حجم پسماند تولید شده در بزرگترین شهر کشور آنقدر زیاد است که بازیافت آن مبدل به یک فعالیت اقتصادی شده و بازار رسمی و غیررسمی برای آن به وجود آمده است. شهرداری تهران به عنوان متولی پسماند طرح‌هایی برای رفع معایب این حوزه اجرا کرده است که آخرین آن‌ها، طرح تحول نظام رفت‌ و روب شهر است

عبدالمطهر محمدخانی

سخنگوی شهرداری تهران در گفت و گو با همشهری، به موضوع مافیای زباله اشاره می‌کند و می‌گوید: برای حذف مافیای زباله باید اقتصاد آن‌را اصلاح کرد. تا وقتی نظام پردازش و جمع‌آوری پسماند در سطح شهر سامان نپذیرد، نمی‌توان به جمع‌آوری مافیا امیدوار بود. کودکان زباله‌گرد تنها یکی از تصاویر زشت ناشی از این «علت» است. برای درمان بیماری، چاره‌ای جز درمان عامل بیماری نیست. در همین راستا، با ابتکار شهردار تهران طرح تحول نظام رفت‌ و روب شهر عملیاتی شد. برنامه‌ای که می‌تواند با تحول در شیوه‌های سنتی نگهداشت شهر، علاوه بر افزایش رضایتمندی شهروندان، مظاهر زشت مافیا را از کودکان کار در موقعیت مخازن پسماند گرفته تا این قبیل حواشی را سامان داد

عبدالمطهر محمد خانی درباره استفاده از فناوری‌های روز در اداره امور پسماند اظهار می‌کند: عملیاتی شدن سامانه «نوماند» در پازل تحول در نظام نظافت و نگهداشت شهر ارزیابی می‌شود. سامانه‌ای که امور جمع‌آوری و خریداری زباله‌های خشک شهروندان را که قیمتی‌تر نیز هست، کاملاً شفاف و آنلاین می‌کند. این سامانه از ابتدای ماه به‌صورت آزمایشی در ۳ منطقه شهرداری تهران شروع به کار کرده است. امیدواریم تا واپسین روزهای ماه دی، این سامانه در همه نقاط شهر اجرایی شود. مردم می‌توانند از طریق تلفن همراه، نوع و میزان پسماند خشک خود را تعیین کنند و با مراجعه مأموران پسماند، آن را درب منزل تحویل دهند. البته که بهای این خدمات در لحظه در کیف پول شهروندی آنها شارژ خواهد شد. با همین کیف پول می‌توانند از فروشگاه‌های میوه‌وتره‌بار یا ایستگاه‌های مترو خرید کنند.

او با تاکید بر نقش پیمانکاران در این حوزه بیان می‌کند: برای نگهداشت شهر، چاره‌ای جز ساماندهی پیمانکاران پسماند وجود نداشت. پیش از این بالغ بر ۱۳۰ پیمانکار مختلف و هرکدام با شیوه و امکانات خاص خودش، در شهر مشغول فعالیت بودند. قراردادهای پیمانکاران پسماند اما فرمت واحدی پیدا کرد. تنظیف مناطق مختلف شهرداری تجمیع و ادغام شدند. حالا تمام شهر در قالب ۱۴ پهنه دیده می‌شد. سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از ماه گذشته مناقصه‌های مختلفی را برای انتخاب پیمانکاران توانمند تنظیف و جمع‌آوری زباله در شهر برگزار کرد. یکی از مهم‌ترین شروط این قراردادها، عدم استفاده از کودکان در موقعیت خیابان به عنوان نیروی کار بود. هم‌چنین پیمانکاران موظف هستند در قالب نرم‌افزار «نوماند» نسبت به جمع‌آوری و پردازش زباله‌های خشک شهروندان از درب منزل اقدام کنند. همین کاهش پیمانکاران و نظام‌مند کردن فعالیت آنان، علاوه بر شفافیت امور، نظارت‌پذیری را به‌حد قابل قبولی افزایش خواهد داد. دیگر پیمانکاران متعدد پسماند نمی‌توانند از زیر بار مسؤلیت نگهداشت و تنظیف شهر شانه خالی کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سازمان مدیریت پسماند

شن و ماسه ارزشمند

بخشی از پسماند شهر تهران نخاله‌های حاصل از فعالیت‌های ساخت و ساز است که دائما در پایتخت تولید و به خارج از شهر حمل می‌شود. رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: نخستین کارخانه استحصال شن‌وماسه از نخاله‌های ساختمانی در قالب نودمین رویداد امیدوافتخار صورت می‌پذیرد. کارخانه‌ای که برای نخستین‌بار می‌تواند نسبت به جداسازی شن‌وماسه از نخاله‌های پرتعداد ساختمانی اقدام کند. همان‌طور که می‌دانید، تولید شن و ماسه باتوجه به تبعات سنگین زیست‌محیطی از گران‌قیمت‌ترین مصالح ساختمانی همه‌جای دنیا است. البته که استحصال این مواد از زباله‌ها می‌تواند علاوه بر حفظ و نگهداشت محیط‌زیست، در کاهش انتشار ذرات معلق آلاینده pm ۲.۵ یا pm ۱۰ هم مؤثر باشد. گذشته از آنکه بار دفن زباله‌ها در مجتمع‌های پردازش زباله‌های تهران را کاهش خواهد داد.

محمدخانی می‌افزاید: کارخانه استحصال شن و ماسه از نخاله‌های ساختمانی در محل مجتمع پردازش آبعلی احداث شده است. دست‌کم ۱۷ میلیارد تومان شهرداری تهران برای عملیاتی شدن این کارخانه هزینه کرده است. البته که بخش خصوصی و پیمانکاران تنظیف و نگهداشت شهر در عملیاتی شدن این پروژه ارزشمند، دخالت داشته‌اند. بازگشت سرمایه، از محل فعالیت و استحصال شن و ماسه در ده سال آینده صورت می‌پذیرد. ظرفیت اسمی فعالیت این کارخانه در بدو کار، حدود ۳ ‌هزار تُن خواهد بود. البته که پیش‌بینی می‌شود توانایی پردازش نخاله‌های ساختمانی در مجتمع‌های شهرداری تهران در سال‌های آینده به ۱۲ هزار تُن افزایش پیدا کند. گفتنی است که کارخانه‌های دیگری از همین دست با مشارکت پیمانکاران در دست احداث است که می‌تواند تمام نخاله‌های ساختمانی تولیدی شهر تهران را به‌صورت کامل پردازش و بازیافت کند.

سخنگوی شهرداری تهران در پایان می‌گوید: چاره‌ای جز کار کردن نیست؛ همکاران من در معاونت محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند، برای تحول در تنظیف و نگهداشت شهر هم‌پیمان شده‌اند. هدف، رضایت شهروندان است.

بیشتر بخوانید: مفاهیم: پسماند چیست؟

کد خبر 821821
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha