مهدی ربوشه: محمد مایلی‌کهن اگرچه با ادبیات تندی در خصوص برخی ناهنجاری‌ها و فساد در فوتبال ایران صحبت‌هایی را مطرح کرد.

 اما در طول کمتر از یک ماه مسئولان فدراسیون فوتبال و به‌‌خصوص رئیس کمیته انضباطی و رئیس سازمان لیگ در این باره پیشروی‌هایی داشته‌اند. هرچند که تاکنون خیلی از سئوال‌ها بی‌پاسخ باقی مانده است اما با این حال منابع آگاه از جدی‌ترین چالش ممکن بر سر راه کمیته انضباطی خبر می‌دهند.

منابع در این مورد آگاه می‌گویند: «شاهدان پرونده دوپینگ و دلالی بلافاصله پس از حضور در کمیته انضباطی و طرح پاره‌ای از جزییات توسط افراد ناشناس مورد تهدید قرار می‌گیرند.» طبق آمار بیش از 30 نفر در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره مسائل مربوط به دوپینگ و دلالی صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند اما با این حال هنوز زوایای مبهمی از تخلف برخی مربیان یا بازیکنان وجود دارد که رسانه‌ها هیچ پاسخ روشنی در خصوص آن دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که مجتبی شریفی، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به طور مداوم رسانه‌ها را از شتابزدگی درباره افشای نام مربیان یا بازیکنان متخلف بازمی‌دارد.

کمیته انضباطی به بن‌بست می‌رسد؟

وقتی کمیته انضباطی رسما اعلام کرد که دست‌اندرکاران فوتبال می‌توانند در خصوص دوپینگ و عوامل آن و همچنین پدیده پرآسیب دلالی نظرات و اطلاعات‌شان را در اختیار این کمیته قرار دهند طی کمتر از یک هفته هیاهوی عجیبی به راه افتاد. حتی کار به جایی رسید که یکی از سایت‌های خبری نام شش مربی متخلف را به اختصار مطرح کرد. موضوعی که با واکنش‌های مثبت و منفی روبه‌رو شد.

اگرچه این واکنش‌ها متفاوت بود.  مشکلاتی از این دست باعث شد که کمیته انضباطی بیش از قبل محتاطانه حرکت کند و دایره بررسی‌های خود درباره دوپینگ و دلالی را به طور محرمانه دنبال کند. اما تازه‌ترین مشکل کمیته انضباطی این است که برخی شاهدان به طور علنی در مقام تکذیب گفته‌های خود در این کمیته برآمده‌اند.

موضوعی که رئیس سازمان لیگ هم به آن اشاره کرده و گفته است: «بازیکنی وجود دارد که به عنوان شاهد در کمیته انضباطی درباره یکی از مربیان سابق خود حرف‌هایی را مطرح کرده و گواهی داده که مربی‌اش دستور تزریق آمپول را صادر کرده است اما همین شاهد یک روز بعد در رسانه‌ها دست به تکذیب حرف‌های خودش زده است. خب این مشکل بزرگی است.» با توجه به اظهارنظر عزیزمحمدی و اتفاقات یک ماه اخیر شواهد حاکی از آن است که تعدادی از مربیان فوتبال ما با پدیده دوپینگ و دلالی ارتباط دارند اما با توسل به ابزارهای بیرونی و اهرم‌های فشاری که در اختیار دارند در مقام تهدید شاهدان برمی‌آیند.

نکته‌ای که اتفاقا عزیزمحمدی نیز آن را تایید می‌کند: «بله، این بازیکن که به تازگی حرف‌هایش را پس گرفته از سوی برخی افراد ناشناس تهدید شده است، آیا کمیته انضباطی در چنین شرایطی به بن‌بست نمی‌رسد؟» البته مشکل دیگری هم وجود دارد.

برخی شاهدانی که اطلاعات دقیق و کاملی در خصوص دوپینگ یا دلالی در اختیار دارند به دلیل ترس از جریمه‌ها یا محرومیت‌های احتمالی حاضر نیستند در کمیته انضباطی حضور یابند. کمیته انضباطی حتی در این خصوص اعلام کرد که شاهدان با اطمینان خاطر می‌توانند در این باره حرف‌های خود را مطرح کنند اما تضمین این کمیته هم باعث نشد تا این عده ترغیب شوند که در کمیته انضباطی اطلاعات خود را فاش کنند.

 عزیزمحمدی: یک ماه دیگر خیلی چیزها روشن می‌شود

عزیزمحمدی گفت: «یک سری از مسائل مثل منشور اخلاقی در حوزه اختیارات ماست که آن را به طور جدی پیگیری می‌کنیم و نام مربی یا بازیکنانی که نمی‌توانند در فصل آینده قرارداد امضا کنند را به باشگاه‌ها می‌دهیم تا با این افراد همکاری نکنند. این در واقع همان مسئله‌ای است که در قالب منشور اخلاقی درصدد پیاده کردن آن هستیم. اما مسائل دیگری هم وجود دارد که ما به طور غیرمستقیم درباره‌شان اقداماتی را انجام می‌دهیم.» رئیس سازمان لیگ در توضیح این موارد گفت: «مسئله دلالی به طور جدی مورد پیگیری مراجع بالاتر قرار دارد. ما اسناد و مدارکی را در اختیار این مراجع قرار داده‌ایم و آنها مدت‌هاست که وارد عمل شده‌اند.»

 مبارزه با دلالیسم

 هنوز در خصوص این موضوع سئوال‌های بسیاری بی‌پاسخ مانده است. رئیس سازمان لیگ در این‌باره می‌گوید: «این موضوع ارتباطی به ما ندارد و تنها در صورتی می‌توانیم مقابل دلال‌ها بایستیم که باشگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند. اما وقتی برخی مدیران باشگاه‌ها از این دلال‌ها بازیکن می‌گیرند و در واقع آنها را به رسمیت می‌شناسند من دیگر به عنوان رئیس سازمان لیگ نمی‌توانم بگویم قرارداد نمی‌بندیم.» عزیزمحمدی همچنین تاکید کرد: «ظرف یک ماه آینده بسیاری از مسائل روشن می‌شود. پرونده‌های دوپینگ و دلالی مفتوح است و مراجع قضایی و امنیتی در حال بررسی آن هستند و اسامی مربیان محروم نیز اعلام خواهد شد.»

 اسامی مربیان محروم اعلام می‌شود

رئیس سازمان لیگ برتر فوتبال همچنین گفت: «تا70 درصد از برگزاری رقابت‌های این فصل فوتبال کشور راضی هستم.» عزیز محمدی با اشاره به پایان   بازی‌های لیگ برتر و جام حذفی تصریح کرد: «آخرین بازی فصل فوتبال نیز در شرایط خوبی برگزار شد و من از این بابت خوشحالم. به طور کلی رقابت‌های امسال در مجموع خوب برگزار شد و همه کمک کردند تا مسابقات به خوبی به پایان برسد. من 70 درصد از برگزاری مسابقات این فصل رضایت دارم.» وی همچنین از افزایش سهمیه جذب بازیکنان داخلی در لیگ نهم خبر داد و افزود: «باشگاه‌ها می‌توانند 6 بازیکن داخلی و 4 بازیکن خارجی جدید را جذب کنند.» 

محمدی همچنین درباره بحث محرومیت مربیان اظهار داشت: «در هر صورت مسائلی مطرح شده است که در قالب منشور اخلاقی بوده و ما آن را جمع‌بندی می‌کنیم و تا پایان هفته آینده نتایجش را اعلام می‌کنیم، ضمن آنکه اگر 6 مربی موردنظر در بحث منشور اخلاقی فدراسیون باشند و شامل محرومیت شوند نام آنها را نیز اعلام خواهیم کرد، با این حال باید تحقیقات کاملی انجام شود.» رئیس سازمان لیگ برتر درباره وضعیت بازیکنان هم گفت: «فهرستی از بازیکنانی که در فصل آینده نمی‌توانند قرارداد ببندند را تهیه کرده‌ایم. قرار است این بازیکنان هفته پیش‌رو به فدراسیون فوتبال احضار شوند و در صورت دادن تعهدنامه کتبی و برطرف شدن مشکلات‌شان می‌توانند با تیم‌های لیگ برتری قرارداد امضا کنند.»

کد خبر 82028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز