از این هفته چند نمایش جدید در سالن‌های مختلف روی صحنه خواهند رفت؛ نمایش‌های کمدی، اپرت و بر پایه نمایش های ایرانی.

بهاره رهنما

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ یک نمایش در تئاترشهر، ‌دو نمایش در عمارت نوفل لوشاتو، یک نمایش در تالار سنگلج و یک کنسرت نمایش در تالار وحدت نمایش هایی هستند که به زودی اجراهایشان را شروع می کنند:

بهاره رهنما به صحنه برمی‌گردد

«ریچارد کوتاهی، جهنم روده» در تئاترشهر

نمایش «ریچارد کوتاهی، جهنم روده» به کارگردانی سجاد یاری از ۱۱ دی‌ در تالار چهارسوی تئاترشهر به صحنه می‌رود. این نمایش که بر اساس نمایشنامه «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» اثر ماتئی ویسنی‌یک و ترجمه اصغر نوری به نگارش درآمده است، توسط سجاد یاری کارگردانی شده و از دوشنبه ۱۱ دی ماه روی صحنه تالار چهارسو می رود.

در این نمایش احمد ‌افشاری، سامان ایرانی، ‌ ملیکا ‌زارع، مهدیس ‌احمدیان ‌شالچی، سینا صبحی، مهدی عباسی، ‌ علی قراربخش، ‌ حوورا قربانی، ‌ شقایق کامشگران، امیرعباس ‌مهدوی و امین مهران ایفای نقش می‌کنند. این نمایش درباره کارگردانی به نام میرهولد است که با موانع متعددی برای اجرای نمایشنامه «ریچارد سوم» نوشته شکسپیر مواجه است. روح او جایی میان آرمان و تنش گیر می‌افتد و لحظات متنوعی از روح یک کارگردان ناکام نمایش داده می‌شود.

بهاره رهنما به صحنه برمی‌گردد

دلاور سرزمین غرب و کشتی نوح در نوفل لوشاتو

نمایش «دلاور سرزمین غرب» به کارگردانی رضا ساغری، با نظر کارگردان و تهیه‌کننده و همزمان با تعویض مترجم، تغییر نام داد و بالاخره به اجرای عمومی رسید. «دلاور سرزمین غرب» با نام قبلی «خالی‌بند دنیای غرب» به نویسندگی جان میلینگتون سینگ، کارگردانی رضا ساغری و تهیه‌کنندگی امیرمسعود هیدارن چهارشنبه ۱۳ دی‌ ماه اجراهای خود را در تماشاخانه نوفل لوشاتو آغاز می‌کند.

ساغری درباره انگیزه‌اش برای اجرای این نمایش گفت: وقتی نمایشنامه را خواندم، داستان «پدران و پسران» نوشته‌ ایوان تورگنیف برایم تداعی شد و حتی چیزی مثل عقده ادیپ در متن دیدم، همچنین از دید روان‌شناسی، شخصیت‌پردازی و فرهنگی با متن بسیار عمیقی مواجه شدم و تمام تلاشم را کردم با اعمال تغییرات جزیی در متن، به فکر نویسنده نزدیک شوم. سبک و شیوه مد نظرم برای اجرای این نمایشنامه، رئال و یک نگرش بیومکانیک در اجراست اما سعی‌ام بر این بوده تا خودم را به اصول متن پایبند نگه دارم، یعنی دقیقاً فضای متن را به اجرا دربیاورم، نه شیوه‌های نوین و نگرش عجیب و غریب فرمی.

در خلاصه‌ داستان این نمایش آمده است: «در یک روستای دوردست ایرلندی، مرد غریبه‌ای به نام «کریستی ماهن» از راه می‌رسد و ادعا می‌کند پدرش را با بیل کشته است! شجاعت او باعث هیجان زیادی از جانب اهالی آن منطقه می‌شود و مردم آن روستا، کریستی را قهرمان خود می‌دانند، تا این‌که ...»

پویا جلالی، مبینا کلاته، راحله فاطمی، اشکان مهربخش، علی خالقی، امیرحسین زارعیان، مهدی اسکندری، حدیثه محموداُف، آویسا شریفی، آرینا دوده، ملینا مشایخی، جلال شهسواری، امیرحسین دهقان، مهدی مجنونی، فرهام محمدی و حسین شینی، بازیگران نمایش «دلاور سرزمین غرب» هستند.

علاوه بر این نمایش‌ «کشتی نوح» هم این هفته اجراهایش را در عمارت نوفل لوشاتو شروع می کند. «کشتی نوح» نوشته محمود احدی‌نیا و به کارگردانی امیرعلی تقی‌زاده است و از دیروز ۱۰ دی اجراهایش را شروع کرده و تا ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۷۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

در این نمایش میلاد ‌معیری، آذین ‌نظری، مهدی ‌یگانه، نیلوفر ‌سالکی و مهوش ‌شیخی ایفای نقش خواهند کرد، در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سریال تاریخی کشتی نوح کلید خورد!»

پویا ‌جلالی، مبینا ‌کلاته، اشکان مهربخش، علی خالقی، امیرحسین زارعیان، مهدی ‌اسکندری، حدیثه محموداُف، آرینا دوده، ملینا ‌مشایخی، آویسا ‌شریفی، راحله فاطمی، حسین ‌شینی ‌جعفری، جلال ‌شهسواری، امیرحسین دهقان، مهدی ‌مجنونی و فرهام ‌محمدی بازیگران این نمایش هستند.

بهاره رهنما به صحنه برمی‌گردد

«اپرت نیرنگ اورنگ» در تماشاخانه سنگلج

اپرت «نیرنگ اورنگ» با طراحی و کارگردانی مرتضی برزگرزادگان هم از ۱۱ دی در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.

این نمایش که نوشته سید هاشم خان شافع است با بازی بهاره رهنما، محمدرضا آزادفرد، افق ایرجی، محمد پورا، ارمغان پوررجب، فیروز حیدرزاده، افشین زعیم و سامان کرمی روی صحنه می‌رود. این نمایش درباره فردی فریبکار به نام اورنگ است که از کل کل ۲ ارباب استفاده می کند و بین آن‌ها اختلاف می اندازد و نیرنگ می‌زند. سایر بازیگران و گروه حرکت این نمایش کیمیا دین‌پژوه، عطاالله رادپور، حسین گوهریاب، الناز تهامی، مبینا تفرشی، امیرحسین جعفرپور، محمد ناصری هستند. اپرت «نیرنگ اورنگ» از ۱۱ دی ساعت ۱۹.۳۰ در تماشاخانه سنگلج اجرای خود را آغاز می‌کند.

بهاره رهنما به صحنه برمی‌گردد

«تروما» در تالار وحدت

در تالار وحدت هم یک کنسرت نمایش روی صحنه خواهد رفت. «تروما» به تهیه‌کنندگی حمید نیلی و کارگردانی احمد سلیمانی از ۱۲ دی ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه تالار وحدت می‌رود. احمد کاوری، ایوب آقاخانی، مجید رحمتی و رُزا بیات بازیگران نمایش «تروما» هستند که از ۱۲ دی ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه تالار وحدت اجرا خواهد شد. تروما که پیش از این با نام «ژنرال» به مخاطبان معرفی شد، بر اساس یک ایده گروهی و با همراهی ایوب آقاخانی به عنوان سرپرست نویسندگان به رشته تحریر درآمده است.

همچنین حسین پارسایی، نویسنده و کارگردان تئاتر به عنوان مدیر هنری با این پروژه همراه است.

کد خبر 820712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha