سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سه‌شنبه 26 مه (5 خرداد) موارد جدید مرگ و میر ناشی از ویروس آنفلوآنزای A گزارش شد و بیماری در خاورمیانه گسترش بیشتری پیدا کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالی که موارد جدید عفونت و مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای خوکی اعلام می‌شود، یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت این سازمان در حال روشن‌کردن معیارهای مورد نیاز برای اعلام پاندمی تمام عیار این ویروس است.

روز سه‌شنبه دو مورد جدید مرگ ناشی از این بیماری در مکزیک، یک مورد جدید در آمریکا و یک مورد جدید در کانادا گزارش شد.

کشور پادشاهی بحرین نیز اولین مورد ثابت‌شده آنفلوآنزای خوکی آ (H1N1) را گزارش کرد و دومین کشور در منطقه خلیج فارس، بعد از کویت، بدل شد که موردی از این بیماری را گزارش کرده‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت بحرین، اولین مورد بیماری در این کشور در یک مرد 21 ساله بحرینی که از نیویورک بازگشته یود، گزارش شده است.

دستیار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، کیجی فوکودا هم روز سه‌شنبه هم در یک کنفرانس خبری گفت: "ما در حال بررسی هستیم تا مطمئن شویم که تعریف‌های ما از مراحل پاندمی واقعا با موقعیت فعلی تطبیق می‌کند یا نه."

او خطاب به روزنامه‌نگاران گفت:‌ "به این منظور ما از شماری از دانشمندان و افراد برجسته نظرخواهی کرده‌ایم تا به چشم‌اندازی درست از شرایط دست یابیم و بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم."

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که هفته گذشته چندین کشور در مورد بالاتر بردن حالت هشدار از مرحله پنجم و اعلان پاندمی ابراز احتیاط کردند.

تحت قواعد فعلی، اعلام مرحله شش بیماریی تنها  اساس جغرافیایی دارد، و هنگامی اعلام می‌شود که در یک ناحیه اپیدمیولوژیک دیگر سازمان جهانی بهداشت به غیر از قاره آمریکا - که بیماری در ماه آوریل در آن بروز کرد-  بیماری شیوع کرد.

اما هفته گذشته مقامات سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که در حال بررسی این موضوع هستند که موارد دیگری مانند شدت بیماری‌زایی ویروس،  تغییرات احتمالی در الگوی بیمرای،‌ تاثیر آن بر کشورهای فقیر یا شیوع بیماری در نیمکره جنوبی که ممکن است در آن با ویروس آنفلوآنزای فصلی مخلوط شود،  را نیز در اعلام پاندمی بیمار به حساب آورند.

فوکودا گفت شیوع بیماری که اکنون تقریبا 13000 نفر را در 46 کشور مبتلا کرده و از جمله باعث مرگ 92 نفر شده است، به گسترش خود ادامه می‌دهد.

بیشترین موارد ابتلا به ویروس آنفلوآنزای آ (H1N1) نسبتا خفیف بوده است، . سازمان جهانی بهداشت پذیرفته است که برنامه واکنش در برابر پاندمی آن عمدتا برای مقابله با ویروس مرگبارتر آنفلوانزای پرندگان (H5N1) طراحی شده است.

فوکودا تاکید کرد که این برنامه عمدتا به عنوان ابزاری طراحی شده است تا کشورها برای مقابله با ویروس آنفلوآنزای جدید بسیج کند.

آمار سازمان جهانی بهداشت در روز سه‌شنیه بیشترین افزایش موارد ییماری را در آمریکا نشان می‌دهد، که شامل 212 موزد جدید عفونت و یک مورد مرگ و میر جدید شدید می شود.

کد خبر 82291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز