وزیر خارجه طالبان در نشستی با فعالان اقتصادی ایران و افغانستان گفت توطئه‌های دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف بین دو کشور همسایه شکست خورده است بنابراین وقتی تاجران کشورهای دیگر به افغانستان می‌آیند چرا تاجران ایرانی از این فرصت استفاده نکنند؟

امیرخان متقی

به گزارش همشهری آنلاین، وزیر امور خارجه طالبان در سفر به مشهد مقدس با شماری از فعالان اقتصادی دو کشور دیدار و گفتگو کرد و از آنان دعوت کرد برای حضور در بازار افغانستان و استفاده از فرصت‌های موجود نقش فعال‌تری داشته باشند.

امیرخان متقی در این دیدار در چندین محور، از جمله تبیین وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حال حاضر افغانستان و روابط کابل، تهران صحبت کرد؛ مهم‌ترین بخش صحبت‌های وی به این شرح است:

امیداورم آینده مشترک بسیار خوبی داشته باشیم

برادران عزیز، تجار محترم، مسئولین و مقامات استانی و شهر مشهد، و دیگر برادران، بسیار خوشحال هستیم که در این محفل عظیم و صمیمانه حضور داریم.

ابتدا از حکومت جمهوری اسلامی ایران به خصوص وزارت امور خارجه و والی صاحب(استاندار) خراسان رضوی، تشکر می‌کنیم؛ از استقبال گرم و میهمان نوازی‌شان که واقعاً به ما احساس برادری دست داد.

خوشحال هستیم به شما بشارت و مژده بدهیم که توطئه‌های دشمنان اسلام و دشمنان هر دو کشور که برای اختلاف‌افکنی و ایجاد فاصله میان دو کشور مسلمان و همسایه طراحی شده بود، الحمدلله ناکام شده است و فعلاً فضای اعتماد میان دو کشور حاکم است. این به ما و شما امیدواری می‌دهد که آینده مشترک بسیار خوبی داشته باشیم.

کابل، سیاست متوازن و اقتصاد محور را دنبال می‌کند

حکومت فعلی افغانستان دو اصل عمده را در سیاست خارجی خود دنبال و بر آن تأکید می‌کند؛ سیاست متوازن و اقتصاد محور.

سیاست متوازن به این معنا که اعلام کرده است به دنبال رابطه با تمام کشورهای همسایه، منطقه و جهان مبنی بر احترام متقابل و خالی کردن عرصه سیاست افغانستان از رقابت‌های منفی کشورهای بزرگ و منطقه‌ای است. دوم اینکه سیاست کشور اقتصاد محور است؛ سیاست اقتصاد محور به این معنا که ما می‌خواهیم با دیگر کشورها هم در سیاست پیش برویم و هم در اقتصاد به آن اندازه که برای هر دو طرف فایده داشته باشد؛ ما به دنبال سود یک‌طرفه نیستیم و به منافع دیگران نیز در روابط اقتصادی باور داریم.

حکومت جدید به شأن و جایگاه فعالان اقتصادی باور و احترام دارد

برادران عزیز! تجار ملی و صنعتکاران جایگاه ویژه‌ای نزد امارت اسلامی افغانستان دارد. بعد از تحولات جدید در کشور و فرار اشغالگران و پس از آنکه آمریکا و ناتو و شرکایشان از کشور رفتند، امارت اسلامی با نگاهی جامع به همه فعالان اقتصادی کشور، حتی تجارانی که در ۲۰ سال گذشته حتی اگر با حکومت سابقه با قطب‌های بیرونی هم کار کرده بودند، اعلام کرد: «وطن، وطنِ شماست و شما می‌توانید به این وطن خدمت کنید».

در نتیجه این نگاه، همه تجار، تمام اتاق‌های تجاری و تشکیلات آن‌ها همچنان در کشور باقی ماند و الحمدلله منتهی به یک رشد اقتصادی کوتاه مدت شد؛ افغانستان در حال حاضر در میان۲۰ کشور جهان قرار گرفته است که قیمت‌ها در آن روند نزولی دارد.

تمرکز بر روی رفع مشکلات فعالان اقتصادی است

رهبر امارت اسلامی جناب امیرالمؤمنین صاحب نیز توجه ویژه‌ای به تجار دارد و همیشه به مسئولین دراین‌باره توصیه می‌کند. بر همین اساس در تشکیل حکومت یک معاونت اقتصادی برای نخست وزیری در نظر گرفته شد که سرپرستی آن به عهده محترم «ملا برادر» است. با این هدف که تجار چه مشکلاتی دارند؟ کدام کار پیش برده شود؟ کدام مشکل حل شود؟ که الحمدالله نتیجه خیلی خوب داد.

نتیجه این نگاه هم این است که در ولایت(استان) همسایه شما، یعنی هرات در ابتدای پیروزی مجاهدین در دو سال قبل[به قدرت رسیدن دوباره طالبان] ۱۲۰ کارخانه و کارگاه فعال بود و در این دو سال این عدد به ۷۲۰ کارخانه و کارگاه رسیده است.

چندی پیش که وزیر تجارت برای استقبال از وزیر خارجه ترکمنستان و گفتگوهای درباره پروژه «تاپ» و برخی مسائل دیگر به هرات آمده بود، اعلام کرد که در پارک صنعتی هرات دیگر ظرفیت استقرار کارخانه‌های جدید وجود ندارد و باید به فکر ایجاد منطقه صنعتی دوم در این شهر باشیم؛ یعنی الحمدلله وضعیت روز به روز خوب‌تر می‌شود.

وقتی تاجران کشورهای دیگر به افغانستان می‌آیند، چرا تاجران ایرانی از فرصت‌ها سرمایه‌گذاری استفاده نکنند؟

الان زمینه کار در افغانستان برای تمامی فعالان اقتصادی مهیاست؛ کسی از او رشوه نمی‌گیرد، باج هم نمی‌گیرد، تشویش هم برایش ایجاد نمی‌کند، کارش هم با شفافیت انجام می‌گیرد و تمام می‌شود؛ او خود به خود می‌آید، پس شما تجار صاحبان هر دو کشور ایران و افغانستان می‌توانید بیایید و سرمایه‌گذاری کنید؛ افغانستان فرصت‌های خیلی زیادی دارد، مثلاً خاک شیرین و آب شیرین دارد، در عرصه کشاورزی فعالیت‌های بسیاری می‌شود انجام داد؛ معادن بسیار خوبی دارد که سرمایه‌گذاری در آن به نفع طرفین است. وقتی تجار از راه بسیار دور می‌آیند در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کند چرا از نزدیک نیاید! چرا از ایران نیاید سرمایه‌گذاری کنید؟!

امارت اسلامی امنیت کامل را برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم کرده است

امارت اسلامی توانسته است در کوتاه‌ترین زمان امنیت را برای مردم فراهم کند؛ از بدخشان تا هرات از فاریاب تا هلمند شب و روز اگر تجار می‌رود، اگر سرمایه دار می‌‎رود، اگر کارگر و غریب‌کار می‌رود، هیچ‌کس متعرض او نمی‌شود. یکی از تاجران کشور به ما گفت که پیش از آمدن امارت اسلامی افغانستان، ۲۰ درصد فایده ما هزینه تأمین امنیت می‌شد! حالا یک درصد هم خرج نمی‌شود، خوب این یک فایده است.

افغانستان را به مرکز ترانزیت منطقه تبدیل می‌کنیم

امارت اسلامی افغانستان مصمم است کشور را به مرکز ترانزیت منطقه تبدیل کند؛ الان افغانستان رفته‌رفته مرکز ترانزیت و مرکز اقتصاد شده است. حکومت تصمیم دارد از طریق «واخان»، کُریدور واخان با چین هم وصل شود، تصمیم داریم عامل اتصال آسیای جنوبی و آسیای مرکزی شویم؛ همین طور عامل ارتباط شمال و جنوب، چین، آسیای مرکزی، به ایران و از طریق ایران این ارتباط جهانی شود.

با اطمینان برای سرمایه‌گذاری بیایید؛ حتی یک وجب افغانستان در دست مخالفان نیست

زمینه و فرصت‌هایی که گفته شد الحمدلله برای فعالیت‌های اقتصادی مساعد شده است؛ به خاطر اطمینان شما می‌گویم در ۳۴ ولایت(استان) افغانستان، در ۱۰۴ ولسوالی(شهرستان) افغانستان در هزارها قریه افغانستان یک قریه، یک جریب، یک متر زمین هم در دست مخالفین نیست. در هیچ‌کدام درگیری وجود ندارد؛ مراکزی که داعش در افغانستان داشت و تحت سلطه حکومت قبلی و یا اداره قبلی اشغالگران بود در یک سال یا یک و نیم سال همه از بین رفته‌اند، الحمدالله حکومت بر تمامی مناطق مسلط شده و امنیت کارهای اقتصادی تأمین شده است؛ پس بسیار با اطمینان هر کس می‌تواند بیاید و سرمایه‌گذاری کند.

غرب تلاش ناکام بسیاری برای شکست نظام امارت اسلامی به خرج داد

دنیا خصوصاً غرب کوشش کرد که حکومت فعلی ناکام شود؛ [در همین راستا] سرمایه‌ای که ما داشتیم در آمریکا حدود ۹ میلیارد دلار بود، همه را مسدود کرد، تحریم‌های بسیاری هم وضع کرد و به دنبال سقوط بانک‌های افغانستان بودند، ولی الحمدلله بانک ها از سقوط نجات پیدا کرد و روز به روز بیشتر روی پای خود ایستاده می‌شود. شما اطلاع دارید که قبلاً ارزش پول افغانستان در برابری با دلار به یک افغانی در برابر ۱۳۰ دلار رسیده بود، اما در حال حاضر این برابری به یک در برابر ۶۹ رسیده است؛ شاید در جهان واحد پول افغانستان تنها کارنسی(ارز) باشد که ارزش آن در مقابل دلار بالا می‌رود. این مسئله دلالت بر و دلالت بر تدابیر خوبی می‌کند که حکومت فعلی گرفته است.

همچنین فساد گم شده است، رشوه گم شده است، وقتی که فساد نباشد، رشوه نباشد، بروکراسی نباشد، بستر بسیار خوبی برای تجارت فراهم شده است.

تعصب شیعه و سنی، فارسی و پشتو نداریم

مسئله دیگری که ما و شما را به یکدیگر نزدیک می‌کند این است که حاکمیت نسبت به مسائل مذهبی، اینکه اهل سنت و جماعت باشید یا اهل تشیع، به این مسائل توجهی ندارد؛ به همه احترام دارد و حقوق همه را مدنظر دارد.

تاریخ نشان می‌دهد که زبان فارسی و پشتو دو زبان رسمی ما بوده و هست؛ در حکومت از هر قومی وزیر داریم، الحمدلله انتصاب مختلفی از هر ولایت و از هر منطقه داریم؛ نه تنظیم‌پرستی هست، نه قوم‌پرستی هست، نه قومندان‌سالاری هست، نه ملوک الطوایفی هست، یک نظان هست و آن هم نظام هم اسلامی است که در آن عدالت برپاست. در تمام افغانستان حتی یک مسئول بلند پایه اجازه تعرض به شهروندان را ندارد.

به تبلیغات سوء توجه نکنید؛ بیایید و حقایق افغانستان را از نزدیک مشاهده کنید

توصیه‌ای که در اخیر سخنانم دارم اینکه برادران عزیز! در برابر امارت اسلامی افغانستان، تبلیغات بسیار زیادی می‌شود؛ به این تبلیغات توجه نکنید و بیایید حقایق افغانستان را از نزدیک مشاهده کنید؛ از کسانی که از داخل کشور می‌آیند واقعیت‌ها را سؤال کنید نه تبلیغات غربی‌ها را. غرب در یک نبرد ۲۰ ساله از ما شکست خورده است و الان برای جبران این شکست بزرگ جبهه تبلیغاتی علیه ما به راه انداخته است. ما هم از دشمن توقع نداریم روی ما گُل بریزد، اما امیدواریم آن‌ها هم آهسته‌آهسته حقایق افغانستان را درک کنند، ملت‌ها و سپس حکومت‌ها هم به درک افغانستان جدید برسند.

دعا می‌کنیم که پروردگار عالم به مردم مظلوم غزه و فلسطین، نصرت عطا کند؛ خداوند ظالم و اشغالگر را تباه کند که این اوضاع را بر سر مظلومان آورده‌اند؛ ببینید در ۸۰ روز گذشته بیش از ۲۰هزار مردم فلسطین که اکثراً بچه‌ها و زنان هستند به شهادت رسیده‌اند! این ظلم دوام نخواهد نداشت؛ این حملات ظالمانه رژیم صهیونیستی و همکارانش را محکوم و از حقوق مردم فلسطین دفاع می‌کنیم. و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین؛ از توجه‌تان یک جهان سپاس.

کد خبر 821040
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 1
    شما هموطن هاتون اومدن اینجا حاضر نیستن برگردن ، خیلی دیدنی بودید افغانها سرریز نمیشدن ایران . اجازه بدید اینجا هم ما ایرانی ها فرصت سرمایه گذاری رو از دست بدیم ،همون بقیه کشورها بیان توی کشورتون سرمایه گذاری کنند. ما بخیل نیستیم😏🙃
  • م IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    طالبان همفکران پایداری چی ها و حجتیه ای ها