تیمچه اکبریان چند سال پس از حکومت قاجار در بازارچه عودلاجان به‌دست کلیمیان ساخته شد. اوایل صنف زرگرها و صراف‌ها در آن مشغول به‌کار بودند. اما خیلی زود به نخستین بانک رهنی ایران تغییر کاربری داد و مردم می‌توانستند با گرو گذاشتن وسایل باارزش خود، از این بانک پول قرض کنند.

تیمچه

همشهری آنلاین: امانت‌فروشی یا بانک رهنی، تا سال‌های نخست انقلاب در تیمچه اکبریان فعالیت می‌کرد و همین باعث شهرتش در تهران شده بود. حجره‌های این تیمچه که روزگاری کارکنان بانک رهنی در آن مستقر بودند، این روزها بعد از مرمت، به فضایی برای سرو غذا تبدیل شده‌ است. در این محل حوض بزرگ آبی‌رنگ از انتهای تیمچه تا ورودی آن کشیده شده است. صحن اصلی بنایی ۸ ضلعی و سقف طاقی شکل دارد که با آجر آن‌ را تزیین کرده‌اند. ساختمان دوطبقه تیمچه، بـا نرده‌های چوبی و پله‌هایی که در معماری ایرانی به غلام‌گردش شهرت دارند، فضایی گرم و دلنشین در محل فراهم کرده است.
با ورود به تیمچه از همان طبقه اول، سقف بلند و گنبدی‌شکل تیمچه در طبقه فوقانی پیداست. در هر طبقه، حجره‌های زیادی هست که به شکل اتاق‌های سنتی چیده شده‌اند؛ اتاق‌هایی با پشتی‌های قدیمی و فرش‌های لاکی که تابلوها و ظروف قدیمی دیوارهای آن را زینت بخشیده و برخی از اتاق‌ها هم پنجره‌های چوبی دارد که نور از پس شیشه‌های رنگی آن به داخل حجره می‌تابد.

ورود برای عموم آزاد

در ورودی این بنای قاجاری نوشته شده بازدید برای عموم آزاد است، گرچه اغلب تزیینات به‌کاررفته در این تیمچه را آجرکاری و شیشه‌های رنگی و استفاده از چوب در پنجره‌ها و نرده‌ها تشکیل داده‌است، با این حال تناسب بنا و همچنین ظرافت استفاده از همین عناصر محدود، آن را به یکی از بناهای زیبا با نمایی آرامش‌بخش تبدیل کرده است. این تیمچه تا سال‌های بعد از ساخت محل کسب کلیمیان سـاکن تهـران بـود؛ افراد ثروتمندی که اغلب خانه‌ای در همان نزدیکی و در محله عودلاجان داشتند.

تیمچه ای در بازار منسوبه به اقلیت های دینی است | اولین بانک ایرانی اینجا بود

کد خبر 820206
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha