بعد از ظهر چهارشنبه ۱۳ دی حوالی ساعت ۱۵ و در جریان مراسم سالگرد شهید سلیمانی، دو انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان روی داد. داعش مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفته‌است.

انفجار كرمان

به گزارش همشهری آنلاین، این انفجارها که در محدوده چهارراه جبلیه کرمان روی داده به گفته معاون سیاسی استاندار کرمان یک حمله تروریستی بوده است. رییس اورژانس کرمان اعلام کرد: با شهادت برخی دیگر از مجروحان انفجارهای تروریستی عصر امروز مسیرهای گلزار شهدا، شمار شهدا تا ساعت ۱۸ چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ به ۱۰۵ نفر افزایش و شمار مجروحان ۱۴۱ نفر است که تعدادی از آنان حال‌شان وخیم است. در پی حادثه تروریستی کرمان، هیئت دولت روز پنج شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد. یک روز پس از حادثه، داعش مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت. طبق بیانیه‌ای که این گروه در کانال‌های تلگرامی وابسته به خود منتشر کرده، انفجارهای روز گذشته توسط ۲ عامل انتحاری انجام گرفته‌است.

رسانه های خارجی نیز در این رابطه نوشتند: در ۳ ژانویه ۲۰۲۴، مراسم بزرگداشت ژنرال قاسم سلیمانی در کرمان، ایران، با بمب گذاری های پی در پی خدشه دار شد. این حادثه منجر به کشته شدن ۱۰۵ نفر و مجروح شدن ۲۱۱ نفر دیگر شد. دولت جمهوری اسلامی ایران این بمب گذاری ها را یک حمله تروریستی اعلام کرد. 

بر اساس گزارش‌ها، دو انفجار در موکبی از مردمی که برای گرامیداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی به سمت مزار وی در نزدیکی مسجد صاحب الزمان (عج) در حرکت بودند، رخ داد. انفجارها در فاصله ده تا پانزده دقیقه از یکدیگر رخ دادند. این حمله با استفاده از دو بمب درون دوکیف که احتمالا در ورودی گلزار کار گذاشته شده بود، انجام شد. این کیف ها با استفاده از یک دستگاه کنترل از راه دور منفجر شدند. معاون استاندار کرمان این حادثه را تروریستی خواند. یکی از شاهدان نیز گفت که یکی از بمب ها در داخل سطل زباله گذاشته شده بود. 

وحیدی وزیر کشور، گفت: عمده شهدا و مجروحین در حادثه تروریستی کرمان در انفجار دوم دچار حادثه و پس از آن با حضور امدادگران اعم از هلال احمر و اورژانس مجروحین و پیکر پاک شهدا به بیمارستان منتقل شدند.

پنج شنبه ۱۴ دی تعداد شهدا ۸۴ نفر و تعداد مجروحان رسما ۲۸۴ نفر اعلام شد. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز اعلام کرد در پی حمله تروریستی به گلزار شهدای کرمان  ۲۲ دانش‌آموز کرمانی از شهرستان‌های کرمان، نرماشیر و زرند به شهادت رسیدند.

آخرین بروزرسانی  Jan 5, 2024 - جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۳۵

کد خبر 821493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 1
    خبر تکراری بود. لطفا عملین جنایت رو پیدا کنید.