محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان ضمن ارائه تحلیلی درباره ارتباط سیاست خارجی، منافع و امنیت ملی گفت: نگرش رژیم اسراییل، نگرانی از پیام و نفوذ معنوی ایران دارد که تلاش می کند با یک نگرانی سازی ساختگی آن را جایگزین کند.

ظریف

به گزارش همشهری آنلاین، ظریف روز چهارشنبه از طریق ارتباط وبیناری در دومین همایش ملی سیاست خارجی ایران در محل دانشگاه شهید باهنر کرمان با گرامیداشت یاد شهیدان باهنر، حاج قاسم سلیمانی و نیز مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان شخصیت‌های بزرگ استان کرمان اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با نگرانی سازی ساختگی دنبال آن است تا بتواند در دنیا علیه ایران امنیتی‌سازی و تهدیدانگاری کند.

وی افزود: لذا همانطور که در طرف مقابل ما از قدرت گفتمانی، انگیزشی، معنایی، روایت سازی، قالب بندی و تصمیم سازی برای تهدیدسازی ایران استفاده می شود ما هم باید توجه داشته باشیم که در کنار عناصر مادی قدرت، نیازمند عناصر معنوی قدرتمان نیز هستیم.

ظریف در ابتدای مباحث خود با بیان اینکه سیاست خارجی، منافع و امنیت ملی در هم تنیده است گفت: اگر بخواهیم در این زمینه سخن بگوییم و نظریه پردازی کنیم نیاز به نظریه پردازی های بومی داریم ضمن آنکه باید نظریه ها را بشناسیم.

وی با اشاره به اینکه نظریه با مکتب متفاوت است و نیاز داریم با شرایط ایران تحلیل کنیم و خودمان را در عین حال در چارچوب زندان نظریه نیز قرار ندهیم، گفت: این به معنای فرار از نظریه نیست بلکه نیاز به نظریه پردازی و آزاداندیشی در روابط خارجی است.

سیاست خارجی و منفعت ملی

ظریف همچنین با اشاره به سه مفهوم به هم پیوسته سیاست خارجی، منافع و امنیت ملی تصریح کرد: به عبارتی، سیاست خارجی پیگیری منافع ملی و دیپلماسی، راهکار پیگیری سیاست خارجی با کمترین هزینه و بیشترین پایداری است که این موضوع می تواند این ۲ مفهم را جدا کند.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان بیان کرد: سیاست خارجی که منفعتی ملی را دنبال نمی کند، نمی تواند سیاست خارجی موثر و مفید باشد؛ سیاست خارجی زمانی می تواند کارآمد باشد که هدف، پیگیری منافع و امنیت ملی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین قدرت امنیت ملی، پیشرفت کشور و سیاست خارجی با بقا آغاز می شود گفت: بقای دولت و ملت باید در هم تنیده باشد اما تنها عناصر تامین کننده امنیت و قدرت ملی، عناصر مادی نیستند بلکه عناصر انگیزشی و معنایی می توانند اهمیت بسیار فوق العاده ای در این خوزه داشته باشند.

ظریف گفت: اگر به قانون اساسی نگاه کنیم می بینیم پنج عنصر برابر برای امنیت ملی در این قانون دیده شده؛ در این زمینه قدرت نظامی با حضور رییس ستاد کل نیروهای مسلح، قدرت اقتصادی و توسعه با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، قدرت دیپلماسی با وزیر امور خارجه، امنیت داخلی با حضور وزیر اطلاعات و انسجام داخلی با حضور وزیر کشور تعریف شده است.

مقاومت دربرابر جداسازی آرمان و منافع ملی

وی ادامه داد: دیپلماسی و انسجام ملی عناصر معنایی امنیت ملی هستند و اینجا باید با گزینه های وارداتی مبنی بر جدا کردن آرمان از منافع ملی مقابله کنیم؛ نگرش این جداسازی، صرفا تبلیغاتی است و افرادی که این نگرش را مطرح کردند به آن باور ندارند و در کشور، خود نیز از آن استفاده نکردند.

ظریف خطاب به برخی طرف ها یا نگاه ها افزود: اگر به ایران می‌گویید منافع آرمانی خود را کنار بگذارد، چرا خودتان این منافع را کنار نمی گذارید؟؛ لذا تضاد منافع ملی با آرمانی اشتباه است اما ضرورت اولویت بندی منافع همچنان وجود دارد یعنی اگر بقا در خطر باشد سایر منافع نیز برای مدت کوتاهی چشم پوشی یا کمتر توجه می شود، لذا اولویت بندی ها در منافع ملی بسیار مهم است.

به گفته وی، از یک دیدگاه جامعه‌نگر پس از بقا، عنصر مردم را می توانید به عنوان مهمترین زمینه امنیت ملی، عامل بازدارندگی و عامل قدرت ملی در نظر بگیرید.

ظریف تاکید کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب می فرمایند آنچه به کشور قدرت بازدارندگی و در سطح بین المللی، مهم و تاثیرگذار نشان می دهد، مردم هستند.

رضایتمندی و مشروعیت نزد مردم

به گفته وی، ۲ عنصر از جمله رضایت‌مندی و مشروعیت نظام در دید مردم، قدرت ملی و بازدارندگی ایجاد می کند، این قدرت مردم باعث حفظ کشور می شود و نگرانی قدرت های بزرگ از ایستادگی مردم، فرهنگ مقاومت و ایثار است که شهید حاج قاسم سلیمانی نماد این حوزه به شمار می رود و این است که قدرت ما را می سازد.

ظریف ادامه داد: اگر به سند چشم انداز نگاه کنید، الهام‌بخشی یعنی اینکه جمهوری اسلامی بتواند برای دیگران نمونه باشد و این، یکی دیگر از منابع قدرت ماست.

به گفته وی، مهمترین عنصر در الهام بخشی این است که مردم دنیا و منطقه به جمهوری اسلامی به عنوان یک نمونه نگاه کنند و ما یک عنصر این نمونه بودن را داریم و آن پیام استقلال و مقاومت انقلاب اسلامی است؛ همین عنصر است که دیگران را به نگرانی واداشته است.

به گفته ظریف، نگرش رژیم اسراییل، نگرانی از پیام و نفوذ معنوی ایران دارد که تلاش می کند با یک نگرانی ساختگی آن را جایگزین کند که بتواند در دنیا ایجاد امنیتی سازی و تهدیدانگاری کند لذا همانطور که در طرف مقابل ما از قدرت گفتمانی انگیزشی، معنایی، روایت سازی، قالب بندی و تصمیم سازی برای تهدیدسازی ایران استفاده می شود ما هم باید توجه داشته باشیم که در کنار عناصر مادی قدرت، نیازمند عناصر معنوی قدرتمان هستیم.

جاپای قدرت جمهوری اسلامی در بین الملل

وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که عناصر معنوی قدرت ما برای جمهوری اسلامی که یک قدرت میانی یا منطقه ای است، می تواند جای پایی در سطح بین المللی بسیار فراتر از اندازه اقتصاد، قدرت نظامی و جغرافیای ما و منابع ما فراهم کند و آن قدرت است که با انقلاب اسلامی، ایران را روی نقشه جهان قرار داده است.

ظریف ادامه داد: لذا منابع قدرت، خالص بر منابع مادی قدرت نیست اگر نگاه نظریه پردازانه به منابع قدرت جمهوری اسلامی داشته باشیم حتما باید منابع انگیزشی قدرت جمهوری و اصل الهام بخشی ایران را فراموش نکنیم زیرا اینها منابع قدرت ما هستند.

نفوذ خارجی و منبع قدرت

وی در ادامه با بیان اینکه نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه یک منبع قدرت است اظهارداشت: در کنار اینکه توسعه اقتصادی، توسعه همه جانبه و پایدار، انسجام اجتماعی و توان نظامی هرکدام یک منبع قدرت است اما هیچ کدام از اینها تمام قدرت نیست و نه میزان قدرت را با میزان تانک و توپ، تولید داخلی و نه با تنها با دیپلماسی ما می سنجند، بلکه ما نیاز داریم منابع قدرت را در کنار نفوذ خارجی فراهم کنیم.

ظریف افزود: اگر بخواهیم نفوذ و نزول را مقایسه کنیم باید به سیاست ۱۴ ساله آمریکا از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۴ برگردیم و آن را بررسی کنیم که آن سیاست بر مبنای حضور بود و در گزارشی نتیجه گیری این حضور به کاهش قدرت آمریکا انجامیده و نه افزایش آن؛ نفوذ است که می تواند قدرت را افزایش دهد.

وی بیان کرد: برای کشوری مثل جمهوری اسلامی که مبنای نگرشی، اعتقادی و باورمندی به روابط بین الملل داشته و اعتقاد دارم که باید این نگرش غیرمادی به نظریه را داشته باشیم و مبانی فکری خودمان را در نظریه ببینیم، این مبنا است که پایه قدرت ماست که باید حتما آن را ببینیم.

هم دولت هم آرمان

ظریف افزود: نباید گول این حرف را بخوریم که ایران باید بین دولت و آرمان بودن یکی را انتخاب کند؛ ما همزمان هم دولت و هم آرمان هستیم، کمااینکه آمریکایی ها به درست یا غلط، به دروغ هم می گویند آرمان های خود را هر جایی اجرا نمی کنند، اما آمریکا آمادگی جدایی آرمان از منابع قدرت ملی خود را ندارد.

وی بیان کرد: جدایی آرمان از قدرت یعنی یکی از پایه های مهم امنیت و منافع ملی خود را از دست دادیم و فراموش نکنید مشروعیت، رضایتمندی مردمی و عزت مندی بسیار مهم است که اگر بخواهیم معادله هسته ای را درست درک کنیم از طرف خارج این معادله امنیتی سازی و از داخل معادله عزت است؛ یعنی دیگران نباید به ما تحمیل کنند که ما چکار کنیم.

معادله هسته ای، امنیتی سازی، عزتمندی

ظریف گفت: قسمتی از معادله هسته ای ایران امنیتی سازی و بخشی عزتمندی است که دیدگاه مقام معظم رهبری در این حوزه بر سه پایه عزت، حکمت و مصلحت است و حکمت و مصلحت روش رسیدن به عزت است و عزت، مبنای سیاست خارجی ماست؛ عزت یک عنصر معنایی و انگیزشی قدرت است و نباید آن را فراموش کنیم.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان ادامه داد: اگر بخواهیم سلسله مراتب منافع و امنیت ملی را در نظر بگیریم پس از بقا و شاید همتای تمامیت ارضی و بقای سیاسی است، باید این منافع مشروعیت و رضایتمندی مردمی و عزت ملی را در نظر بگیریم.

به گفته وی، اگر ایران را یک کشور عزتمند، سربلند و مستقل ببینند و با آن به عنوان یک کشور عزتمند تعامل کنند اینها پایه های قدرت ملی ماست و نباید فراموش کنیم که به ما قدرت داده است.

ظریف افزود: عنصر بعدی که در سند چشم انداز نیز به آن اشاره شده، الهام بخشی است که از طریق نفوذ به دست می آید نه از طریق حضور؛ الهام بخشی یک عنصر بسیار مهم است که بازدارندگی و قدرت کشور را افزایش می دهد و از آسیب پذیری کشور جلوگیری می کند لذا اگر نگاهی جامعه‌نگر به امنیت، منافع ملی و سیاست خارجی و دیپلماسی که وظیفه آن پیشبرد امنیت و منافع ملی است داشته باشیم آنگاه می توانیم در جهت ایرانی آزاد، آباد، سربلند و پرقدرت در صحنه منطقه و جهانی حرکت کنیم.

در مراسم افتتاح دومین همایش سیاست خارجی ایران نیز حسین اکبری فرد رییس دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به جایگاه و نقش مهم امنیت در توسعه که در سایه سیاستگذاری به موقع و درست تحقق می یابد، به تشریح ظرفیت های این دانشگاه پرداخت و با بیان اینکه توسعه با توصیه محقق نخواهد شد گفت: با عزت، حکمت و مصلحت، سیاست خارجی پایداری در کشور خواهیم داشت.

وی افزود: تولید علم مرجعیت ساز است.

محمود غفوری رییس همایش ملی سیاست خارجی ایران نیز گفت: ۱۴۵ چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که ۱۰۷ مورد آن مورد پذیرش قرار گرفت و ۳۰ مقاله از ۸۴ مقاله ارسال شده، چاپ می‌شود.

سیدجواد دهقانی فیروزآبادی دبیر علمی دومین همایش ملی سیاست خارجی ایران نیز با تحلیل جایگاه سیاست در علوم گفت: سیاست خارجی باید به نحو مطلوب تدوین و اجرایی شود تا به تحقق و بالندگی امنیت ملی نیز کمک کند.

کد خبر 819402
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 36
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    23 1
    بخند
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    24 25
    ظریف در این مدت 8 سال در مذاکره به کشور ایران اهانت و خیانت کرده است.
    • آرام IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      18 11
      میشه خیانت رو توضیح بدید از نظر امثال تو خیانت یعنی چی ؟ تو نمی دونم کی هستی وچه جایگاهی داری همیشه کمین کردی اسم ظریف که میاد شروع میکنی به فحاشی نصیحت میکنم همیشه اول خدا رو در نظر داشته باش وبعد منطقی باش در همه زندگیت موفق باشی
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      11 17
      ۱۴:۱۳ چته بابا جون تا یکی به ظریف میگه بالای چشمت ابرو گر میگیری از ظریف ماهانه میگیری یا بهش بدهکاری هشت سال مملکت را معطل برجام کردند آخرش هم اومدن گفتند هیچ چی نداشت غیر از اینه بگو
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      10 12
      ۱۴:۱۳ چه خوبه اول خودت اجرا کنی بعد دیگران را نصیحت کنی ۱۰ تا دستاورد ظریف در دوران وزارت خارجه را بفرمایید ما بدونیم نه ولش کن اصلا ۵ تا بگو ولی عمرا بتونی چون خودشون هم نمیتونند
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      6 4
      15:16 15:12 مخالف بودن شماها با ظریف فقط از روی دعوای حزبی ه وگرنه ظریف اولین وزیری که منافع ملی براش مهمه نه حزبی دستاوردش هم برملا کردن توطئه و خیانت های روس ا چه در قضیه برجام و اوکراین درسته
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    32 9
    آمریکا بدون پرداخت هزینه از توافق هسته ای و برجام خارج شده است ظریف باید پاسخگو و جوابگو باشد
    • احمدی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      2 2
      شما بیا برو آمریکا رو وارد برجام کن
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      0 0
      ظریف ی که فقط وزیر ه مخالفت
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      3 4
      کل دولت روحانی باید پاسخگو باشند چه اونی که می‌گفت بعد از امضای برجام همه تحریم ها یکجا برداشته میشه، چه اونی که می‌گفت قول میده تحریم ها برداشته بشه، چه اونی که می‌گفت امضای کری تضمینه، چه اونی که می‌گفت پول های بلوکه شده ایران آزاد میشه، چه اونی که می‌گفت فروش نفت افزایش پیدا میکنه، چه اونی که اصرار داشت کلمه تعلیق تو متن برجام نیست، چه اونی که به مکرون قول داد، چه اونی که سند منحوس ۲۰۳۰ را برای اجرا ابلاق کرد، چه اونی که زیر Fatf را امضا کرد و چه اونای دیگه و .... و مخصوصا اونی که برجام را ۲۰ دقیقه ای تصویب کرد او هم باید پاسخگو باشد
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      5 3
      روسیه هم بعنوان دوست مخالف سرسخت برجام بود اینا هم بجای شاکی شدن از روسیه به ظریف گیر دادن
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      3 3
      20:34 ببین اگه تمام اختیارات برجام دست دولت روحانی بود و اختیار تام داشت خواسته شما اجرا ميشد ولی توافق برجام دست دولت نیست چرا که اگه هست پس چرا دولت متبوع ت رییسی توافق نمیکنه تا درامدش بیشتر بشه وکمبود بودجه رو با افزایش مالیات بر مردم تامین نکنه همشهری جان اگر میخای تایید کنی لطفا سانسور نکن
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    30 11
    گزینه ای بهتر از برجام داریم فقط ساخت بمب اتمی بهترین گزینه در برابر مقابله دخالت و مداخله اتحادیه اروپا و مزدورانشان است. اقدامات غیرقابل قبول اروپا را با تحریم پاسخ می دهیم
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    28 4
    به مقابله با آمریکا ادامه می‌دهیم/ به مقابله با اروپا ادامه می‌دهیم غنی‌سازی درایران هم باید مانند کشورهای غربی 90 درصد باشد، نه 60درصد
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    25 5
    تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی است و هم نقض حقوق بشر محسوب می شود. پس سوال اینجاست که چرا سازمان های بین المللی در باره تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه ایران هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    24 3
    سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دروغ می گوید/ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا متاسفانه هنوز هم درک نمی کند، نمی داند، نمی فهمد و توجه نمی کند آمریکا جنایتکار در سال 97 به صورت غیر قانونی از برجام خارج شده است.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    17 4
    مدارک کافی برای متهم کردن آمریکا وجود دارد آمریکا از سال 1357 تاکنون از گروهک تروریستی ضد انقلاب و گروهک تروریستی منافقین حمایت کرده است و هنوز هم حمایت می کند و هم این گروه های تروریستی پناه داده است. آمریکا در جنگ تحمیلی هشت ساله همه جانبه از رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور حمایت کرده است.
    • ؟؟؟؟ IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      4 3
      اووووووووووووو....!!!!! خسته نشدی اینهمه نظریاتی که در کیهان چاپ میشه و کسی هم ندیده ونخونده...اینجا پشت سرهم رگباررررری می‌نویسید؟
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    23 4
    آمریکا جنایتکار با غنی سازی ایران مشکل دارد، اما آمریکا جنایتکار به همراه کشورهای اروپایی جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار از سال 2015 تاکنون انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه و بمب های خوشه ای در اختیار ائتلاف متجاوز سعودی داده است چرا؟
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    21 3
    غنی‌سازی 90، 100 و 120 درصد کشورهای اروپایی نگران‌کننده است
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    14 4
    آمریکا و اروپا و مزدورانشان مانع بزرگ احیای برجام هستند
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    19 3
    همه کشورهاي عربي منطقه از صدام حمايت مي کردند همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره حمایت از صدام حسین علیه ایران اتفاق نظر داشتند کشورهای حوزه خلیج فارس به صدام پول می‌دادند تا با ایران بجنگد صدام مورد حمایت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود حتی قبل از آمدن تحریم هم مورد حمایت همه جانبه آنها بود و به صدام پول می‌دادند تا با ایران بجنگد. متاسفانه برخی ایرانی ها هنوز هم از اهانت ها و خیانت های و جنایت های کشورهای عربی جنایتکار به همراه کشورهای غربی جنایتکار حمایت همه جانبه از صدام درس عبرت نگیرند چرا؟ جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی کشورهای عربی و کشورهای غربی را در جنگ تحمیلی هشت ساله را فراموش کردند چرا؟ در جنگ تحمیلی هشت ساله بیش از 80 کشور در جهان به سرکردگی واشنگتن و در سایه سکوت سازمان های بین المللی و با کمک های مالی کشورهای عربی منطقه از رژیم سابق عراق همه جانبه حمایت می کردند. مذاکره با آمریکا و متحدانش جرم، حرام و خیانت است و هم اهانت، توهین و بی احترامی به مردم ایران بوده است.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    18 3
    مذاکره از سال 1392 تاکنون ثابت کرد و نشان داد که به نفع مردم ایران و کشور نبوده است. توافق هسته ای از سال 1394 تاکنون ثابت کرد و نشان داد که به نفع مردم ایران و کشور نبوده است. برجام از سال 1394 تاکنون ثابت کرد و نشان داد که به نفع مردم ایران و کشور نبوده است.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    15 2
    رئیس جمهور فرانسه در حالی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انتقاد می کند که ظاهرا فراموش کرده رژیم صهیونیستی با برخورداری از ده‌ها کلاهک هسته‌ای، هیچگونه نظارت بین‌المللی را برنمی‌تابد و با سوابق سیاهی از اشغالگری و تجاوز نظامی، مهمترین منبع تهدید علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود.
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    16 2
    حمله تروریستی به پاسگاه پلیس راسک ثابت کرد و نشان داد که هنوز هم دشمنان درجه یک ملت ایران و هم دشمنان درجه یک حکومت نظام جمهوری اسلامی در سیستان و بلوچستان فعالیت می کنند.
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    15 2
    دولت و نظام از خون شهدای منا نخواهد گذشت/ ولی متاسفانه از سال 1394 تاکنون هنوز هم هیچ خبری نیست چرا؟
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    15 2
    اعتراف روحانی: مسائل اصلی با آمریکا در مذاکرات وین حل و فصل شده است/ پس چه شد/ و این در حالی است که مسائل اصلی با آمریکا از سال 1392 تاکنون در مذاکره وغیره حل وفصل نشده است چرا؟
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      2 2
      هشت سال به مردم وعده های سرخرمن دادند و یکیش اجرا نشد
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    14 3
    دولت حسن روحانی متاسفانه در این مدت 8 سال کل دنیا را گرفتار کرده است.
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    2 5
    ظریف بره پشت سر جان کری راه بره فعلا
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    3 3
    اسرائیل یک رژیم تروریستی است ترور شهید موسوی نقض قوانین جهانی حقوق بشر بود. دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بردارید.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 3
    آمریکا باید در قبال ترور شهید سید رضی پاسخگو باشد. آمریکا در مقابل ترور شهید سیدرضی به دست اسرائیل باید پاسخگو باشد. آمریکایی‌ها مدام پیام می‌فرستادند تا ایران وارد جنگ غزه نشود و محور مقاومت را هم تشویق به حمله علیه مواضع ایالات متحده نکند؛ حالا آن‌ها باید پاسخ بدهند که در مقابل ترور شهید سید رضی به دست اسرائیل چه جوابی دارند؟
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 3
    جنایات نتانیاهو در غزه هیچ تفاوتی با رفتار هیتلر ندارد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هیچ تفاوتی با آدولف هیتلر دیکتاتور آلمان در جنگ جهانی دوم ندارد. که شمار قربانیان تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه از هفتم اکتبر تاکنون به 21 هزار و 424 نفر رسیده است.
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 3
    برابر آمریکا و ناقضان حقوق بشر خواهیم ایستاد کشورهای غربی به بهانه آزادی اندیشه، اقدامات ضد اسلامی را مشروع، تأیید و تشویق کردند. اسلام‌هراسی و بیگانه‌ستیزی که جوامع غربی را مانند یک گیاه سمی در برگرفته، یکی از بزرگترین تهدیدات علیه حقوق بشر به شمار می‌رود. بدون ‌تردید مسلمانان به عنوان اکثریت مهاجران، بیشترین آسیب را از بیگانه‌هراسی، نژادپرستی و فاشیسم متحمل می‌شوند. هم اکنون به شکل آشکاری شاهد زیر پا گذاشته شدن منشور جهانی حقوق بشر در غزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین هستیم. متاسفانه پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه برخلاف نظر دیگر اعضای شورای امنیت تنها با رای منفی آمریکا رد شد. آیا چنین عدالتی ممکن است؟ اسرائیل حمایت نامحدودی از غرب دریافت می‌کند، ظلم می‌کند و قتل‌عام‌هایی انجام می‌دهد که مایه ننگ بشریت است. واشنگتن از اسرائیل حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و ما در مقابل آمریکا و همه کشورهایی که حقوق بشر را نقض می‌کنند، خواهیم ایستاد.
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    2 3
    شرم آور و تاسف بار است که از سال 1392 تاکنون مشکل برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران حل وفصل نشده است.
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 3
    مذاکره و تماس با اروپا ضروری نیست مذاکره و تماس با اروپا از سال 1392 تاکنون ثابت کرد که هیچ فایده ای، نتیجه ای، سودی و ارزشی برای مردم ایران و کشور ندارد و تاکنون هم نداشته است.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 3
    شمار قربانیان تجاوز اسرائیل به غزه به ۲۱ هزار و ۱۱۰ شهید رسید سوال اینجاست که پس مدعیان حقوق بشر کجا هستند.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 3
    فایل صوتی لو رفته ظریف هنوز هم در دسترس است ما آلزایمر نداریم
  • ناصر IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    3 0
    ظاهرا تبلیغات انتخاباتی داره شروع میشه !!!!!!!
  • فرخ IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    3 1
    خواهشن هیس
  • Borzoo NO ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    3 2
    تو دیگه کاره ای نیستی..برو پیش همون حسن کلید ساز.
  • GB ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    1 0
    باز اوضاع خطری شد اینو از تو کمد در آوردین "چاره" کنه؟
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    😁😁😁