یک استارت‌آپ سوئدی به‌نام مودوین که به تازگی بلندترین برج توربین چوبی جهان را ساخته است که نسل نیروگاه‌های بادی آینده را می‌سازد.

توربین چوبی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی سی، اتو لوندمن، مدیر اجرایی این شرکت، درباره این توربین عظیم گفت: این توربین چوبی پتانسیل بسیار خوبی دارد. ارتفاع آن ۱۵۰ متر است و ژنراتور ۲ مگاواتی در بالای آن به تازگی برق رسانی به شبکه سوئد را آغاز کرده است که برق حدود ۴۰۰خانه را تامین می‌کند. رویای لوندمن و مودوین این است که ترکیب ارزشمندی از چوب و باد بسازند.

افق پروژه مودوین، ساخت و جانمایی چندین توربین شبیه به این توربین چوبی در دنیاست. جالب است که اصلی‌ترین عنصر سازنده این توربین‌ها به جای فولاد، چوب است. فولاد قوی و بادوام باعث شده است که توربین‌های عظیم و مزارع بادی در خشکی و دریا ساخته شوند. اما فولاد برای پروژه‌های روی زمین محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.

با افزایش تقاضا برای توربین‌های بلندتر که بادهای قوی‌تری را با ژنراتورهای بزرگ‌تر می‌رساند، قطر برج‌های فولادی استوانه‌ای برای پشتیبانی از آنها نیز باید افزایش پیدا کند. بنابراین رساندن قطعات فلزی عظیم به سایت‌های توربین به یک دردسر واقعی تبدیل شده است و در واقع ارتفاع توربین‌های فولادی جدید را محدود می‌کند. از بیرون، تفاوت آشکار کمی بین توربین چوبی مودوین و پسرعموهای فولادی آن وجود دارد.

هر دو دارای یک پوشش سفید ضخیم برای محافظت از آنها در برابر عناصر و تیغه‌های ساخته شده در درجه اول از فایبرگلاس متصل به ژنراتور هستند که هنگام چرخش برق تولید می‌کنند. تنها تفاوت قابل تشخیص در داخل ساختمان این توربین است. دیوارها دارای روکش چوب خام منحنی هستند که شبیه به سونای خشک است.

بیشتر بخوانید:

به‌گفته لوندمن نقطه فروش توربین آنها این است که با استفاده از چوب و چسب، می‌توان برج‌ها را در ماژول‌های کوچک‌تر و راحت‌تر ساخت. آنها می‌گویند که ساخت برج‌های واقعاً بلند و بردن قطعات به مکان‌های چالش برانگیز بسیار با چوب آسان‌تر می‌شود.

کد خبر 819813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha