دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

فرار سربازان صهیونیست از خدمت سربازی به معضلی جدی برای تل‌آویو تبدیل شده است

اسرائيل

همشهری آنلاین: رژیم صهیونیستی برای پیشبرد اهداف نظامی خود در نوار غزه، علاوه بر بن بست نظامی سهمگینی به نام جنبش مقاومت فلسطین (حماس) با چالش‌های بنیادین دیگری هم روبه‌رو است؛‌ یکی از مهمترین آن‌ها اقناع جوانان ساکن در سرزمین‌های اشغالی برای جنگیدن در مقابل حماس است. «تال میتنیک» 18ساله از جمله کسانی است سه‌شنبه گذشته به اتهام امتناع از نام نویسی در ارتش رژیم صهیونیستی روانه زندان شده است. او تاکید کرده حاضر است بهای این تمرد را بپذیرد اما در جنایات غزه همدست تل‌آویو نباشد.

فرار سربازان از میدان جنگ نیز به معضلی جدی تبدیل شده و ارتش برای مقابله با آن تمهیدات سختگیرانه‌ای را در نظر گرفته است. گفته شده،‌ تلفات بالای صهیونیست‌ها در غزه باعث شده تا سربازان از حضور در پست‌های خود غیبت کنند. الجزیره با اشاره به آمار بالای تلفات به‌ویژه در میان نیروهای ذخیره نوشته: نداشتن آموزش و تجربه کافی و همچنین شرایط جهنمی جنگ در غزه از جمله حملات همه‌جانبه نیروهای مقاومت از هوا، زمین و زیرزمین باعث شده تا شمار تلفات نیروهای ذخیره اسرائیلی‌ بالا برود.


بیشتر بخوانید:‌

حمله سنگین حماس به اسرائیل در اولین دقایق سال نو میلادی | ببینید

انگلیس در حمایت از اسرائیل وارد جنگ می شود؟ | وزیر دفاع: آماده ایم

عقب نشینی ارتش اسرائیل از غزه آغاز شد


از خودداری جوانان از ثبت ‌نام در ارتش

خودداری جوانان از خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی پدیده جدیدی نیست با این حال معضل تل‌آویو از هفتم اکتبر (آغاز طوفان الاقصی) شدیدتر شده است. در یکی از جنجالی‌ترین موارد، جوان 18 ساله‌ای به نام «تال میتنیک»، دلیل نپیوستن به ارتش را جنایات غزه عنوان کرده و به 30 روز حبس در زندان ارتش محکوم شده که انتظار می‌رود مدت محکومیتش طولانی‌تر شود؛ چون به‌طور معمول مدت زمان حبس کسانی که از خدمت در ارتش اسرائیل خودداری می‌کنند تا100روز ادامه پیدا می‌کند. البته میتنیک تنها یکی از ۲۳۰ دانش‌آموز دبیرستانی است که اعلام کرده‌اند به ارتش اسرائیل ملحق نخواهند شد. به‌نوشته الجزیره، ترس از کشته شدن در جنگ، جنایت صهیونیست‌ها در غزه، بی‌اعتمادی و فساد سیاسی و اقتصادی ریشه‌دار در تشکیلات سیاسی مستقر در تل‌آویو به‌ویژه دولت تندروی ائتلافی به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر فاسد این رژیم از مهمترین دلایل رویگردانی جوانان از پیوستن به ارتش است.

مطالعه تورات، بهانه سربازی نرفتن!

البته این رویگردانی همیشه هم چنین عیان نیست. گفته شده، یکی از راه‌های جوانان برای فرار از پیوستن به ارتش مطالعه تورات است؛ ‌چرا که بر اساس پیش‌نویس قانونی که در سایت پارلمان (کنست) آمده، همه کسانی که خود را وقف مطالعه تورات می‌کنند در زمره خادمان ملی بوده و معاف از خدمات اجباری سربازی هستند.

غیبت غیرموجه حداقل 2 هزار سرباز صهیونیست

در پی آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، ارتش اسرائیل 360هزار نیروی ذخیره خود را فراخواند. با این حال ماه گذشته بود که اسکای‌نیوز از فرار بی‎سابقه هزاران سرباز ارتش اسرائیل از جنگ غزه خبر داده و اعلام کرد که غیبت غیر موجه حداقل 2هزار سرباز اسرائیلی تل‌آویو را شدیدا نگران کرده است. منابع اسرائیلی در آن زمان گزارش دادند که ارتش برای سربازانی که بدون مرخصی از حضور در جنگ غزه غایب هستند مجازات‌های سختی در نظر گرفته است.

مجازات سربازان فراری

روزنامه یدیعوت آحارنوت نوشته ارتش برای سربازان غایب از به ازای هر روز غیبت، یک تا 3روز بازداشت نظامی در نظر گرفته است. اتان نیچن خبرنگار و نویسنده که روزگاری در سرزمین‌های اشغالی ساکن بوده، در روزنامه گاردین نوشته: «برای حضور در چنین جنگ سختی به‌عنوان سرباز باید به تشکیلات سیاسی حاکم اعتماد داشت اما با وجود ساختار سیاسی غیرشفاف امروز در تل‌آویو، این اعتماد عملا غیرممکن است.»

استخدام مزدوران خارجی برای جبران کمبود سرباز

در شرایطی که از یک سو به‌دلیل تشدید بحران سیاسی و بی‌اعتمادی ناشی از آن در سرزمین‌های اشغالی بر شمار کسانی که از پیوستن به ارتش و خدمت سربازی فرار می‌کنند افزوده می‎شود، از سوی دیگر تلفات صهیونیست‌ها در جنگ غزه و فرار سربازان از میدان باعث شده تا تل‌آویو به‌دنبال راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای جبران کمبود نیروی نظامی خود باشد. در همین راستا، خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی 2هفته پیش به نقل از منابع اسپانیایی از حضور هزاران مزدور خارجی در جنگ غزه خبر داد و نوشت که اسرائیل برای پیشبرد اهداف نظامی‌اش در غزه مزدوران خارجی اجیر کرده و هفته‌ای 4300 دلار به آنان پرداخت می‌کند. پیش از این نیز جرمی کوربین نماینده پارلمان انگلیس از حضور صدها سرباز انگلیسی در جنگ غزه خبر داده بود.

استفاده از سربازان به هلاکت رسیده برای تکثیر نسل!

یکی از راهکارهای بلندمدت تل‌آویو برای رفع بحران کمبود نیروی نظامی نیز جنجال زیادی به پا کرده است. گفته شده،‌ رژیم ‎صهیونیستی برای اینکه تا حدی بتواند کمبود سرباز را جبران کند در دادگاهی حکم داده خانواده یک سرباز مرده می‌توانند از اسپرم او استفاده کنند.

برچسب بیماری روانی به فراریان از جنگ

بر اساس آمارهای منتشر شده، 69درصد از مردان و 56درصد از زنان در سرزمین‌های اشغالی در سن 18سالگی برای خدمت در ارتش (مردان 32 ماه و زنان 24ماه)‌ فراخوانده می‎شوند. نام تمامی این افراد پس از پایان خدمت سربازی تا 45سالگی در نیروهای ذخیره قرار می‌گیرد. از آنجایی که بیشتر سربازان در زمان خدمت ماموریت رزمی ندارند می‌توانند وظایف مختلفی داشته باشند از آشپزی گرفته تا گویندگی در رادیو و سرباز معلمی. در این میان، ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با موارد روبه افزایش خودداری جوانان از ثبت نام در ارتش راهکارهای مختلفی دارد از محاکمه و زندانی کردن چندباره آنان گرفته تا تشکیل کمیسیون روانپزشکی نظامی برای این افراد. به نوشته روزنامه گاردین، رویکرد اصلی ارتش برای آزاد کردن کسانی که از خدمت خودداری می‎کنند این است که ادعا می‌کند این افراد به لحاظ ذهنی و روانی برای خدمت کردن مناسب نیستند، برچسبی که بعدها این افراد را از مشاغل و موقعیت‌های دست بالای اقتصادی عملا محروم می‌کند.

دلایل فرار نیروهای نظامی اسرائیلی

  • حملات مرگبار نیروهای مقاومت
  • تشدید اختلافات سیاسی
  • بی‌اعتمادی به تشکیلات سیاسی در تل‌آویو
  • تردیدهای اخلاقی و منطقی درباره چرایی جنگ غزه

تمهیدات تل‌آویو برای مقابله با کمبود نیرو

  • گرفتن فرصت‌های اقتصادی آینده از جوانان متمرد
  • بازداشت و محاکمه جوانان مخالف پیوستن به ارتش
  • اقدامات تنبیهی سختگیرانه برای جلوگیری از فرار سربازان
  • بازداشت سربازان غائب از یک تا 3روز
کد خبر 820697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha