باغ وحش ارم! جایی که برای خیلی هایمان غریبه نیست و همیشه گونه های جانوری نادرش برایمان جالب بوده است از شیرهای سفیدی که کلی حضورشان خبرساز شد تا بچه فیلی که بالاخره  در ایران بدنیا آمد و کلی بازدید کننده را میهمان این باغ وحش کرد.

مراقبان حیوانات

همشهری آنلاین - فاطمه عسگری نیا: بلکه مقصود ما گپ و گفت با مراقبان بقا بود. مردانی که با جان و دل با وجود همه سختی هایی که کارشان دارد از این حیوانات مراقبت می کنند و به قول خوشان کلی هم از این کار لذت می برند.

آقا مهدی میکائیلو مراقب قفس فیل های باغ وحش ارم از جمله این مردان است. به محض اینکه وارد قفس محاسن، مه هری و مایسا می شود آن هم با دسته موزی رسیده و بزرگ حسابی مورد استقبال این خانواده قرار می گیرد: « فیلهای باغ وحش ارم روزی ۱۰۰ کیلو میوه و ۶۰ کیلو خشکبار اعم از بادام زمینی و کشمش می خورند» آقا مهدی، عدالت را در توزیع موزهای خوش آب و رنگی که در دست دارد رعایت می کند و چند شاخه ای هم به محاسن می دهد هرچند از خشم محاسن به خاطر تاخیر در تعارف موز در امان نمی ماند و او با خرطوم حجم زیادی از خاک را حواله اش می کند اما اقا مهدی با لبخندی گرم می گوید: «کار و زندگی با حیوانات سختی های خودش را دارد اما باور کنید شیرینی هایش غالب است به طوریکه من اگر من دو سه روز مرخصی بروم به شدت دلتنگشان می شوم.»

مهدی آنقدر عاشق کار با حیوانات است که سال ۹۲ تصمیم می گیرد کار اداری و پشت میز نشینی را رها کند و به داخل باغ وحش بیاید: «حاضر نیستم با هیچ رتبه و حقوق بالاتری شغلم را عوض کنم چرا که بودن کنار این حیوانات رنگ و بوی دیگری به زندگی ام داده است.»

دلمان تنگ این حیوانات می شود

همینطور که مشغول کپ و گفت با آقا مهدی هستیم «عادل» هم از راه می رسد «مایسا» بچه فیل کوچک که از دیدن او حسابی خوشحال شده شروع به جست و خیز می کند و البته از مهربانی عادل هم بی نصیب نمی ماند: « ۱۲ سال است که سابقه کار در باغ وحش را دارم قبلا در بخش گرگها، کفتارها و روباه ها بودم و الان در بخش فیلها اما این دلیل نمی شود که دلم برای حیوانات قبلی تنگ نشود. هنوز هم وقتی مرا از دور می بینند پشت قفس شروع به خوشحالی می کنند و این حکایت از قدرشناسی این حیوانات دارد در واقع با زبان بی زبانی این را نشان می دهند من هم در تمام طول زمانی که در خدمتشان بودم یادگرفتم قدر خوبی ها را بیشتر بدانم و این درس بزرگی برای من است.»

حیوانات باغ وحش ارم ماهیانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان غذا می‌خورند | برای فیل‌ها روزی ۱۰۰ کیلو میوه سرو می‌شود!

اقا عادل رجبی که ۳۷ ساله است هم مثل مهدی فکر می کند او هم اگر دو روز این حیوانات را نبیند دلش حسابی برایشان تنگ می شود و می گوید: «باور کنید بیشتر از خانواده امان دلتنگ این حیوانات می شویم چون دنیای زیبایی دارند. ما برای تولد مایسا یک ماه در همین قفس ها می خوابیدیم تا سلامتش به خطر نیفتد درسته جزء تکالیفمان بود اما ما این تکلیف را با عشق انجام می دادیم»

مراقبت از حیوانات سخت است اما لذتبخش

حالا چند سالی است که آقا «کامبیز محمدیان» خوش خنده و خوش اخلاق جای عادل را در بخش مراقبت از سگ سانان گرفته است. با عشق است و مهربان : «قبل ا زاین که کارم را در باغ وحش شروع کنم در خانه پرنده نگهداری می کردم عاشق حیوانات هستم و بعد از ۲۰ سال زندگی با این حیوانات تصور زندگی غیر از این برایم محال است.»

کامبیز به خاطر خلق و خوی شوخ طبعش در میان دوستانش هم حسابی طرفدار دارد خودش به شوخی می گوید به خاطر خوش خنده بودنم مرا در این بخش قرار دادند تا این حیوانات درنده هم خوش اخلاق شوند. همین هم شده است چنان به هم دلبسته و و ابسته شده اند که اگر یک روز همدیگر را نبینند دلتنگ هم می شوند : «مراقبت از این حیوانات سخت است چون باید هم مراقب سلامتی خودمان باشیم هم خانواده هایمان به هر حال حیوانات بیماریهای مشترکی با انسان دارند.»

دلم شور حیوانات را می زند

در گوشه دیگری از باغ وحش بزرگ ارم «محسن محمد جعفری» با همان آرامش مثال زدنی خود مشغول تمیز کردن دریاچه قوهای سفید است جایی که او ۱۳ سال از عمرش را در آن سپری کرده است و خوشحال است از این همزیستی زیبا و مسالمت آمیز: «همیشه نگران این پرنده ها و کوریکودیل هایی هستم که در دریاچه اند گاهی مردم با پرتاپ سنگ و چوب آنها را آزار می دهند و من واقعا خونم به جوش می آید عده ای فکر می کنند وقتی به باغ وحش می آیند حیوانات باید خبردار بایستند و با حرکت های نمایشی سرگرمشان کنند در حالیکه آنها هم زندگی خودشان را دارند باورتان نمی شود به اندازه بچه هایم نگران اینها هستم.»

حیوانات باغ وحش ارم ماهیانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان غذا می‌خورند | برای فیل‌ها روزی ۱۰۰ کیلو میوه سرو می‌شود!

بالغ بر یک میلیارد هزینه غذای حیوانات است

قصه مراقبان بقا و حیواناتی که در باغ وحش زندگی می کنند طولانی و شنیدنی است و این تنها گوشه ای کوچک از این قصه بود. سعید بحیرایی مدیرروابط عمومی باغ وحش ارم که ما را در تهیه این گزارش همراهی کرد می گوید ماهانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه تامین غذای این حیوانات است که از محل بازدید مردم از باغ وحش و مراکز تفریحی مجموعه ارم تامین می شود بنابراین بعد از خواندن این گزارش هنگام تهیه بلیط با دل و جان بیشتری پول پرداخت کنید تا دیدن این زیباییها را از دست ندهید.

کد خبر 819503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • راضیه ملکیان IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    محبوس کردن حیوانات در باغ وحش کار اخلاقی و درستی نیست و با حقوق حیوانات در تعارض‌های.
  • علی IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    منطقه‌ای آز شمال اختصاص بديم به باغ وحش ملی
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    6 0
    به جای اینکه بچه های دبستانی را اردو ببرند سینما بیاورند باغ وحش هم برای بچه ها بهتر است هم بر ای در آمد باغ وحش ................
  • NAZI IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    4 0
    همشون دوست داشتنی هستن . ولی کاش توی باغ وحش نبودن و ازادانه زندگی میکردن .
  • کوشا DE ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    سلام اگر دوست دارید این پولی که هزینه باغ وحش می کنید از جیب در بیارید
  • محمد IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    شما باشید روزی ۳ میلیارد در بیاری ۱۵۰۰ خرج نمیکنی