مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
۳ نفر

جاه‌طلبی‌های فضایی هند به فصل جدیدی رسیده است. کشور رویاها پس از فتح ماه، برای خورشید برنامه دارد. ماموریت رصد خورشیدی هند پس از یک سفر چهار ماهه وارد مدار خورشید شده است و آخرین دستاورد اکتشافی فضایی پرجمعیت‌ترین کشور جهان را رقم زده است.

ماموریت خورشید هند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین: ماموریت Aditya-L۱ در ‌ماه سپتامبر (شهریور) پرتاب شد و مجموعه‌ای از ابزارها را برای اندازه‌گیری و مشاهده بیرونی‌ترین لایه‌های خورشید حمل کرد. جیتندرا سینگ، وزیر علوم و فناوری هند، در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که این کاوشگر به مدار نهایی خود برای کشف اسرار ارتباط آفتاب-زمین رسیده است.

تاکنون آمریکا و آژانس فضایی اروپا کاوشگرهای متعددی را به مرکز منظومه شمسی فرستاده‌اند که با برنامه پایونیر ناسا در دهه۱۹۶۰ آغاز شد. ژاپن و چین نیز مأموریت‌های رصدخانه خورشیدی خود را در مدار زمین پرتاب کرده‌اند. اما آخرین ماموریت سازمان تحقیقات فضایی هند، نخستین ماموریت یک کشور آسیایی است که در مداری به دور خورشید قرار می‌گیرد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، از این اتفاق به‌عنوان نقطه عطف دیگری در برنامه فضایی این کشور استقبال کرد. او گفت: «این گواهی بر فداکاری بی‌امان دانشمندان ما است. ما به‌دنبال مرزهای جدید علم به نفع بشریت ادامه خواهیم داد.»

ماموریت آدیتیا که نام آن از نام خدای خورشید هندو وام گرفته شده است، ۱.۵میلیون کیلومتر از زمین تا رسیدن به مدار خورشید طی کرده است که هنوز تنها ۱درصد از فاصله زمین و خورشید است. این کاوشگر اکنون در نقطه‌ای است که نیروهای گرانشی هر دو جرم آسمانی خنثی می‌شوند و به کاوشگر اجازه می‌دهد در یک مدار هاله‌ای پایدار به دور خورشید باقی بماند.

بیشتر بخوانید:

این مدارگرد که طبق گزارش‌ها ۴۸میلیون دلار برای ساخت و پرتاب آن هزینه شده است، پرتاب‌های جرم تاجی را که پدیده‌ای دوره‌ای است و در آن تخلیه‌های عظیم پلاسما و انرژی مغناطیسی از جو خورشید آزاد می‌شود، مطالعه خواهد کرد.

کد خبر 822469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    پرچم آسیا بالاست کم کم ما هم باید برای برنامه های فضایی هزینه کنیم و برنامه ریزی دقیق انجام بدیم