کیسه‌های زباله‌ای که دل و روده‌شان در آمده و اطراف مخزن‌های زباله را از دستمال‌های استفاده شده، میوه‌های کپک زده، غذاهای مانده پر کرده‌اند، این تصویری است که زباله‌گردها در کنار مخازن هر کوچه و خیابان می‌سازند و تلاش مداوم پاکبان‌ها برای پاک کردن این تصویر چندان کارساز نیست.

زباله

همشهری آنلاین- لیلا شریف: تلاش برای تمیز ماندن محوطه اطراف مخازن به نبرد تن به تن میان پاکبان‌ها و زباله‌گردها تبدیل شده است و درست زمانی که پاکبان‌ها گمان می‌کنند با تمیز کردن فضای اطراف مخزن، موجب پاکیزگی کوچه و محله‌ها شده‌اند، دقایقی بعد با حضور یک زباله‌گرد، تصویر محیط اطراف پاکیزه مخزن مخدوش می‌شود، موضوعی که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد.

مصطفی که در یکی از محلات مرکزی شهر ساکن است، بارها شاهد خرابکاری زباله‌گردها در شهر بود و در این رابطه می‌گوید:«من تا چند وقت پیش فکر می‌کردم که این حجم از کیسه‌های پاره شده اطراف مخزن‌ها و آشغال‌هایی که پخش و پلا هستند، کار گربه‌های شهر هست و اونها به زباله‌های اطراف مخزن‌ها حمله می‌کنند اما چند روز پیش صحنه‌ای رو دیدم که نظرم عوض شد.»

زباله‌های پخش شده کنار مخزن کار گربه نیست

او توضیح داد:«درسته که بعضی از مخزن‌های زباله خیلی پر میشن و نیاز دارند که سریع تخلیه بشن اما مدتی پیش خودم دیدم که یکی از این زباله‌گردها داشت یکی و یکی، کیسه‌های زباله رو پاره می‌کرد و آشغال‌های توی کیسه رو اطراف مخزن و درست وسط خیابان می‌انداخت.»

این روایتمحدود به مصطفی نمی‌شود و فاطمه که در یکی از مناطق جنوبی شهر زندگی می‌کند نیز نسبت به خارج کردن زباله‌ها از مخازن شهر به وسیله زباله‌گردها، اعتراض دارد:«شهر تهران به این بزرگی دردسرهای زیادی داره اما یه مدت هست که این زباله‌گردها وضعیت نظافت رو بدتر کردن. اینا هم از سر ناچاری دست به این کار می‌زنن اما خب بعضی مشکل‌هاشون رو نمیشه نادیده گرفت، مثلا همین که آشغال‌ها رو از سطل در میارن و بعد پلاستیک‌ها و چیزهایی که به درد فروش می‌خورن رو جدا می‌کنند و بقیه آشغال رو دور مخزن می‌ریزن. من نمی‌دونم باید چی کار کرد اما این کار زباله‌گردها خیلی شکل و شمایل بدی به شهر داده.»

۲۰ بار در روز اطراف مخزن‌ها رو تمیز می‌کنیم

پاکبان‌های شهر هم، دلخوشی از پخشن شدن زباله‌ها به وسیله زباله‌گردها ندارند،‌ حسن زاده پاکبانی است که از همان ابتدای گفتگو، زمانی که نام زباله جمع کن‌ها را می‌شوند، با کلافگی خاص می‌گوید:«این بنده‌های خدا که امان ما رو بریدن.»

حسن زاده ادامه می‌دهد:«الان بدترین مشکل ما همینه، مدام دور مخزن زباله رو تمیز می‌کنیم اما باز چند دقیقه دیگه می‌بینیم که دور مخزن پر از کیسه‌های پاره شده آشغال و زباله‌اس. مدیرهای ما خیلی وقتا نقاطی که کثیف باشه رو به ما پیام می‌زنند و ما سریع می‌ریم که اون اطراف رو تمیز کنیم اما بدبختی اینه که باز یه زباله گرد دیگه میاد و همون وضعیت تکرار میشه.»

این پاکبان که در منطقه ۳ کار می‌کند، با دلخوری توضیح می‌دهد:«بعضی وقتا مجبور می‌شیم که ۲۰ بار اطراف مخزن‌ها رو تمیز کنیم. بارها هم به این زباله گردها گفتیم که تو رو خدا، حداقل وقتی آشغال جمع می‌کنی، دور و بر مخزن نریزید، اول الکی به ما قول می‌دن اما خب باز همون کار رو انجام میدن. دردسر ما بیشتر موقع روز هست که تمام آشغال‌ها رو اطراف مخزن‌ها خالی می‌کنند.»

بهم ریختگی مخازن شهر از سوی زباله‌گردها در سال‌های اخیر شدت یافته است، موضوعی که حسن زاده هم آن را تأیید می‌کند و می‌گوید:«والا این یه سال اخیر خیلی زیاد شده، ما قبلا هم با زباله‌گردها درگیر بودیم اما الان چند ماهه که هم تعدادشون بیشتر شده، هم مدلشون اینجوری شده که تمام مخزن رو خالی می‌کنند تا چیزی پیدا کنند. این زباله گردها با خودشون می‌گن یه گونی هم پر کنم، ۸۰۰ هزار تومان می‌فروشم، دیگه براشون تمیزی شهر مهم نیست و سریع کیسه ها رو پاره می‌کنند تا ببینند از توش چی کاسب می‌شن. الان در جریان هستم که بطری‌های خالی آب، نزدیک به کیلویی ۹ هزار تومان هستند، کارتن هم کیلویی ۱۰ هزار تومان می‌خرن. آشغال جمع کن بره و یه دوری توی مخزن‌ها بزنه، حداقل ۱۰ کیلو جمع می‌کنه.»

نادر یکی از پاکبان‌های منطقه یک شهرداری است که درگیری با زباله‌گردها گله مند است چرا که این نیروهای خدمات شهری مشکلات ریز و درشتی با زباله‌گردها دارند:« آشغال جمع کن‌ها ما رو اذیت می‌کنن.بارها شده که بهشون گفتیم حداقل این آشغال رو که از سطل خالی می‌کنن که پلاستیک و کاغذش رو جدا کنن، خیلی توی خیابون پخش نکنن اما خب با پررویی به ما می‌گن که شماها حقوق می‌گیرید و وظیفه‌تونه این آشغالا رو باز جمع کنید.»

پیگیری مخزن‌هایی با درهای بسته

چندی پیش معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با ارائه طرح جدید برای مخازن شهری و در دار کردن آنها، تلاش کرد تا قدمی برای محدودیت دسترسی زباله‌گردها به مخازن بردارد. حسین نظریمعاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در گفتگو با همشهری در رابطه با این موضوع گفت: این موضوع را در قراردادهای جدید نظافت شهری پیگیری خواهیم کرد، دنبال این هستیم که اگر بتوانیم مخازن مناسبی را تهیه کنیم.

او افزود: فردی ایده‌ای در رابطه با مخزن‌هایی که قابلیت باز شدن نداشته باشند، ارائه داده است و این ایده در حال بررسی است.

کد خبر 819568
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملک IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    1 0
    نیاز به کشف دوباره چرخ نیست!!.... ببینید کشور های دیگر چکار میکنند!!.... مثلاً در آلمان تمام ساختمانها مخزن های زباله شان در داخل ساختمان با در های بسته که بعضاً حتّی در آنجا هم در محوطه قفل شده قرار دارند!!.... ساختمانها و مجتمع ها مسئول و موظف هستند اوّلاً زباله هایشان را تفکیک شده در مخزن های خاص خود بیاندازند و ثانیاً در را بسته و غیر قابل دسترس بغیر از ساکنین نگهدارند!! در روز فقط یکبار ماشین حمل زباله میاد و مخزن ها را از محل بسته شان در میار و بعد از خالی کردن در ماشین حمل زباله دوباره به محل بسته شان هل میدهد و در را میبندد!!.... همین!