جنگ غزه، همکاری بین قدرت‌های جنوب جهانی را که همواره مخالف جنگ‌های مورد حمایت غرب بوده‌اند را تسریع کرده است.

روسيه و ايران

همشهری آنلاین: «بریکس به رهبری روسیه و محور مقاومت به رهبری ایران می‌توانند آسیای غربی جدیدی را بدون آمریکا شکل دهند.» این بخشی از گزارش وب‌سایت خبری ـ تحلیلی کرادل است که با اشاره به دیدار اخیر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، از تاثیر جنگ غزه بر تقویت روابط جنوب جهانی می‌گوید.

حدود 2هفته پیش بود که ولادیمیر پوتین برای دیدار با محمد بن زاید رئیس امارات متحده عربی، و محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی، به این 2کشور سفر کرد و سپس در مسکو میزبان ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران شد. منابع دیپلماتیک تائید کرده‌اند که 3موضوع کلیدی در هر 3نشست جنگ غزه، اوپک و توسعه گروه بریکس بوده است.برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی پنج کشوری هستند که هسته اصلی گروه بریکس را تشکیل دادند.


بیشتر بخوانید:

کنعانی: از امروز ایران عضو کامل گروه بریکس است

توضیحات مهم باقری درباره تجارت غیردلاری در چارچوب بریکس

دلار زدایی از اقتصاد ایران | سهم دلار در تجارت جهانی چقدر شد؟


پیامدهای جنگ فراتر از مرزهای غزه

همزمان با ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، مشارکت استراتژیک روسیه و ایران در کنار روابط روسیه ـ عربستان سعودی (به‌ویژه در مورد اوپک پلاس) و روسیه ـ امارات متحده عربی در حوزه سرمایه گذاری به سرعت در حال توسعه است، امری که ارتباطات دفاعی در سراسر غرب آسیا را نیز به‌طور چمشگیری تغییر خواهد داد. به اعتقاد ناظران، توسعه و تقویت این روابط دفاعی یکی از عواقب جنگ بلندمدت جنگ غزه است که دامن تل‌آویو را خواهد گرفت.

پنج کشور اصلی بریکس که با مشارکت استراتژیک روسیه و چین اداره می‌شود از اول ژانویه 2024 دیروز (دوشنبه) درهای خود را به روی 3قدرت بزرگ غرب آسیا یعنی ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی باز کردند. پیوستن این 3 کشور به گروه چند قطبی بریکس بستری استثنایی را برای موجی از سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های گسترده منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ایجاد خواهد کرد، به‌ویژه اینکه یکی از اشتراکات مهم این کشورها در ماه‌های اخیر تشدید مخالفت آنان با سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا در خاورمیانه از جمله دامن زدن به جنگ غزه بوده است.

ترسیم آسیای غربی جدید

کرادل نوشته، یکی از نشانه‌های تغییر ژئوپلیتیک منطقه پس از جنگ غزه را در سخنان پوتین خطاب به ابراهیم رئیسی می‌توان یافت، جایی که او در مسکو خطاب به رئیس‌جمهوری ایران گفت: «وقتی در راه بازگشت از امارات بر فراز ایران پرواز می‌کردم، می‌خواستم در تهران فرود بیایم و با شما ملاقات کنم. اما به من اطلاع دادند که شما می‌خواهید از مسکو بازدید کنید روابط بین کشورهای ما به سرعت در حال رشد است. لطفاً بهترین آرزوهایم را به رهبر جمهوری اسلامی ایران که از روابط ما حمایت می‌کند، برسانید.» به اعتقاد ناظران، اشاره پوتین به «پرواز بر فراز ایران» ترسیم‌کننده یک آسیای غربی جدید است که در آن هژمونی آمریکا به‌عنوان کلیدی‌ترین متحد اسرائیل در حملات مرگبار به نوار غزه دیگر جایی ندارد.

این روزها، محور مقاومت از جمله حزب‌الله در لبنان، گروه‌های مقاومت در عراق و انصارالله در یمن در حمایت از فلسطینی‌ها پایگاه‌های آمریکا و اسرائیل را هدف قرار می‌دهند اما بریکس و جنوب جهانی هنوز بازی خود را در آسیای غربی آغاز نکرده‌اند. با این حال حتی غربی‌ها نیز اذعان دارند که هیچ قدرتی به اندازه کافی قوی نخواهد بود که بتواند مقابل همگرایی‌های جدید میان محور مقاومت و گروه بریکس بایستد.

کد خبر 820752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha