سران رژیم صهیونیستی این روزها مشغول علنی کردن راهبرد خود در باز کردن پای ایران به درگیری در جنگ غزه هستند. پیام تل‌آویو در ترور یک مقام ارشد نظامی ایران در سوریه نه به منظور احیای بازدارندگی ازدست‌رفته و دگرگون کردن معادلات جنگ غزه بلکه با هدف تحریک ایران و سوق دادن تهران به سمت بحران انجام گرفت.

نتانیاهو

به گزارش همشهری‌آنلاین، رژیم صهیونیستی که ۸۵ روز جهنمی را از ۷ اکتبر سپری کرده، تلاش خود را برای کشاندن بحران به بیرون از مرزهای فلسطین اشغالی مضاعف کرده است.

سران رژیم صهیونیستی این روزها مشغول علنی کردن راهبرد خود در باز کردن پای ایران به درگیری در جنگ غزه هستند. پیام تل‌آویو در ترور و به شهادت رساندن یک مقام ارشد نظامی ایران در سوریه آنهم به صورت علنی و آشکار، نه به منظور احیای بازدارندگی ازدست‌رفته و دگرگون کردن معادلات جنگ صورت گرفت بلکه اقدام صهیونیست‌ها با هدف تحریک ایران و سوق دادن تهران به سوی اقدامی اشتباه که ناشی از سوء‌محاسبه باشد، صورت گرفت.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی به تازگی از این راهبرد رونمایی کرده است و ابعاد تاکتیکی آن را صورت‌بندی کرده است. نفتالی بنت ابتدا در یک توییت بلند در شبکه اجتماعی ایکس به این استراتژی پرداخت و مشروح آن را طی یادداشتی در وال استریت ژورنال نوشت.

این مقام صهیونیست ادعا کرده است که ایران باید بهای اقدامات خود را به‌طور مستقیم بپردازد. هسته مرکزی صحبت‌های نفتالی بنت حول این محور می چرخد که ایالات متحده و متحدان اسرائیل باید رهبری اقدامات مستقیم علیه ایران را بر عهده بگیرند. نخست وزیر سابق صهیونیست‌ها بعد از همه لفاظی‌ها و تهدیدات آشکار علیه ایران البته گفته است اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند علیه ایران کاری از پیش ببرد.

عجز اسراییل در مقابل راهبرد هوشمندانه ایران

بنت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «۳۰ سال است اسرائیل در دام ایران افتاده است. استراتژی ایران هوشمندانه و ساده است: با تسلیحاتی که اطراف اسرائیل مستقر کرده ما را از همه طرف محاصره کرده است. سال‌هاست که ما مبارزان خود را برای جنگ در شجاعیه علیه حماس، در جبالیا علیه جهاد اسلامی، در مارون‌الرأس علیه حزب‌الله می‌فرستیم. حتی حوثی‌های یمن به خود اجازه حمله به اسرائیل را می‌دهند. بیایید واضح بگوییم: ایران در حال جنگی همه‌جانبه علیه اسرائیل است و از همه جهت به ما ضربه می‌زند».

این مقام صهیونیست گفت: «من به عنوان نخست‌وزیر سران ارتش، موساد و شاباک را دعوت کردم و به آنها توضیح دادم که می‌خواهم تمرکز را به خود ایران معطوف کنم که شروع به پرداخت تاوان کند. این کاری است که ما انجام دادیم. این باید ابراستراتژی اسرائیل باشد. ما باید ایالات متحده و سایر متحدان خود را برای رسیدن به هدف اصلی مهار کنیم: سرنگونی رژیم ایران».

این رهبر حزب راست افراطی یمینا همچنین در یادداشتی که «وال استریت ژورنال» منتشر کرد، اعتراف کرد در دوران نخست‌وزیری وی، اسرائیل در فوریه ۲۰۲۲ به یک کارخانه تولید پهپاد در استان کرمانشاه حمله کرد. او به صورت ضمنی تایید کرد ترور یک افسر ارشد سپاه پاسداران حسن صیادخدایی در خاک تهران در اردیبهشت همان سال توسط موساد اجرا شد. نفتالی بنت در این روزنامه آمریکایی نوشت: «به عنوان نخست‌وزیر، تصمیمی درباره ایران گرفتم. من به نیروهای امنیتی اسرائیل دستور دادم تهران را مجبور به پرداخت هزینه اقدامات خود به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان ضد اسرائیلی کند. او در ادامه اظهارات ضد ایرانی‌اش می‌افزاید: «رژیم ایران در مرکز بیشتر مشکلات خاورمیانه قرار دارد. امپراتوری ایران باید سرنگون شود».

نخست‌وزیر سابق اسرائیل می‌نویسد: اواخر دهه ۱۹۸۰، ایران یک استراتژی ساده و در عین حال درخشان را در پیش گرفت: راه‌اندازی نیروهای نیابتی در سراسر خاورمیانه. ایران این طرح را بخوبی اجرا کرد. جنگ مستقیم کمی بین ایران و اسرائیل در حال وقوع بوده است. در عوض ایران دائماً از طریق نیروهای نیابتی خود در مناطقی مانند لبنان، سوریه، عراق، غزه و یمن به اسرائیل حمله می‌کند.

این مقام صهیونیست مدعی شد: وقتی ژوئن ۲۰۲۱ نخست‌وزیر شدم، تصمیم گرفتم این را تغییر دهم. من به ۳ رئیس امنیتی خود - سران نیروهای دفاعی اسرائیل، موساد و شین بت - گفتم هدف من اجتناب از درگیری‌های محلی با حزب‌الله و حماس، در صورت امکان منطقی است. در عوض، منابع امنیت قومی اسرائیل باید بر تضعیف دشمن اصلی ما - ایران - متمرکز شود. بنت می‌نویسد: اما اسرائیل نمی‌تواند و نباید به تنهایی این کار را انجام دهد. ایالات متحده باید این تلاش‌ها را رهبری کند.»

ناکامی دکترین اختاپوس در برابر دکترین مقاومت

اظهارات نخست وزیر سابق اسرائیل در برهه کنونی از جنگ غزه از چند بعد قابل تحلیل و تامل است.

در وهله اول، نفتالی بنت با این که می کوشد به بازتعریف طرح خود درباره ایران که به «دکترین اختاپوس» مشهور است بپردازد. (در دوران کوتاه نخست وزیری بنت دکترین اختاپوس به صورت محدود عملیاتی شد اما موفقیتی کسب نکرد. محور اصلی این دکترین ضربه زدن مستقیم به ایران است به جای درگیری با محور مقاومت که رژیم صهیونیستی آن را نیروهای نیابتی ایران می خواند.) در لایه دوم راهبرد بنت اما ایده کلی نتانیاهو و کابینه جنگی رژیم صهیونیستی در انتقال بحران به بیرون از مرزهای اشغالی فلسطین و ساخت بحران برای ایران است.

در وهله دوم، همان‌گونه که از گفته‌های بنت پیداست صهیونیست‌ها در مواجهه با ایران، معادله فعلی را علیه خود می بینند. ایران اگرچه به صورت مستقیم وارد جنگ نشده اما رژیم اشغالگر در داخل مرزهای فلسطین اشغالی در چند جبهه مشغول جنگ است. حملات حزب الله در جبهه شمالی شدیدتر شده و شمال سرزمین‌های اشغالی را به متروکه ای تبدیل کرده است، از جنوب هم ارتش ملی یمن در دریای سرخ، رژیم صهیونیستی را فلج کرده است و حتی ائتلاف دریایی پنتاگون آمریکا؛ «نگهبانان رفاه» جهت مقابله با یمن، با یک شکست واضح مواجه شده است.

با همه اینها رژیم صهیونیستی از هرگونه رویارویی مستقیم با ایران اجتناب می‌کند و راهبرد آنها کشاندن پای آمریکا و نیروهای فرامنطقه‌ای به منازعه‌ای است که با تهران ایجاد می‌شود. صهیونیست‌ها می‌دانند درگیری مستقیم اسرائیل با ایران بدون دخالت آمریکا این رژیم را به چند دهه قبل پرتاب می‌کند و موجودیت آن را با خطر جدی مواجه می‌کند. در عین حال اظهارات بنت مهر باطل بر ادعاهای پر طمطراق و غیرواقعی سال‌های گذشته کابینه های اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌زند. مقامات اسرائیلی بارها گفته‌اند اگر لازم باشد بدون هماهنگی با آمریکا، به طور مستقیم به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهند کرد.

جنبه سوم به راهبرد قدیمی تل‌آویو که به «دکترین بن گوریون» مشهور است بازمی‌گردد. طبق این راهبرد، عملیات نظامی اسرائیل باید شامل ۲ عنصر باشد؛ اول عملیات برق‌آسا و غافلگیرانه علیه دشمن و دوم هدایت جنگ و بحران به خارج از فلسطین اشغالی. در جریان طوفان الاقصی این مولفه ها واژگون شده و اینبار علیه رژیم صهیونیستی به کار رفت. بر این اساس، برعکس شدن فاکتورهای دکترین بن گوریون که با توجه به ژئوپلتیک فلسطین اشغالی طراحی شده است، آژیر خطر را برای اسرائیل به صدا در خواهد آورد. به این گونه فرسایشی شدن هر جنگی شامل جنگ اخیر غزه بنیان‌های اسرائیل را متزلزل خواهد کرد. ضمن اینکه استراتژی کلی محور مقاومت در ۸۴ روز اخیر بر مدار تثبیت بحران در داخل سرزمین‌های اشغالی و انسداد مسیرهای تل‌آویو در گسترش جنگ به خارج از فلسطین اشغالی چرخیده است. این همان چیزی است که نفتالی بنت در شبکه اجتماعی‌اش از آن به عنوان خسته کردن اسرائیل با راهبرد ایران نام برده است.

مقامات نظامی ایران تصریح کرده‌اند از طراحی‌های صهیونیستی برای وارد کردن ایران به جنگ آگاه بوده و در این دام قرار نخواهند گرفت. این امر به معنای صرف نظر کردن تهران از انتقام ترور شهید موسوی نخواهد بود. تهران از طریق کانال نظامی و طبق گفته سخنگوی وزارت دفاع که اعلام کرد اسرائیل تاوان حمله تروریستی خود در سوریه را خواهد داد و ایران در زمان و مکان خود، به‌گونه‌ای که اهداف رژیم صهیونیستی از این ترور را محقق نکند، انتقام خون پاک شهید موسوی را خواهد گرفت.

همچنین سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه تصریح هم در موضع گیری خود نسبت به ترور شهید موسوی خطاب به صهیونیست ها خاطرنشان کرد: شما شهید رضی موسوی را می‌کشید زیرا نتوانستید در میدان جنگ غزه چیزی به دست آورید؛ ایران به نقشه‌های شما کشیده نمی‌شود.

کد خبر 820466
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • سادات طباطبایی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    2 0
    آخه مقاومت شعاری (بدون عمل) چه فایده ای داره؟
  • سعید IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    0 2
    مرگ بر اسرائیل؛ رژیم صهیونیستی رفتنی است.