مجموع نظرات: ۱۰
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
۰ نفر

خطه سرسبز شمال با زمین‌های شالی در ذهن تداعی می‌شود؛ تصویری آشنا که راهی شدن زنان شالیکار سر زمین را قبل از طلوع آفتاب نشان می‌دهد و تا غروب آفتاب مشغول کاشت دسته‌های نشا در زمین هستند.

گل نرگس

به گزارش همشهری آنلاین قصه «کبری انصاری» هم ازهمین جا آغاز شد. خودش می‌گوید: «کشاورزاده هستم عاشق شالیکاری.» حدود ۲ دهه پیش که زنگ خطر کم آبی و محدودیت کشت نشا با آب چاه به صدا درآمد، ۶۰هکتار زمین شالی را به ۱۰هکتار تقلیل داد. اما فکر بکرش برای راه‌اندازی باغ گل نرگس باعث شد که حالا صاحب بزرگ‌ترین باغ گل نرگس که به‌صورت شخصی اداره می‌شود، باشد. او با باغ گل نرگس ۱۰هکتاری‌اش برای ۶۰نفر اشتغال‌زایی کرده و برای همین یکی از کارآفرینان برتر و از زنان تأثیرگذار استان گلستان معرفی شده‌است. تحصیلاتش را در رشته گیاه‌پزشکی ادامه داده تا از نظر علمی هم به روز باشد.

من مادر نرگس ها هستم | سفر به باغ گل نرگس آزاد شهر
کبری انصاری

فصل برداشت گل نرگس است و باغ گل نرگس شما حسابی پر جنب و جوش. از دور و اطراف هم

برای بازدید اینجا می‌آیند؟
از مشهد، یزد، اصفهان و تهران برای بازدید آمده‌اند. چند خانوار آزادشهری هم برای پذیرایی از مسافرانش نان محلی می‌پزند و به باغ می‌آورند و برای خودشان درآمدی دارند.

این باغ گل نرگس برای چند نفر اشتغال‌زایی کرده‌است؟
تقریبا ۶۰نفر از زمان کاشت تا برداشت نرگس مشغول کار هستند. بعضی‌ها که بیماری اعصاب‌وروان داشتند، حتما زمان برداشت چند روزی اینجا بودند و می‌گفتند در بهتر شدن حال‌مان خیلی تأثیر داشته‌است. آن وقت همه خستگی‌ها از تنم رفع می‌شود.

مگر پرورش گل نرگس هم مثل شالیکاری کار پر زحمتی است؟
اصلا قابل مقایسه نیست. به‌نظر من شالیکاری در کشاورزی یک هنر است؛ هنری که مادران و زنان به خوبی از پس آن بر آمده‌اند.

چطور؟ از مادرانه‌هایتان برای شالی و نرگس بیشتر بگویید.
شالی مثل فرزند کوچک خانواده رسیدگی مداوم می‌خواهد. وقتی نخستین خوشه‌های شالی سبز می‌شود، انگار سرزندگی و ناز و دلبری دختر بچه‌ام را می‌بینم. با عجله اول به همه خبر می‌دهم. بعد با چشم بسته در شالیزار قدم می‌زنم و فقط بوی شالی را حس می‌کنم. ۸۰درصد شالیکاری از نشاکاری تا وجین و درو را زنان انجام می‌دهند. فقط گلکاری و شالی‌کوبی را مردان انجام می‌دهند که آن هم اگر خانمی راننده باشد و بتواند با کمباین و تراکتور کار کند، صفر تا صد شالیکاری به‌دست زنان انجام می‌شود. ولی نرگس با عطرش همه را شگفت‌زده می‌کند.

مسیر کشاورزی شما چطور از شالیکاری به نرگس‌زار رسید؟
حدود دو دهه پیش همسرم گفت که با محدودیت منابع آبی دیگر نمی‌توانیم از آب چاه استفاده کنیم. نرگس کاشتیم که محصولی کم وآب‌بر است. نرگس‌زار را از اواسط دهه ۹۰به بعد با کشت رقم شهلا وسعت دادیم. بخشی از شالیزار را هم به باغ هلو، باغ زیتون و سبزیکاری اختصاص دادیم. تمام فوت‌وفن کشت گل نرگس را رایگان آموزش می‌دهم.

عطر نرگس‌زار شما باعث شده تا برای جابه‌جایی سایت دپوی زباله آزادشهر هم تصمیماتی گرفته شود. جریان از چه قرار است؟
در کنار زمین کشاورزی ما ۱۶هکتار سایت دپوی زباله آزاد شهر قرار دارد. حالا که آزادشهر را با گل نرگس می‌شناسند، قرار شده برای جابه‌جایی این سایت دپوی زباله هم فکری شود.

ببینید:
تصاویری بهشتی از برداشت گلهای نرگس در روزهای برفی کشور

کد خبر 821126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بازنشسته IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    3 0
    درود بر این بانوی نرگس کار.ایا تابحال هیچ کدام از نجومی بگیران و شاسی بلند سواران ونخودچی خوران بیسواد مجلس در زندگی کار کرده و یا کار آفرین بوده اند؟محاله.
  • نوروزی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    2 1
    ازادشهر و گل نرگس؟؟؟ اولین باره می‌شنوم!!!!
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
      7 0
      بله ازادشهره و باغ گل نرگس.بیاببین میفهمی.یک ایران و یک آزادشهر رررررر