حسینی گفت: دولت همواره تاکید داشته است تا حدالامکان رد صلاحیت افراد کاهش یابد و حتی درباره چند نماینده مجلس رد صلاحیت شده نیز این اتفاق افتاد.

پارلمانی

به گزارش همشهری آنلاین، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار سیاسی همشهری درباره نحوه عملکرد هیئت های نظارت در انتخابات مجلس گفت:دولت در موضوع تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، هیئت های نظارت را تشکیل داد. در این هیئت ها معمولا افراد خوش نام، شناخته شده و مورد اعتماد مردم از اقشار مختلف مانند معلمان، پزشکان، بازاریان و ... استفاده شده است. در کشور ما نیز هر فردی صاحب نظر است و کسی یا ارگانی نمی تواند چیزی به آنان دیکته کند. بنابراین خودشان احساس تکلیف میکنند، از مراجع چندگانه استعلام میگیرند و در نهایت بر این مبناها تصمیمی میگیرند که بعدا در مقابل خداوند درباره آن جوابگو باشند. ضمن اینکه وزیر کشور نیز بارها اعلام کردند و توصیه کردند تا تعداد افراد رد صلاحیت شده کاهش یابد اما این چنین هم نیست که همه افراد حرف وزیر کشور را قبول کنند و هیئت های اجرایی ملاک ها و قوانین خود را دارا هستند.

وی در ادامه گفت: در حقیقت در هیئت های اجرایی یک نفر فراماندار، یک نفر از دستگاه قضائی و دیگری از ثبت احول هستند و هشت نفر عضو حقیقی وجود دارد که اینان در تصمیم گیری مختار هستند. گاهی روند رد صلاحیت ها خیلی حساس جلو میرود و ممکن است تعداد آرای مخالف تایید صلاحیت نامزدی 6 نفر و تعداد آرای موافق آن 5 نفر باشد و این گونه به شکل لب مرزی، نامزد انتخابات رد صلاحیت شود. اما دولت همواره تاکید داشته است تا حدالامکان رد صلاحیت افراد کاهش یابد و حتی درباره چند نماینده مجلس رد صلاحیت شده نیز این اتفاق افتاد. اما گاهی هیئت های نظارت از دولت درباره برخی نامزدها و نمایندگان اطلاعات و توضیحاتی را می‌خواهد که در این مکلف هستیم تا اطلاعات لازم و درست را به سمع و نظر هیئت های نظارت برسانیم و غالبا این توضیحات به نفع نمایندگان و افراد بوده است. چرا که بنای دولت این بوده که انتخابات دوازدهم پر شور و با حضور تمامی جبهه ها برگزار شود.

حسینی اظهار داشت: گاهی اوقات نیز مستنداتی از نمایندگان و نامزدها ارائه میشود که دولت نمیتواند دفاعی کند و بنابراین حق را به هیئت های نظارت می‌دهد. اما مواردی که قابل اغماض است، دولت تلاش می‌کند تا نادیده گرفته شود و نامزد یا نماینده مورد نظر به کارزار انتخاباتی راه پیدا کند. رهبر انقلاب نیز اخیرا بر این موضوع تاکید کردند که انتخابات پیش رو پرشور و با رقابت جدی برگزار شود. بنابراین لازم است تا روند تایید صلاحیت نامزدها با یک ارفاق خوبی جلو رود تا طیف های سیاسی امکان حضور در انتخابات و بیان دیدگاه های خود را داشته باشند و این مورد بینش سیاسی مردم را نیز قطعا افزایش خواهد داد و مردم این گونه در بطن مسائل مهم کشور قرار میگیرند. به طور کل وجود جبهه های مختلف سیاسی، ارائه راه ها کارهای مختلف برای حل مشکلات و مسائل کشور را در پی دارد. چرا که در حال حاضر تضارب آرا جایگاه مهمی در فضای سیاسی کشورها دارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: در عین حال اما نامزدها باید مراقب باشند تا آمارها و مطالبی را بیان نکنند که موجب دلسردی مردم شود و در ارائه آمارها و ارقام حداکثر دقت و بینش را داشته باشند. چرا که در این صورت قطعا فضای انتخاباتی سالم و پرشوری را در کشور تجربه خواهیم کرد.

کد خبر 819824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha