دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: داریوش طلایی، نوازنده صاحب نام تار و سه تار و ردیف دان جمعه (سوم آذر) درباره شیوه نوازندگی استاد علی‌اکبر خان شهنازی سخن می گوید.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این نشست که سی‌امین برنامه مشترک میان انجمن موسیقی ایران و موسسه آوای مهربانی است طلایی ضمن ارائه پژوهش در زمینه تجزیه و تحلیل شیوه نوازندگی علی اکبر خان شهنازی و اجرای برخی از آثار وی به بیان خاطرات و پخش قطعات ، فیلم و مصاحبه آن استاد نیز می پردازد.

گزارش همشهری‌آنلاین حاکیست که پیش از این نیز طلایی در برنامه ای که در بخش پژوهش جشنواره موسیقی فجر برگزار شده بود، سبکها و شیوه های مختلف تار نوازی را تشریح کرده بود.

قرار است مطابق روال این برنامه ها درپایان پرسش و پاسخی درباره موضوع سخنرانی هم بین شنوندگان و طلایی برگزار شود.

علی اکبر خان شهنازی در سال ۱۲۷۶ شمسی در تهران و در خانواده بزرگان موسیقی ایران متولد شد. پدرش آقا حسینقلی و عمویش میرزا عبدلله بودند. وی در همان دوران نوجوانی به چنان تبحری در زمینه تار نوازی رسید که به شاگردان پدر و عمویش تعلیم تار و سه تار می داد.

شیوه تار نوازی وی و ابداعات خاصی که وی در نوازندگی تار  از خود بروز داد ، مکتبی خاص در تار نوازی را سبب شد.

استاد شهنازی در طول زندگی گوهربار خود با هنرمندان به نامی همچون جناب دماوندی، طاهرزاده، ظلی و اقبال آذر صفحات گرانبهایی را از خود به جا گذاشته است. تألیف و تدوین ردیف موسیقی ایران برای تار از دیگر زحمت ایشان است.

شهنازی شاگردانی چون محمد رضا لطفی، داریوش طلایی،حسین علیزاده،محسن نفر، داریوش پیرنیاکان، رضا وهدانی، ناصر آذر و جواد جواهری را به جامعه موسیقی ایران تحویل داده است.

کد خبر 8227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز