عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه روسیه باید صراحتا مواضع خود در قبال جزایر سه گانه ایران را اصلاح کند، گفت: منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دو بخش دارد؛ اصل اول نظام جمهوری اسلامی ایران و اصل دوم تمامیت ارضی ایران است و هر کشور و جریانی با این دو اصل شوخی کند، ما با آنها جدی برخورد خواهیم کرد.

محمود عباس زاده مشکینی

به گزارش همشهری آنلاین، آقای محمود عباس زاده مشکینی در گفت‌وگو با خبرنگار شفقنا در خصوص مواضع لاوروف در رابطه با جزایر سه گانه ایران، اظهار کرد: ایران و روسیه تهدید مشترکی به نام تحریم غربی ها دارند و همکاری این دو کشور و پیمان های مشترکی که داریم، باعث هم افزایی بین ایران و روسیه شده بود که به نفع هر دو کشور است؛ اما بعد از هر توافق اقتصادی، توافق و هم‌گرایی های سیاسی هم و جود دارد و ما در مهمترین مسایل روسیه، این کشور را کمک کردیم و انتظار نداشتیم روسیه در مورد جزایر ایران چنین موضعی بگیرد.

وی ادامه داد: از بعضی کشورها که طول و عرضشان به اندازه یک استان ما نیست و هر روز با اسراییل روابط دارند انتظاری نداریم اما انتظار نداشتیم روسیه با جمهوری اسلامی ایران شوخی کند و ما در ارتباط با تمامیت ارضی با کشورهایی که حتی اگر با ما شوخی می کنند، جدی برخورد خواهیم کرد. روسیه مواضع خود در قبال جزایر سه گانه ایران را در گوشی نگفته که الان هم بخواهد در گوشی و در گفت و گو با وزیر امور خارجه آن را اصلاح کند. بنابراین بایستی صراحتا اعلام کنند تا دنیا در جریان قرار بگیرد.

آقای عباس زاده در خصوص تجدید نظر روابط ایران با روسیه، گفت: اگر این موضع آنها اصلاح نشود، همکاری ما با روسیه در سایر حوزه ها هم تحت تاثیر این موضع سیاسی قرار خواهد گرفت. بنابراین روس ها عقلانیت لازم را داشته باشند چراکه بعید می‌دانیم در دنیا کشوری به ظرفیت ایران را پیدا کنند که در مسایل مشترک خصوصا تحریم ها غربی در کنار هم باشند.

وی ادامه داد: وزرای امور خارجه هر روز با یکدیگر صحبت می کنند و ما از محتوای صحبت آنها اطلاع دقیقی نداریم اما صرف اصلاح مواضع در گفت و گوی تلفنی، مشکلی را حل نخواهد کرد و حتی در سایت وزارت امور خارجه روسیه و به صورت مکتوب باید علنی مواضع خود را اصلاح کنند.

آقای عباس زاده نماینده مردم مشکین شهر در پایان خاطرنشان کرد: منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دو بخش دارد اصل اول نظام جمهوری اسلامی ایران و اصل دوم تمامیت ارضی ایران است و هر کشور و جریانی با این دو اصل شوخی کند ما با آنها جدی برخورد خواهیم کرد.

کد خبر 820883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 1
    باروسیه راه بیایید
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    4 0
    مسئولین روسیه نگاه خوبی به ایران ندارند .در واقع نگاه آنها به تمامیت ارضی ایران هنوز هم نگاه زمان قاجار است.کارت بازی روس ها برای منافع ملیشان قسمتی از خاک ایران شده و این وقاحت بتمام معنا است‌.قبلا کارت بازی آنها مسائل مرتبط با ایران مانند مسئله هسته ای بور ولی اینبار دیگه در سطح بسیار پاینی ایران را نگاه کرده اند و اینهم از نتایج نگاه بشرق؟!
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    شوخی نکرده برادر! حیف که از تاریخ ایران و روس عبرت نمی گیرید و بارها از یک سوراخ گزیده میشوید.
  • عباس IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    این نماینده مثلا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است !! اساسا بکار بردن کلمهء " شوخی " در برخورد روسیه با تمامیت ارضی ایران پشت تریبون رسمی چه تصوری در ذهن مخاطب ایجاد میکند !!؟؟ باید در چنین مواردی انقدر محکم و مقتدرانه و البته به زبان سیاست عملگرایانه و دیپلماتیک صحبت کرد که طرف مهاجم به منافع در صدد تصحیح عملی برآید با این هشدارهای کوچه بازاری مسئولان ارشد هیچ نفعی عاید ما نمیشود