبنان مطرح شده با این مضمون که حزب‌الله باید از مناطق جنوبی به سمت شمال رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند. اما ما تاکید می‌کنیم این مسئله بخشی از بحثی است که شامل عقب‌نشینی کامل اسرائیل از اراضی اشغال شده لبنان و نیز توقف کامل تجاوزات این رژیم علیه کشور ما و پایان دادن به نقض حاکمیت لبنان می‌شود.

وی در ادامه به سفر اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بیروت اشاره و اعلام کرد که بورل با مقامات لبنانی درباره لزوم اقدام برای عدم گسترش جنگ صحبت کرد و ما گفتیم که در راستای رسیدن به ثبات در منطقه دست خود را به سوی جامعه بین‌المللی دراز می‌کنیم.

هدف حزب‌الله محافظت از منافع لبنان است

میقاتی اظهار داشت، بار دیگر تاکید می‌کنیم که حزب‌الله هدفی جز محافظت از منافع لبنان ندارد. طبق قطعنامه ۱۷۰۱ ارتش لبنان و یونیفل ( نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و ما آماده همکاری هستیم؛ مشروط به اینکه تضمین‌های لازم را در خصوص توقف کامل تجاوزات اسرائیل به دست آوریم.

نجیب میقاتی گفت، جامعه جهانی مسئولیت دارد که تجاوزات اسرائیل را متوقف کند و ما و به کسانی که با ما صحبت می‌کنند اطمینان می‌دهیم که خواهان صلح، ثبات و حقوق کامل لبنان هستیم.

این مقام لبنانی درباره پرونده ریاست جمهوری این کشور که حتی با وجود ورود به سال ۲۰۲۴ نیز چشم‌انداز روشنی برای حل آن دیده نمی‌شود گفت، برخی تحرکات بین‌المللی برای فعال‌سازی این پرونده انجام شده اما درحال حاضر وضعیت منطقه‌ای بر هر مسئله دیگری اولویت دارد و اگر جنگ به همین شکل ادامه داشته باشد من فکر نمی‌کنم پیشرفتی در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان حاصل شود.

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تصریح کرد، کمیته پنج‌جانبه و نیز طرف‌های بین‌المللی اقداماتی برای فعال کردن پرونده ریاست‌جمهوری لبنان انجام داده‌اند اما ما امیدواریم آتش‌بس در غزه هرچه زودتر برقرار گردد تا پرونده ریاست‌جمهوری لبنان نیز در مسیر درست قرار بگیرد.

میقاتی چند روز قبل در پاسخ به درخواست‌های غربی‌ها برای جلوگیری از گسترش جنگ در جنوب لبنان گفت، تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف جنگ علیه غزه و برقراری آتش‌بس در این منطقه یک ضرورت فوری است؛ زیرا ادامه این تجاوزات، منطقه را وارد درگیری‌های جدید و خطرناکی خواهد کرد که هیچ کس از عواقب آن آگاه نیست. ما از همه کشورهای مربوطه می‌خواهیم تا رژیم صهیونیستی را برای توقف تجاوزات آن تحت فشار قرار دهند. ما همچنین درباره اقدام سران سیاسی رژیم اشغالگر برای صادر کردن شکست‌های خود در غزه به سمت مرزهای جنوبی لبنان جهت تحمیل واقعیت‌ها و قواعد درگیری جدید هشدار می‌دهیم.

کد خبر 822983
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha