مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و سرپرست سازمان سردخانه و کشتارگاه‌های شهرداری تهران گفت:

 سردخانه میدان بهمن حداکثر تا 2 ماه آینده به‌طور کامل تعطیل خواهد شد. حسین صفایی در نشست خبری که چهارشنبه برگزار شد با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه به پیمانکاران در آذر ماه گذشته تعطیلی سردخانه اعلام شده بود، گفت: آن زمان فرصت مناسبی بود چرا که بیشتر صید ماهی از فروردین ماه آغاز می‌شود و محصولات داخل سردخانه باید تا پایان سال برای عرضه از سردخانه به بازار منتقل می‌شدند.

وی افزود: از 15 فروردین تا‌کنون نیز سردخانه ورودی نداشته و از 3 هزار و 300 تن موجودی، 3 هزار تن آن ماهی بوده هم‌اکنون نیز 2 هزار و 200 تن دیگر ماهی موجود است که به‌تدریج و روزانه از سردخانه خارج می‌شود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری ادامه داد: تاکنون نیز یک سوم پیمانکاران برای پایان دادن قراردادشان مراجعه کرده‌اند.

صفایی بیان داشت: شهرداری نسبت به معیارهای زندگی مردم این منطقه مسئولیت داشته و از این‌رو باید به فکر کاربری جدیدی برای این قطعه زمین 320 هزار متر مربعی باشیم. بیمارستان، واحد مسکونی ومجتمع اداری - فرهنگی - تجاری از گزینه‌های مورد نظر است که البته هنوز هیچ کدام نهایی نشده است.

افزایش استاندارد محصولات

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار در ادامه این نشست با اشاره به اینکه 30 درصد خانوارهای تهران به بازارهای سازمان مراجعه می‌کنند،گفت: با ادغام این دو سازمان و تمرکز یافتن برخی فعالیت‌ها در حوزه معاونت بهداشت و تضمین کیفیت سازمان میادین، سطحی از استانداردهای بهداشتی را نیز به‌تدریج در این بازارها نهادینه خواهیم کرد.

صفایی افزود: غرفه‌های عرضه‌کننده فراورده‌های لبنی در بازارها و میادین، این فراورده‌ها را به بهترین وضع بهداشتی عرضه می‌کنند، تمام این محصولات به سردخانه‌های تعبیه شده در این غرفه‌ها منتقل شده و سپس در یخچال ویترین‌دار نگهداری می‌شود؛

شرایطی که فروشگاه‌های سطح شهر از آن برخوردار نیستند.وی ادامه داد: این نگاه بهداشتی را به عرضه تمام محصولات میادین تعمیم می‌دهیم و استانداردها را تبدیل به دستورالعمل خواهیم کرد و تا یک سال آینده شاهد خواهیم بود که اکثر محصولات دارای بهترین استانداردها باشند که این اثر عمده ادغام این دو سازمان است.

ساخت بازارهای جدید

صفایی همچنین درخصوص تعطیلی برخی بازارها یادآور شد: برخی بازارها از لحاظ مالکیت معارض داشته و ممکن است مالک، زمین خود را پس بگیرد، برخی مواقع نیز به‌دلیل بحث توسعه شهری بازار تعطیل می‌شود مانند بازار قیطریه که به‌دلیل احداث مترو تعطیل شد.وی تاکید کرد: سال گذشته 6 بازار به این دلیل تعطیل شد اما بلافاصله بازارهای جایگزین احداث شد.

وی به برنامه‌های این سازمان در سال 88 نیز اشاره کرد و بیان داشت: 40 بازار جدید احداث خواهد شد که در مجموع تعداد بازارهای سطح شهر را به 160 مورد خواهد رساند و با این اقدام توزیع بازارها در تهران با پراکندگی مناسبی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه‌ و تره بار شهرداری ادامه داد: 20 بازار کانکسی که برای سنجش میزان استقبال شهروندان در برخی نقاط شهر برپا شده بود، به بازار ثابت تبدیل خواهد شد.

وی همچنین از راه‌اندازی سردخانه با ظرفیت 50 هزار تن در میدان مرکزی میوه و تره بار خبر داد و گفت: هم‌اکنون امکان ذخیره‌سازی میوه برای یک شب نیز وجود ندارد اما احداث این سردخانه امکان نگهداری میوه را ایجاد کرده و ضایعات آن را نیز کاهش خواهد داد.

صفایی افزود: زمین این سردخانه اختصاص داده شده و هم‌اکنون در حال انجام مطالعات و انتخاب سرمایه‌گذار هستیم.

استفاده از انرژی خورشیدی در بازار سهروردی

مدیرعامل سازمان میادین همچنین از تاسیس کارخانه ضایعات میوه به خوراک دام در میدان مرکزی میوه تره بار خبر داد و گفت: سال گذشته پایلوت این طرح که اقدام جدیدی در کشور است طراحی شده و تا پایان سال این کارخانه با ظرفیت جذب 150 تن ضایعات سبزی و میوه در روز احداث خواهد شد.

صفایی همچنین به مصوبه شورای شهر در مورد استفاده نکردن از ظروف و بسته بندی پلاستیکی در سازمان میادین و فروشگاه‌های شهروند اشاره کرد و بیان داشت: بعد از اخذ مجوز از وزارت بهداشت، کل محصولات سازمان میادین در ظروف گیاهی عرضه می‌شوند.

مدیرعامل سازمان میادین همچنین از استفاده از انرژی خورشیدی در بازارهای سازمان خبر داد و خاطر نشان کرد: کل انرژی سرمایشی، گرمایشی، نگهداری کالا و... از طریق این سیستم تامین خواهد شد و بازار سهروردی نخستین مکان اجرای آن خواهد بود که در
 6 ماهه اول سال به بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر 81942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز