مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: بیش ۲۸ تا ۳۰ هزار تن خاک و نخاله در روز در تهران تولید می‌شود که منابع طبیعی را نابود می‌کند. 

نخاله ساختماني

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین ، رضا محمدی در برنامه شنبه امید و افتخار با بیان این مطلب افزود: سالها بحث طرح تحول در موضوعات خدمات شهری مطرح بود و اکنون اجرایی شد. پیش نیازهایی همچون زمان بندی مطرح بود تا با پیمانکاران و مناطق همراه شوند. برای این موضوع با هر یک از پیمانکاران جلسه گذاشته شد. از سوی دیگر لازم بود تا اساسنامه را براساس طرح تحول تغییر و این طرح را تسریع بدهیم. فهرست بهای سازمان برنامه را برای اولین بار پذیرفتیم و تبدیل به خط کشی برای شهرداری شد.

به گفته محمدی« برای کاهش زباله‌گردها نیاز به طرح نوماند و اجرای طرح تحول داشتیم. طرح تحول در بخش تحول جغرافیای خدمت، محتوای پیمان، نوسازی خودروها مورد توجه هستند. خودروها در این طرح تحول به میانگین عمر ۴ سال رسیدند. برای نیروی انسانی مورد نیاز با حقوق مکفی نیز پیگیری کردیم تا کارگر احساس کند که یک شغل دارد.»

او افزود: این طرح موجب می‌شود تا تکثر پیمانکار کاهش یابد و از ۱۵۴ قرارداد به ۱۴ قرارداد رساندیم. ما توانستیم مانع هدررفت توان شهرداری برای برگزاری مناقصه در طول سال شویم و برای ۳ سال مناقصه‌ها را انجام دادیم؛ از سوی دیگر پیمانکارانی با توان فنی مناسب وارد کار شدند. همچنین ما در این طرح می‌توانیم نظارت کاملی بر قراردادها داشته باشیم.

محمدی با بیان اینکه ایجاد ذی نفع واحد در قراردادها، یک فرایند واحد را در نظر گرفته است و پیمانکار تمام روند را کارگاه خود می‌داند و از آن باید صیانت می کند، گفت: در سه منطقه‌ای که نوماند اجرایی شد، در موبایل سه هزار خانواده اپلیکیشن مورد نیاز نصب شد اما درخواست ها کم است و باید فرهنگ‌سازی شود چرا که با این روش فضا را برای زباله گرد ناایمن می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در ادامه گفت: در نیمه دوم دهه ۹۰ اعلام کردند که می‌خواهند شهر را ارزان اداره کنند و به همین دلیل از خدمات شهری و خودروهایش شروع کردند و کم کم ماشین‌ها از بدنه خارج شد.در مورد بحث خاک و نخاله ما بیش ۲۸ تا ۳۰ هزار تن خاک و نخاله در روز داریم که منابع طبیعی را نابود میکند.

او در رابطه با فعالیت کارخانه دفع پسماند نخاله‌های ساختمانی گفت: این کارخانه برای بازیافت این پسماند نزدیک به یک ماه و با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز به کار کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه این کارخانه ۸هزارتن زباله را در روز استحصال می‌کند، افزود: فاز نخست این کارخانه شامل تولید انواع شن و ماسه دانه بندی شده از محل دپوهای پسماند ساختمانی در مجتمع آبعلی می‌شود که با تکمیل در فازهای بعدی پروژه تولید آسفالت، بتن و سایر محصولات بتنی به میزان بالاتر از مقدار پیش بینی شده در قرارداد انجام خواهد شد. مجموعه، قابلیت افزایش پذیرش تا میزان ۸۰۰ تن در روز از مجموع ورودی پسماند ساختمانی مجتمع آبعلی و دپوهای موجود از سالیان گذشته را خواهد داشت.

محمدی گفت: میزان ورودی فعلی مجتمع آبعلی در حال حاضر به صورت میانگین نزدیک به ۱۲ هزار تن در روز است، با توجه به اهداف زیست‌محیطی سازمان مدیریت پسماند و قراردادهای موجود شامل چهار کارخانه در حال بهره‌برداری و یک کارخانه در حال احداث، توانایی بالقوه بازیافت نخاله‌های ساختمانی و عمرانی تا ۱۴ هزار تن در روز و به صورت بالفعل تا ۲۰ هزار تن در روز از مجموع بار ورودی و دپوهای سالیان اخیر ایجاد خواهد شد.

کد خبر 821919
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha