چین از یک پلتفرم محاسباتی قدرتمند هوش مصنوعی رونمایی کرده است که برای حل بحران ضعف توان محاسباتی طراحی شده است.

هوش مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گیزمو چاینا، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که پکن یک پلتفرم محاسباتی پیشرفته معرفی کرده است. این ابتکار که به عنوان پلتفرم محاسبات عمومی هوش مصنوعی پکن یا پروژه شانگجوانگ شناخته می‌شود، در زمانی بسیار مهم انجام می‌شود که تنش‌های جهانی در صنعت نیمه‌هادی‌ها، به ویژه با ایالات متحده، در حال تشدید است.

این پروژه در نظر دارد کمبود قدرت محاسباتی در پکن را برطرف کند. پروژه شانگجوانگ که توسط هلدینگ انرژی پکن (BEH) اداره می‌شود، برای حل بحران توان محاسباتی در پکن طراحی شده است. این کمبود به ویژه برای دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط چالش‌برانگیز بوده است. پلتفرم جدید تنها یک پیشرفت فنی نیست، بلکه یک گام استراتژیک در تلاش چین برای تبدیل شدن به یک رهبر در فناوری هوش مصنوعی است.

پلتفرم محاسباتی «BEH» در مرحله اولیه خود دارای قدرت قابل توجه ۵۰۰ پتافلاپ است. برای در نظر گرفتن این موضوع، قوی‌ترین ابررایانه جهان، مرز ایالات متحده، حداکثر عملکردی معادل ۱۱۹۴ پتافلاپ دارد. با این حال «BEH» اینجا متوقف نمی‌شود. آن‌ها قصد دارند در آینده نزدیک این ظرفیت را سه برابر کنند و به ۱۵۰۰ پتافلاپ برسانند.

یکی دیگر از جنبه‌های قابل توجه پروژه شانگجوانگ تعهد آن به محیط زیست است. «BEH» قصد دارد در نهایت این پلتفرم را به طور کامل با انرژی سبز تامین کند تا اهداف زیست‌محیطی جهانی هم‌سو شود.

افتتاح این پلتفرم با همکاری‌های قابل توجهی همراه بود. «BEH» قراردادهایی را با شرکت‌های بزرگ فناوری چین، از جمله علی‌بابا کلاود و استارت‌آپ هوش مصنوعی ژیپو ای‌آی امضا کرد.

این ابتکار بخشی از استراتژی گسترده‌تر چین است. اوایل سال جاری، دولت چین برنامه‌هایی را برای تجمیع منابع محاسباتی برای تقویت توسعه هوش مصنوعی اعلام کرد. پکن که در حال حاضر میزبان یک سوم استارت‌آپ های اصلی هوش مصنوعی چین است، به سرعت در حال تقویت جایگاه خود به عنوان قطب نوآوری هوش مصنوعی است.

کد خبر 819520
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha