یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: تنش میان عرب‌های سنی و کردهای عراق در نینوا در شمال عراق بالا گرفته‌است.

در این استان که شامل شهر موصل هم می‌شود، کردها در مقابل نتایج انتخابات استانی ماه ژانویه که قدرت را به عرب‌ها منتقل کرد، مقاومت می‌کنند. تنش میان این دو گروه در عراق موضوع تازه‌ای نیست اما در روزهای اخیر نیروهای کرد مانع از انجام وظایف مقامات عرب در این منطقه شده‌اند و این نشانه‌ای از آن است که کردها نمی‌خواهند حاکمیت دولت منطقه‌ای را بر نینوا بپذیرند. کردها همچنین مناطقی که تحت کنترل‌شان است را تحت فشار گذاشته‌اند تا استاندار جدید عرب نینوا را تحریم کنند و گفته‌اند که ممکن است حتی به نیروی نظامی متوسل شوند. درخواست کردها آن است که در دولت محلی چندین پست داشته‌باشند.

مقامات آمریکایی مدت‌هاست که نگران درگیری نظامی در شمال عراق هستند. در این منطقه عرب‌ها و کردها با هم رقابت شدیدی دارند و نیروهای آموزش‌دیده‌ مسلحی را در مقابل هم به کار می‌گیرند. این جنگ قدرت همچنین باعث بروز درگیری و ناآرامی در شمال عراق شده و فضا را برای فعالیت گروه‌هایی مانند گروه موسوم به «القاعده بین‌النهرین» که می‌گوید از آرمان عرب حمایت می‌کند، مساعد کرده‌است.

این در حالی است که نیروهای آمریکایی آماده می‌شوند تا طبق برنامه اعلام‌شده تا ماه آینده، عقب‌نشینی از این مناطق را آغاز کنند. چندین اتفاق در روزهای اخیر زنگ خطر را در این منطقه به صدا درآورده است. 3هفته پیش نیروهای کرد مانع از ورود اثیل النجیفی، استاندار جدید سنی نینوا به منطقه بشیقه که تحت کنترل کردها در شمال موصل است شدند. قبل از اینکه استاندار به این منطقه برسد، طی تماس تلفنی یک افسر عراقی در مرکز فرماندهی مشترک عراق و آمریکا در موصل، از  پیام کردها با خبر شد. کردها گفته ‌بودند اگر او وارد این منطقه شود کشته خواهد شد. این واقعه با انصراف استاندار برای ورود به شهر تمام شد.

در روزهای بعد کردها دستور شلیک مرگبار به استاندار را تکذیب کردند اما تلویحا به او هشدار دادند که دیگر به فکر بازدید از این منطقه نباشد. هفته گذشته هم صدها نیروی مسلح کرد، فرمانده پلیس نینوا را که یک عرب سنی است، هنگام عبور از یک پل و واردشدن به منطقه مورد اختلاف تحت کنترل کردها متوقف کردند. کاروان رئیس پلیس شامل ده‌ها سرباز عراقی و افسر پلیس بود که 3 ساعت در ورودی پل معطل شدند. شاهدان عینی این رویارویی را بسیار خطرناک توصیف کردند. سرانجام رئیس پلیس از همان راه آمده، بازگشت. چند روز بعد  یک بمب جاسازی‌شده در خودرو در نزدیک خانه استاندار در موصل منفجر شد و طی آن یک افسر پلیس کشته شد.

کردها 5‌سال است که دولت محلی در نینوا را در اختیار و کنترل دارند. این در حالی است که عرب‌ها در این منطقه اکثریت دارند. حضور کردها در قدرت با کمک هزاران نیروی مسلحی ممکن شده که با تایید آمریکا در منطقه حضور دارند تا امنیت را در این منطقه تامین کنند. نجیفی که یک بازرگان ثروتمند و مرتبط با قبایل نیرومند عرب، حزب بعث و شاید هم عوامل بعضی ناآرامی‌ها در عراق است ماه گذشته به این سمت انتخاب شد.

ائتلاف سنی- عربی او در انتخابات شوراهای استانی از 37 کرسی این منطقه ‌19‌کرسی را به دست آورد. کردها در واکنش به این شرایط، دولت محلی را تحریم کردند و اکنون تهدید کرده‌اند که درگیری‌ها بیشتر خواهد شد. استاندار جدید گفته‌است تا وقتی کردها مرزهای استان نینوا را به رسمیت نشناسند و نیروهایشان را به پشت خط سبز که مرز کردستان قبل از حمله سال‌2003 آمریکا به عراق است بازنگردانند، با آنها مذاکره‌ای نخواهد شد.

نیویورک تایمز- 18 مه 2009

کد خبر 82046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز