در شرایطی که دریای‌سرخ روزهای پرتنشی را پشت‌سر می‌گذارد و جلوگیری نیروهای مسلح یمن از تردد کشتی‌های مرتبط با رژیم‌صهیونیستی، بیش‌از گذشته عرصه را بر محور آمریکایی – صهیونیستی تنگ کرده، حضور ناوشکن البرز در دریای‌سرخ بازتاب گسترده‌ای داشته‌است.

ناوشکن البرز

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: عبور «البرز» از تنگه باب‌المندب، به‌عنوان یکی از استراتژیک‌ترین آبراهه‌های جهان و حضور در دریای سرخ درحالی است که بسیاری از کارشناسان چنین حضوری را نمایش اقتدار نیروی‌دریایی جمهوری‌اسلامی ایران در آب‌های آزاد جهان ارزیابی می‌کنند.

براساس اطلاعات موجود، حضور ناوشکن ایرانی در دریای‌سرخ در شرایطی است که کشتی‌ها و ناوهای بسیاری متعلق به ائتلاف «نیروهای دریایی ترکیبی» موسوم به (CMF)و همچنین نیروی دریایی آمریکا در موقعیت قرار گیری «البرز» حضور دارند؛ موضوعی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته‌است.

دلیل حضور «البرز» در دریای سرخ

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با بیان اینکه ناوشکن البرز در دریای‌سرخ حضور دارد تا ماموریت‌های محوله در زمینه حراست از خطوط کشتی‌رانی ایران را انجام دهد، اظهارکرد: نیروی‌دریایی ارتش بیش‌از هر چیز با راهبرد حراست از منافع دریایی ایران دراین منطقه حضور یافته‌است. علاوه‌بر این افزایش سطح آمادگی ناوگان دریایی ایران و روزآمد کردن سامانه‌های ناوبری و عملیاتی از دیگر اهداف این حضور است.

شهریار حیدری با تاکید بر اینکه حضور ناوشکن البرز در دریای‌سرخ براساس قوانین بین‌المللی حوزه دریانوردی انجام شده‌است، افزود: نیروهای دریایی ایران بارها نشان داده‌اند از آمادگی و توان عملیاتی بالایی برای حضور در اقیانوس‌ها و آب‌های بین‌المللی برخوردارند.

وی با اشاره به برخی فضاسازی‌های غربی با این محور که «ایران درمسیر افزایش تنش‌ها در دریای سرخ حرکت می‌کند»، عنوان‌کرد: این نخستین‌بار نیست که نیروی‌دریایی ایران در دریای‌سرخ و همچنین دیگر آب‌های بین‌المللی حضور می‌یابد. طی یکی دو سال اخیر شاهد اقتدار نیروی‌دریایی راهبردی ایران در نقاط دور دست جهان نیز بوده‌ایم.

پیامی به دشمنان

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به پیام حضور ناوشکن البرز در دریای سرخ به دشمنان ایران، اظهارکرد: این حضور یک پیام مهم دیگر هم دارد؛ اینکه دشمنان ایران اگر روزی قصد انجام اقدامی علیه ایران و منافع ملی کشورمان را داشته‌باشند، کاملا در دسترس نیروهای ما در حوزه‌های مختلف قرار دارند.

حیدری با اشاره به برخی ادعاهای واهی رسانه‌های صهیونیستی درباره هدف ایران برای افزایش تنش‌ها در دریای‌سرخ، عنوان کرد: همان‌گونه که مقام‌های مختلف کشور تاکنون بارها تاکید کرده‌اند، سیاست ایران بازگشت ثبات و امنیت به منطقه است، اما این صهیونیست‌ها و حامیان غربی‌اش هستند که همچنان در غزه به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت ادامه می دهند.

وی ادامه‌داد: واقعیت این است که اگر تل‌آویو بخواهد مرتکب حماقتی علیه ایران شود، در دسترس ماست. در چنین شرایطی اگر بخواهیم اقدامی علیه رژیم‌صهیونیستی انجام دهیم، گزینه‌های متعددی داریم. با توجه به این موضوع، فضاسازی و طرح ادعاهای واهی درباره حضور ناوشکن ایرانی در دریای‌سرخ، جنگ روانی تازه‌ای علیه تهران به‌حساب می‌آید.

تولید قدرت و بازدارندگی برای کشور

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس موضوع حضور نیروی‌دریایی ایران در آب‌های آزاد بحثی راهبردی به‌حساب می‌آید، گفت: مقام‌معظم‌رهبری همواره بر ارتقای توانمندی‌های نیروی‌دریایی ایران، به‌عنوان نیروی راهبردی، تاکید کرده‌اند. بنابراین حضور در ‌آب‌های بین‌المللی، ازجمله در دریای‌سرخ، بیش‌از هر چیز، اقدامی در راستای تحقق راهبردهای مدنظر دراین حوزه ارزیابی می‌شود.

حیدری افزود: در روزهای اخیر غربی‌ها تلاش کردند در دریای سرخ انگشت اتهام را به‌سوی ایران نشانه بروند. این‌درحالی‌است که تهران همواره اعلام کرده به‌دنبال تنش نیست.

وی اضافه‌کرد: طی سال‌های اخیر امکان حضور ایران در آب‌های بین‌المللی و همچنین مناطق دور دست فراهم شده‌است. این موضوع نقش بی‌بدیلی در تولید قدرت و بازدارندگی برای کشور دارد.

کد خبر 821167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha