نام بیل کلینتون بار دیگر به‌دلیل یک رسوایی بر سر زبان‌ها افتاده اما روسای‌جمهوری آمریکا از گذشته تا امروز با رسوایی غریبه نبوده‌اند.

كلينتون

همشهری آنلاین: پای بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا،‌نیز به یکی از بزرگترین پرونده‌های کیفری تاریخ آمریکا باز شده است. فاکس نیوز گزارش داده که حداقل ۵۰ بار به بیل کلینتون با نام مستعار «جان دو ۳۶» در اسناد مربوط به پرونده شبکه قاچاق و سوءاستفاده جنسی از کودکان اشاره شده است. گفته می‌شود بیل کلینتون و جفری اپستین میلیاردر آمریکایی، رابطه صمیمانه‌ای داشتند و طبق اظهارات برخی منابع و شواهد بارها در مجالس و رویدادهای اجتماعی مشترک حضور یافته‌اند، کسی که متهم ردیف اول پرونده قاچاق کودکان و روابط نامشروع با کودکان زیرسن قانونی است. بیل کلینتون و همسرش هیلاری کلینتون ادعا می‌کنند که از فعالیت‌های غیرقانونی اپستین اطلاع نداشته‌اند و سفر بیل کلینتون با هواپیمای خصوصی این میلیارد تنها برای انجام امور خیریه و خدمات اجتماعی بوده است!

البته بیل کلینتون تنها نیست و فهرست رسوایی‌ها و اشتباهات روسای جمهور آمریکا بسیار طولانی است. در طول تاریخ، روسای جمهور آمریکا با مسائلی مانند رسوایی‌های جنسی، فساد، تصمیمات نادرست و اتهام نقض قوانین درگیر بوده‌اند.


ببینید:

پشت پرده رسوایی جدید کلینتون


توماس جفرسون (۱۸۰۹-۱۸۰۱)انس مستاجران کاخ سفید با رسوایی

توماس جفرسون به عنوان یکی از نویسندگان اصلی اعلامیه استقلال آمریکا از شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار در تاریخ این کشور به شمار می‎رود. با این حال یکی از بزرگترین رسوایی‌ها مربوط به دوران ریاست‌ جمهور جفرسون برده‌داری در املاک تحت مالکیت اوست. جفرسون در طول زندگی خود برده‌دار بود و حدود ۱۸ برده را در املاک خود در ویرجینیا نگه می‌داشت آنهم در شرایطی که خود را حامی حقوق بشر می‌دانست و آزادی برده‌ها را یکی از اصول اساسی تشکیل دولت آمریکا برمی‌شمرد. این تناقض بین دیدگاه‌های او و رفتار عملی‌اش، انتقادهای زیادی را در پی داشت. گذشته از اتهام برده‌داری، توماس جفرسون متهم شده که با یکی از برده‌های خود به نام سارا همینگز رابطه غیراخلاقی داشته و پدر حداقل یکی از فرزندان نامشروع این زن سیاه‏پوست بوده است.

وارن جی هاردینگ (۱۹۲-۱۹۲۱)انس مستاجران کاخ سفید با رسوایی

وارن جی هاردینگ علاوه بر اتهام رشوه‌خواری در واگذاری یک قرارداد نفتی کلان به شرکت خصوصی بدون هرگونه مزایده رقابتی، در دوران ریاست‌جمهوری خود و پیش از آن درگیر چند رابطه غیراخلاقی بوده است. گفته می‎شود هاردینگ جمهوری‌خواه علاوه بر روابط نامشروع با زنی به نام کری فیلیپس، با نان بریتون نیز در دهه‌های ۱۹۱۰ و ۱۹۲۰ رابطه داشته است. بریتون بعدها در کتاب پرفروشی به‌نام «دختر رئیس‌جمهور» مدعی شد که دخترش وقتی هاردینگ سناتور بود متولد شده است. ادعاهای او بالاخره در اوت ۲۰۱۵ و پس از انجام آزمایش دی‌ان‌ای ثابت شد.

جان اف کندی (۱۹۶۳-۱۹۶۱)انس مستاجران کاخ سفید با رسوایی

جان اف کندی سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا،‌ را می‌توان یکی از پرحاشیه‌ترین روسای‎جمهور این کشور خواند. گذشته از روابط متعدد در دوران پیش از ازدواج، کندی پس از ازدواج نیز با چند زن متاهل رابطه نامشروع داشته است از جمله مریلین مونرو بازیگر مشهور هالیوود و پاملا تورنور منشی همسرش. یکی از ماموران سرویس امنیت مخفی آمریکا که ماموریتش حفاظت از رئیس‌جمهور آمریکا وقت بود، بعدها درباره آن دوران گفته: «همه فکر می‌کردند که ما زندگی‌مان را برای حفاظت از جان رئیس‌جمهور به خطر می‌انداختیم اما واقعیت این بود که ما آنجا بودیم تا مطمئن شویم وقتی که او در حال وقت‌گذرانی با زنان دیگر است کسی مزاحمش نمی‌شود!»

ریچارد نیکسون (۱۹۷۴-۱۹۶۹)انس مستاجران کاخ سفید با رسوایی

واقعه‌ای که ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون۳۷مین رئیس‌جمهور آمریکا را عمیقا تحت تأثیر قرار داد، رسوایی واترگیت بود. واترگیت نام مجموعه‌ای از رویدادهای غیرقانونی و فسادی بود که باعث استعفای نیکسون از ریاست‌جمهوری شد. گروهی از مأموران اطلاعاتی نیکسون در سال ۱۹۷۲با هدف جمع‌آوری اطلاعاتی که ممکن بود برای کمپین انتخاباتی نیکسون مضر باشد به دفتر ملی حزب دمکرات در هتل واترگیت نفوذ کردند. با درز این رسوایی به رسانه‌ها و آغاز تحقیقات مشخص شد که نیکسون و دستیارانش تلاش کرده‌اند تا ردپای خود در این رویدادها را پنهان و روند تحقیقات را مسدود کنند. نیکسون در نهایت برای جلوگیری از عزلش ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود استعفا کرد.

بیل کلینتون (۲۰۰۱-۱۹۹۳)انس مستاجران کاخ سفید با رسوایی

علاوه بر رسوایی اخیر قرار گرفتن در فهرست افراد مساله‌داری که با جفری ایپسن میلیارد متهم به قاچاق کودکان در ارتباط بوده‌اند،‌ افشای رابطه‌ جنسی بیل کلینتون با یکی از کارکنان کاخ سفید ـ مونیکا لوینسکی ـ‌ در سال ۱۹۹۸ به یکی از بزرگترین جنجال‌های سیاسی آمریکا تبدیل شد. بیل کلینتون که بارها این اتهام را رد کرده بود در نهایت به‌دلیل شهادت دروغ و جلوگیری از اجرای قانون در پرونده لوینسکی در مجلس نمایندگان استیضاح شد. در آن زمان گزارش‌های متعددی از تلاش خانواده کلینتون برای ارعاب شاهدان این پرونده و مجبور کردنشان به سکوت منتشر شد.

جورج دبلیو بوش (۲۰۰۹-۲۰۰۱)انس مستاجران کاخ سفید با رسوایی

از نظر برخی ناظران، دروغگویی دولت جورج دبلیو بوش مبنی بر وجود تسلیحات کشتارجمعی در عراق برای راه انداختن یکی از خونبارترین جنگ‌های آمریکا در خاورمیانه در زمره رسوایی‌های بزرگ سیاسی این کشور جای دارد. آوریل ۲۰۰۳ بود که بوش و حزب جمهوری‌خواه آمریکا ادعا کردند که عراق به دستورات سازمان ملل متحد در زمینه انهدام تسلیحات کشتار جمعی، به‎ویژه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی، عمل نکرده است. در پی این ادعا، نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانان آمریکا از جمله انگلیس و استرالیا به عراق حمله کردند اما پس از سقوط رژیم صدام حسین، هیچ تسلیحاتی در عراق پیدا نشد.

دونالد ترامپ (۲۰۲۱-۲۰۱۷)انس مستاجران کاخ سفید با رسوایی

دونالد ترامپ یکی از طولانی‌ترین فهرست‌ها را در رسوایی‌های دوران ریاست‌جمهوری آمریکا به خود اختصاص داده است از اتهام سوءاستفاده از کرسی ریاست‌جمهوری گرفته تا آزار جنسی چند زن، پرداخت رشوه، نادیده گرفتن قوانین و تهییج حامیان تندروی خود به شورش و تسخیر ساختمان کنگره. در یکی از جنجالی‌ترین این موارد، ۲ زن به نام‌های استورمی دنیلز و الیسا سلزبورگ ادعا کردند که پیش از ورود ترامپ به سیاست، با او رابطه داشته‌اند و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. با طرح این ادعاها و توجه افکار عمومی، وکلای ترامپ تلاش کردند تا با پرداخت حق‌السکوت شاکیان را راضی کنند که سکوت اختیار کنند، اقدامی که با افشای آن پرونده قطور اتهامات مطرح شده علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا بیش از پیش سنگین شد.

کد خبر 821287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha