سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد از وقوع مخاطرات جوی بر اثر فعالیت سامانه بارشی ازجمله احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، سقوط بهمن، سیلابی شدن مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر و... خبر داد.

بارش برف

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور درخصوص فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش باران، در نواحی گرمسیر رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و کولاک هشدار زرد صادر کرد.

بر اساس این هشدار استان‌های زیر طبق زمان اعلامی دچار مخاطره جوی خواهند شد:

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۴: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، جنوب و ارتفاعات کرمان و نوار غربی آذربایجان غربی

جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۱۵: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، نیمه غربی کرمانشاه، زنجان و ارتفاعات قزوین

شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، البرز، قزوین و شمال استان‌های همدان، مرکزی، تهران و سمنان

بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات البرز و شمال‌غرب، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در نیمه‌ی شرقی-جنوبی، احتمال آب‌گرفتگی معابر و احتمال آسیب به محصولات، ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، عدم دپوی محصولات کشاورزی در فضای باز و انتقال ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف.

هجوم امواج به ۳ استان

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زرد دیگری از افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱/۵ متر در مناطق ساحلی و بیش از ۱/۵ متر مناطق دور از سواحل خبر داد.

بر اساس این هشدار امروز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ و پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ مناطق ساحلی و دور از ساحل استان مازندران و مناطق دور از ساحل استان‌های گیلان و گلستان، در دریای خزر درگیر مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی نیز خطر غرق شدن شناگران و آسیب به تورهای صیادی، احتمال آسیب شناورهای سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت های ساحلی و فراساحل پیش‌بینی شده است.

سازمان فوق موارد زیر را توصیه کرد:

منع شنا و غواصی،منع فعالیت های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی،اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی ها به بنادر و فعالیت های پشتیبانی صنایع فراساحلی

کد خبر 821399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    والا ما برفی ندیدیم. بادی هم نمی وزه!
  • DE ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    هشدار نرنجید بیشتر میشه گفت از کارشناسی الکی